Miért kezdjük korán?
Ha azt szeretnéd, hogy gyermeked könnyedén beszéljen egy idegen nyelven, nem várhatsz 10 éves koráig. A gyermekek korához igazodó, játékos nyelvtanulás ugyanis nemcsak a kicsi neurológiai fejlődését segíti, de a nyelv elsajátítása is kevesebb erőfeszítéssel jár. A csecsemők ugyanis olyan korlátlan fonetikai lehetőségekkel születnek, hogy a világ bármelyik nyelvét könnyedén elsajátíthatnák, de azt tanulják meg, melyet környezetüktől, szüleiktől hallanak, s az lesz az anyanyelvük. Ennek egyik oka az, hogy ebben a korban a jobb és bal agyfélteke közötti kéreg még nem szilárdult meg, így az információk akadálytalanul jutnak el egyikből a másikba. Ez a fajta képesség, mely a nyelvtanulást egy egészen más módon valósítja meg, a gyerekek 6-7 éves koráig marad meg, onnantól fokozatosan hanyatlik a felnőtté válásig. Így a negyedik osztályban elkezdett idegennyelv-tanulás, pláne, ha az a régi rossz módszer szerint történik, sok gyermeknek elkeserítő magolást és küzdelmet jelent, főleg a helyes kiejtéssel. Ezzel szemben egy óvodás korban elkezdett, játékos nyelvtanulás anyanyelvi tanárral nemcsak a helyes kiejtésben segít, de sokkal nagyobb sikerrel tanítja meg a nyelvet is, s a tudás akár hosszú távon is megmaradhat.
Hogyan zajlik az oktatás?
Persze nem elhanyagolható az sem, hogy a korai idegennyelv-tanulást hol és hogyan valósítjuk meg. Hacsak nem vagyunk képzett tanárok, akkor az otthoni tanítgatással nem érünk el sok sikert, tehát ha elszántuk magunkat, keresnünk kell óvodás gyermekünknek egy nyelvoktató tanárt és csoportot. Fontos, hogy a tanár személyével elégedettek legyünk, hogy kedvesen kommunikáljon a gyerekekkel, és ne legyen túl nagy a csoportlétszám sem, hogy mindenkire jusson elég figyelem. A pedagógusnak tudnia kell kapcsolatot építeni a gyermekekkel, hiszen ez a kiskori tanulás egyik alapja, de a csoportos feladatok, melyek során a gyerekek egymással kommunikálnak, szintén fontosak. A hazánkban általában alkalmazott iskolai módszer, mely során a tanár magyaráz, a diák hallgat, óvodásoknál nem működik, így egy jó idegennyelvi foglalkozás inkább hasonlít egy nagy zenés-táncos bulihoz, mintsem tanórához.
Nem káros ez?
Ha valóban megfelelő csoportot és tanárt választunk, akkor a gyereknek semmi baja nem eshet egy kis idegen nyelvtől. Hacsak nem erőltetjük a dolgot kedve ellenére: ha láthatóan semmi kedve vagy affinitása a dologhoz, akkor egy időre felejtsük el inkább a tanulást. De ha jó kedvvel megy a csoportba, ahol nem terhelik túl, és lelkesen mesél az élményeiről, akkor az új nyelv csak egy lesz az újdonságok sorában, mellyel játékosan megismerkedik. Az anyanyelvi tanulást pedig az idegen nyelv nem rontja el, sőt, később segít majd annak jobb átlátásához, és az írás-olvasáskészség fejlődésében is szerepe lehet. Persze egy épp az óvodával ismerkedő 3 évest nem biztos, hogy azonnal angolórára is be kell iratni: elég lesz akkor, ha már elboldogul az új közösségben, és megszokta az édesanya távollétét. Mások viszont már az egy-kétéves gyermekekkel is nyelvtanító csoportokba járnak, s ha ez az anyával együtt, valóban játékosan történik, akkor ott sem érheti baj a csemetét - bár sokak szerint veszélyes a különböző foglalkozásokkal túlterhelni a picik agyát.
Miért nincs a magyar oktatásban első osztálytól idegennyelv-oktatás?
Joggal merül fel a kérdés, hogy a gyermekek csodálatos nyelvtanulási képességeit miért nem használják ki az általános iskola kezdő osztályaiban? Jelenleg az iskolák háromnegyedében az idegennyelv-oktatás a negyedik osztályban indul, addig pedig az olvasással, írással, számolással és a többi tantárggyal birkóznak a nebulók. Az agyféltekék közti kéreg viszont tíz-tizenkét éves korban már elég szilárd, így sokaknak valóban nehézséget jelent tízévesen a nyelvtanulás. De nemcsak a tanulók agyi képességei befolyásolják azt, hanem a tanárok is. Jelenleg hazánkban alig akad olyan nyelvtanár, aki a hat-kilenc éves korosztály értelmi és érzelmi érettségének megfelelő módon tudna idegen nyelvet tanítani. Legtöbben még a régi módszert alkalmazzák, de a szótárfüzetben gyűlő szavak nem hozzák lázba a gyerekeket, sőt, egy rossz tanár vagy módszer egy életre elveheti a kedvüket az adott nyelvtől. Tehát csupán akkor érdemes szülőként a kora iskoláskori nyelvtanulást forszírozni, ha erre megfelelő tanárt is sikerül találnunk.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.