Mikor lesz iskolaérett a gyerek? Játékos felkészülés az iskolára

életkor iskola iskolakezdés játék iskolaérettség logopédus kisiskolás fejlesztés
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
Az iskolára készülés akkor a leghatékonyabb, ha a gyermek számára észrevétlenül történik, és minden pillanatát játéknak éli meg. Ebben mi is segíthetünk a megfelelő eszközökkel, játékokkal.

Közvetlenül az iskola előtt

Ha a gyermek elérte az öt-hatéves kort, el kell kezdeni készülődni, hogy hamarosan ő is az iskolapadot koptatja. A nagycsoport már intenzív felkészülést jelent az iskolakezdésre, az itt végzett faladatok jelentős része a későbbi zökkenőmentes iskolakezdést és tanulást hivatott biztosítani.

Thinkstock
Thinkstock

A sikeres iskolakezdéshez a különböző képességek megfelelő érettsége szükséges. A képességek az életkor előrehaladtával mindenkiben önállóan fejlődnek, de különböző módon és időben. Minden korban minden területnek megvan a fejlődési üteme. Az óvodáskor nagyon érzékeny időszak, hiszen ebben a fejlődési szakaszban a különböző részképességek igen intenzíven fejlődnek. Ha ekkor megfelelő környezeti támogatást biztosítunk, akkor a képességek jó ütemben tudnak kibontakozni. Ha azonban a feladatok megoldásánál a szülő problémát észlel, érdemes szakemberekkel - óvónővel, logopédussal, fejlesztőpedagógussal - megbeszélni az esetleges teendőket.

Mikor nevezhetünk egy gyermeket iskolaérettnek?

Iskolaérettség alatt fizikai és lelki jellemzők összességét értjük, amelyek a sikeres iskolakezdéshez elengedhetetlenek.

Testi, fizikai jellemzők:

- az életkornak megfelelő testi fejlettség: körülbelül száztíz centiméteres magasság és tizennyolc kilogrammos súly, megnyúlt végtagok, fogváltás;
- jobb terhelhetőség (az agy mérete is megnő);
- fokozottabb testi erő, fejlettebb koordináció.

Értelmi, képességbeli elvárások:

- koncentrált figyelem (az iskolában szükséges, hogy a gyermek körülbelül 20 percig képes legyen egy dologra tudatosan figyelni, ki tudja szűrni az esetleges külső, zavaró tényezőket);
- a bal vagy jobb kéz egyértelmű használata (lateralizáció: az egyik agyfélteke domináns működését jelzi);
- magasabb szintű gondolkodási műveletek végrehajtása: például csoportosítás különböző tulajdonságok alapján (forma, szín, nagyság szerint), a mennyiségek ismerete (kisebb, nagyobb, sok, kevés);
- fejlettebb emlékezet (a gyerek legyen képes megjegyezni, elmondani és akár hosszabb idő elteltével is felidézni rövid verseket, meséket, mondókákat);
- érthető beszéd, tiszta hangok, életkornak megfelelő szókincs.

Thinkstock
Thinkstock

Szociális készségek:

- együttműködő készség (például közös feladatok megoldásánál vagy a közös játéknál), kudarc, vereség elviselése;
- önuralom, önfegyelem;
- nyitottság és motiváltság az ismeretek befogadására;
- önállóság az önkiszolgáló funkciók területén (a gyerek legyen képes önállóan öltözködni, befűzni a cipőjét).

Miben tud segíteni egy készségfejlesztő játék?

Készségfejlesztő játékokkal az értelmi, képességbeli elvárásoknak megfelelő szintet tudunk kialakítani, illetve arról is azonnali jelzést kapunk, ha a gyermek valamilyen területen elmaradást mutat. A készségfejlesztő tanulójátékok fejlesztik a koncentrációt, a magasabb szintű gondolkodási műveleteket (például csoportosítás, mennyiségek ismerete, rész-egész viszony). Érdemes a játékok közül hazai fejlesztésűt is választani. Szerencsés, ha a feladatok azt a jelkészletet használják, amellyel később a gyermek majd az iskolában is találkozik.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.