Ahány szülő, annyi nevelési elv létezik, hiszen még ha drasztikus különbség nincs is, valamiben minden szülő eltérő. Vannak, aki idősebb korban a nagyobb függetlenségért együttműködést várnak el a házimunkában, míg mások a gyermek saját igényeit igyekeznek szem előtt tartani, és engedik, hogy előbb-utóbb magától rájöjjön mindenre - akár a házimunka rendszeres szükségére is. Kisebb korban ez azonban másként van még. Ott lényegében az alapok kerülnek letételre.
Spirituális szellemben élve
Azok az édesanyák, szülők, akik a spirituális szemléletet követik, nem meglepő módon gyermekükre is mondhatni sokkal többként tekintenek, mint "világi" társaik. Tudják, gyermekük nem ok nélkül érkezett éppen hozzájuk, nem véletlen a teherbeesés ideje sem, és úgy általában a várandósság idejében és a gyermek születése utáni első hónapokban bekövetkezett momentumok mögött is különleges dolgokat vélnek sejteni. Mivel ők maguk is elszakadtak a világi dolgoktól, azt szeretnék, hogy gyermekük - aki szintén különleges - se ragadjon le az anyagias világ örömeinél, és ezért hajlamosak a megszokott konvenciók ellen tiltakozni - mint amilyen például a klasszikus, "állami" bölcsődei, vagy épp óvodai nevelés.
Az első különleges tényező a gyermek választása, ugyanis nem ok nélkül választotta azt a párt, akihez végül érkezett. A spirituális elveket követők tisztában vannak azzal, hogy a gyermeknek feladata van, ő tükröt tart a szülők elé, tanítja őket, ahogy a szülők is felkészítik a kicsit az életre, és segítik az életfeladatának betöltésében. Lényegében erről szól a spirituális szülő-gyermek kapcsolat.
A gyermek mint egyenrangú társ
A kapcsolat egyik alapja, hogy a szülő a gyermekére egyenrangú társként tekint - tehát nem gügyög, ugyanakkor nem is mini felnőttként kezeli őt. Ő azzal a tudattal tekint gyermekére, hogy önálló akarattal, döntésekkel rendelkezik, és önálló élete van, amit tiszteletben is tart. Alapvetően ez a gondolat határozza meg az egész nevelési szakaszt. Mindez azonban nem keretek nélküli nevelést jelent, pusztán azok felnőttes alkalmazását és betartását. Ha valami nem teljesíthető, felnőtt módon köteles közölni a szülő a gyermekével, illetve az egyes feltételekről is pontos tájékoztatást kell adni - mindezt azért, hogy a kicsi majd ennek tudatában dönthessen.
Természetesen a szülők a gyermek különlegességét vele is megosztják, és úgy kommunikálják, hogy minderre büszkének kell lennie, vállalja fel, de kérkedni vele nem szabad. Itt azonban felmerül a kérdés, hogy mindez milyen szituációkba sodorhatja a már közösségbe került apróságot, hiszen köztudott a gyermekek kíméletlensége egymással szemben, legyen szó akármilyen hibáról, tévedésről, képességről vagy tudásról.
Persze olykor a spiritualitásra, a szellemiségre és egyéb más elvekre hivatkozva rossz irányt is vehet ez a vonal. Elég, ha a vegetarianizmusra gondolunk, melynek általában a keleti vallások és tanok is követői. Ám egyáltalán nem biztos, hogy különböző tanokra és elvekre hivatkozva kötelező jelleggel kell a gyermekre erőltetni valamit - itt már eleve elvész a döntés lehetősége és joga is. Maradva a vegetarianizmusnál: akármennyire különleges is a gyermek, a szervezete fejlődésben van, melynek minden tápanyagra szüksége van, bár ha azt vesszük alapul, hogy a betegségeknek lelki okai vannak a testiek helyett, akár nyugodtak is lehetnek a szülők, a hiányos táplálkozás nem okoz majd gondokat.
Spiritualitás - néhány ezer forintért
Az előbbiekben felvázolt gondolkodásmód nem ritka, ahogy az sem, hogy egyesek szerint egyre több a gyémántgyermek és kristálygyermek, akik spirituális nézőpontból mind különleges képességűnek születtek, és akikre sorsfordító feladatokat róttak. Itt kell megjegyeznünk azonban, hogy ha valaki annyira kiábrándult az anyagias világból, hogy a gyermekének lelki békéjére, egészséges szellemére akar fókuszálni, már egynapos tanfolyamon könnyűszerrel elsajáttíthatja a spirituális gyermeknevelés mibenlétét - persze jó néhány ezer forintért cserébe. Ráadásul a spirituális gondolkodásmód olykor rossz irányba, túlzásokba is mehet. Jó példa erre egy hasonló elveket követő óvónő, aki az óvodában padlóra festett csíkokkal jelezte az épületnek azon területeit, ahol a gyermekeknek a káros kisugárzások miatt nem volt szabad sem leülni, sem lefeküdni. Azt, hogy ez mennyire jó, vagy épp káros, mindenki eldöntheti maga.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.