Az iskolaköpeny kötelezővé tételéről még nincs szó, az erről szóló rendelet még nincs napirenden, de Hoffmann Rózsa ígérete szerint ösztönözni fogja a döntést - nemcsak egyetért az ötlettel, de maga is örömmel takargatta vele gyermekként ruháját.
Szólj bele: Iskolaköpeny - Spórolás vagy valaki jól keres majd vele? |
Bár hazánkban sokakat a régi rendszerre emlékeztet, az iskolaköpeny nem jelent sem többet, sem kevesebbet annál, ami Japánban, Angliában és még egy sor országban az iskolához tartozás jelképe. Most sem lenne ez másként, és az oktatási államtitkár szerint erről a szülőket is meg lehet majd győzni a plusz kiadás ellenére is. Hiszen rengeteg felnőtt dolgozó hord munka- vagy formaruhát a munkahelyén, legyen szó egy bankról vagy egy bányáról. Miért ne mutathatná meg egy diák ruhája azt, melyik iskolába jár?
A köpeny - nálunk csak védelem, Angliában büszkeség
Az iskolaköpeny - részben - mindenkit "egyformává tesz": eltörli azokat a különbségeket, melyek jelenleg a gyerekek öltözködésében megfigyelhetők. A gazdagabb gyerekek márkás, új ruhákban, míg a szegények a lenézettebb és sokszor gúnyolt turkálós, kopott, esetleg kinőtt holmikban járnak iskolába - a köpeny viselésével legalább részben eltűnnének a különbségek - bár nem hagyható figyelmen kívül az a tény, hogy a cipőről, táskáról, nadrágról vagy telefonról ugyanúgy látszik a gyerek vagyoni helyzete, mint a pulóveréről. Emellett főleg a kisiskolásoknál van nagy szerepe az iskolaköpeny védő funkciójának, így nem sérül vagy piszkolódik olyan könnyen az alatta viselt ruha. Az iskolaköpeny abban is segít, hogy egy diák az adott iskolához és közösséghez tartozónak érezze magát, az angliai iskolákban az egyenruha is ezt a célt szolgálja: ott nagy büszkeséggel viselik a nebulók.
Hi-tech köpeny Brazíliában: a lógást és a késést is jelzi a szülőknek
Míg nálunk csupán véd és eltakar, addig egy brazil iskolában mosás- és vasalásálló rádiós chipekkel ellátott formaruhák azt is jelzik a szülőknek, ha a diák késve lépett be az iskola kapuján, vagy nem vett részt egy órán. Húsz perccel becsöngetés után ugyanis ha a diák nincs a megfelelő teremben, a szülők azonnal SMS-értesítést kapnak. A módszertől az iskola igazgatója azt várja, hogy a gyerekek szülei végre tisztában legyenek azzal, mennyit jár - vagy nem jár - iskolába gyermekük.
A '80-as évek nejlonköpenyei: szerettük és utáltuk
Sokan szerették, de még többen utálták a régi sötétkék nejlonköpenyeket, nincs ez másként ma sem. Most, mikor újra szóba került a bevezetése, a szülőkben egyrészt a régi rendszer emlékeit idézi fel, másrészt a plusz kiadástól tartanak, hiszen a magas tankönyvárak és a drága tanfelszerelés mellett még egy többezer forintba kerülő iskolaköpenyre is ki kell majd adniuk. A diákok pedig ragaszkodnak ahhoz, hogy igenis teljes ruházatukkal megmutassák alakjukat, anyagi helyzetüket és ízlésbeli különbözőségeiket. Egy kamasz sem akar egyformának látszani, mindegyikük ki szeretne tűnni a tömegből - más kérdés, hogy ehhez időként rossz módszert választanak. Az iskolaköpeny a nagyobb lányoknál arra is hasznos lehet, hogy az időnként túlzottan kitárulkozó felsőjüket elrejtse nemcsak a tanárok, de a fiú osztálytársak szeme elől is. Hiszen iskolába nem rivalizálni vagy feltűnni, hanem tanulni járnak a gyerekek - legalábbis elvileg.
Hogyan emlékszünk vissza mi az iskolaköpenyes időkre?
Majsai László pszichopedagógus az iskolaköpeny viselésének előnyeit hangsúlyozta:
"Először is nagyon örülnék az iskolaköpenynek 'gyermeklélektanilag'. Véleményem szerint az ápol s eltakar mottó tényleg érvényesülhetne. Ápolna azzal, hogy a gyermekek alkatbéli 'nemszeretemségeit' (különösen a lányoknál!) fedhetné jótékonyan. Illetve az ennél számomra fontosabb momentum: esély lehetne annak eltakarására, amit manapság egyre többen élünk át, nevezetesen a család gazdasági hátteréből adódó különbségeket. Egy igényesen szabott, higiénikus anyagból varrt és tisztántartott köpeny jobb közérzetet és ebből fakadóan kellemesebben töltött tanulási időt, sőt - ezek révén - sikeresebb tanulást is eredményezhet.
Szülőként tudnunk kell, hogy gyermekeink iskolában töltött óráinak (ne feledjük, hogy ezekben az években több időt töltenek iskolatársaik és tanítóik/tanáraik társaságában, mint velünk) kedélyállapotát, lelki jelenlétét, teljesítőképességét befolyásoló tényezők között fontos helyet foglal el az a közérzet, amelyet az öltözet kényelmessége, anyagminősége és divatbéli elfogadottsága jellemez.
Másrészt én az iskolaköpeny viselését első lépésnek venném azon az úton, amikor az iskolák jelmondatokat, vezérelveket választanának maguknak ('Ép testben ép lélek', 'Jót s jól, ebben áll a nagy titok', 'Tollal és ecsettel a teljesebb életért' stb.) s azokat a bejárat fölé, a bejárat padozatára, vagy az iskola címeres jelvényére festenék, esetleg nyakkendőjére hímeznék, megsegítve ezzel az összetartozás, kölcsönös felelősségvállalás érzésének kialakulását, amikre a gyerekek felnőttként büszkén emlékezhetnének vissza.
Egy dologtól félek: hogy a köpenyek között is megjelenik majd a márkás, drága és az olcsóbb változat, és akkor a piszkos anyagi érdekek elrontják a gyermekek örömét."
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.