Egy fővárosi óvodában, nagycsoportos gyerekek között végzett felmérés szerint az öt-hétéves gyerekek 65%-a tisztában van azzal, hogy milyen márkájú telefonkészüléket használnak a szüleik, ismerik a készülékek jellemző adatait, és gond nélkül használják a menüt: fotóznak, kezelik a galériát, és természetesen használják a telefonok kínálta játéklehetőségeket. Azok is, akik nem tudnak még olvasni. (Ugyanez a felmérés egy vidéki város nagycsoportosai között már csak 35% volt.)
Minél később, annál jobb
Éppen ezért annyira izgalmas a kérdés, hogy a technikai eszközöket hány éves kortól szabad a kicsik kezébe adni, illetve az is, hogy mely az az életkor, amikor már saját készülékkel is rendelkezhet a gyerek. És itt azonnal érdemes is elválasztani egymástól a gyerekeknek szánt készülékek vásárlásának célját, hiszen más lehet a helyes időpont, ha azt szeretnénk, hogy a gyerek utolérhető legyen és más, ha az újdonság vásárlása a készülékeken keresztül elérhető ezernyi netes játék miatt történik.
Szakemberek egy része úgy véli, amíg a gyerek nem tanult meg olvasni, egyszerűen tartsuk távol a vibráló, a szimbólumokkal operáló technikai játékoktól, mert esetleg nehézségei támadhatnak az olvasás- és írástanulás folyamán. Más szakemberek mindezt azzal is kiegészítik - és ez az általános vélekedés -, hogy a gyermek alapvető tevékenysége, főleg egy- és hatéves kora között a játék kell, hogy legyen. Ám nem mindegy, hogy milyen játék. A mozgásos játékokat tanácsos a mai napig előnyben részesíteni, illetve azokat, amelyeket társakkal együtt, közösségben lehet végezni.
A gyermek egészséges fejlődése van veszélyben
A mozgásos játékok segítségével fejlődik leghatékonyabban a gyermek ideg-, csont- és izomrendszere, valamint nő a tüdőkapacitása. A mozgás során jut a fejlődéséhez szükséges megfelelő mennyiségű oxigénhez, és ez elengedhetetlen az agyműködés szempontjából. Gazdag Enikő pszichológus szerint is nagyon fontos a mozgásos játék és a szabad játék óvodáskorban, de az iskoláskor küszöbén már az is előtérbe kerül, hogy a gyerek meg tudjon ülni egy helyben, és akár rajzzal, barkácsolással kösse le magát. Véleménye szerint pontosan ide férhet be egy-egy hasznos elektronikus játék is, amelyek fejlesztik a gyerek készségeit. Ám csak akkor van létjogosultsága a helyhez kötött elektronikus játéknak, ha a szülő korlátot állít a technikai kütyükkel való játéknak, amelyek akár még hasznosak is lehetnek a gyerek számára, például az összpontosítás képességének erősítése miatt.
Ugyanakkor az okostelefonokon, táblagépeken, számítógépen és további hasonló készülékeken végzett játékformák szinte minden esetben magányos szituációt eredményeznek, és míg egyrészről segítenek a koncentrálásban és élesedik a figyelem a segítségükkel, másrészről a nulla kommunikáció miatt torzítják vagy lassítják a verbális kommunikáció fejlődését, és csökken az igény a társas szituációk megélésére is.
Számítógépre és táblagépekre vágynak a gyerekek
A Nielsen friss felmérése szerint a 13 év feletti gyerekek 20 százaléka saját számítógépre vágyik, a kisiskolások leggyakrabban a legkülönbözőbb márkájú táblagépeket nevezték meg óhajuk tárgyaként. Vagyis ma már a gyerekek jelentős része nem hagyományos játékeszközökre, labdára, építőkockára vagy babára vágyik, hanem a technikai fejlesztések újabb és újabb vívmányaira.Az arany középút a megoldás
Gazdag Enikő szerint ennek a problémának a megelőzésére is az arany középút bizonyulhat hatékonynak, vagyis, ha a szülő figyel arra, hogy minimum ugyanannyi időt töltsön a gyerek társai közelében - vagy a testvérekkel való játékkal -, mint a technikai játékokkal. Véleménye szerint a mai világban szinte mindenki használ valamilyen elektronikus eszközt, a mindennapi élet szerves részévé nőtték ki magukat ezek a tárgyak, és nem tudjuk elzárni a gyerekektől, csak megtanítani őket arra, hogy hogyan építsék be a többi tevékenységük közé úgy, hogy a virtuális játszótér mellett elférjen a többi hasznos tevékenység is: tánc, foci, mesehallgatás, fogócskázás. Ezek mellett csupán kiegészítésként jelenjen meg az otthon töltött idő során egy kis játék valamilyen népszerű eszközön.
Ideális, ha a szülő a technikai eszközöket játék céljából akkor adja a gyerek kezébe, amikor utóbbi már magabiztosan kommunikál, tud írni és olvasni, továbbá ezernyi magányos és társas szerepjáték tapasztalatait begyűjtötte már.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.