vásárlás karácsony jótállás csere hibás termék ajándék visszavétel
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
Ajándékot adni és kapni is az egyik legnagyobb öröm - kivéve, ha a csomagolás izgatott bontogatása után valami olyan tárul a szemünk elé, amit eszünk ágába sem lett volna megvenni magunknak.

Először is gondolj arra: a szándék számít!

A karácsony, bár ezt már csak kevesen hiszik, még mindig a szeretetről, és nem arról az ajándékdömpingról szól, amit a fogyasztói társadalom kreált belőle. A nem kívánt ajándékok kezelésénél is jobb ezt figyelembe venni, és nem a meglepetésen lemérni az illető szeretetét. Ráadásul a keresetlenül őszinte reakciókkal a maradék ünnepi kedvet is tönkretehetjük, így ha ízléstelennek tartott lila pöttyös kötött pulóvert kapunk, de látszik, hogy szeretettel, odafigyeléssel készítették vagy választották, nem érdemes szájhúzogatással odébb tenni a csomagot. Még ha nem is szükséges eljátszani a kitörő örömöt, némi mosoly és egy köszönöm mindenkinek jár, ha az ajándék helyett az ajándékozó szándékát nézzük, és még némi humort is előcsalogatunk magunkból. Végül is, Mark Darcy enyhén szólva vicces szarvasos pulóverének - amelyet a szüleitől kapott - nagy szerepe volt abban, hogy Brigdet Jones felfigyeljen rá.

Thinkstock
Thinkstock

Sokan mégis, némileg belefulladva az ajándékozási mizériába, a csomagok megfelelőségét egyenlővé teszik az adott kapcsolattal, és azt gondolják, hogy ha a másik ilyen vacakot választott, akkor nem ismer és nem szeret. Pedig főleg férfiak esetén fordul elő, hogy erről szó sincs: ők azok, akik a legnehezebben találnak valami szépet, vagy a végsőkig vacillálnak, és végül valami tucatholmit emelnek le a polcról. Némi kedves beszélgetéssel - látványos duzzogás és jelenet helyett - kideríthetjük, valóban fontosak vagyunk-e a furcsa ajándék ellenére is, az esetleges csalódást pedig kiválóan lehet gyógyítani az ünnepi finomságokkal.

Visszavihetem?

A nemszeretem ajándékokat - akár az ajándékozó tudtával, akár annak háta mögött - sokan szeretnék kicserélni az adott üzletben, pláne, ha a méret sem megfelelő, vagy van már ugyanolyanból három. Csakhogy a jótállás és a szavatosság csupán a hibás termékeknél biztosít cserelehetőséget, a nem kívánt színű, formájú vagy illatú termékeket csak akkor veszik vissza az üzletek, ha szívességet akarnak tenni a vevőnek, vagy ilyen az üzletpolitika. Kötelezni viszont nem lehet erre őket, csak akkor, ha a vásárolt áru hibás, és jótállást vagy szavatosságot érvényesíthetünk. A vágyott cseréhez azonban a karácsony utáni első-második munkanapon érdemes elmenni a boltba, mert minél később próbáljuk kicseréltetni az adott holmit, annál nehezebben megy. Ráadásul ahogy a karácsony előtti vásárlásrohamra, úgy az ünnepek utáni csererohamra is készülnek az üzletekben.

Mit tegyünk, ha hibás a termék?

Más a helyzet akkor, ha az ajándék elromlott, vagy eleve hibás. Ilyenkor műszaki cikkekre, bútorokra vagy 10.000 forint feletti értékű hangszerekre, fényképezőgépekre, órákra érvényes a jótállás, így érdemes a jótállási jegyen lévő információk alapján tájékozódni, majd felvenni a kapcsolatot a szakszervizzel vagy az üzlettel.

Thinkstock
Thinkstock

A vásárlástól számított harmadik munkanapig van lehetőségünk cserét kérni, utána megpróbálják majd megjavítani a terméket, s ha ez nem sikerül, akkor ajánlanak fel cserét, vagy adják vissza a vételárat. Ha csak szavatosság járt a termékhez, akkor az adott üzletben kell kopogtatnunk igényünkkel, lehetőleg minél hamarabb, ahol ha be tudjuk bizonyítani, hogy nem a mi okoztuk a termék hibáját, akkor megjavíttathatjuk, kicseréltethetjük, de elkérhetjük az árát is. Ha erre az üzletben nem hajlandók, vagy véleményük szerint nem ők felelősek a hibáért, akkor jegyzőkönyvet vesznek fel, és kötelezően elmondják, hová fordulhatunk panaszunkkal - végső esetben a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság is segíthet.

Könnyebb a helyzet az interneten vásárolt holmikkal, ahol mivel távollevők közötti szerződésről van szó, az áru átvételétől számítva nyolc napunk van arra, hogy mindenféle indoklás nélkül visszaküldjük az adott terméket, és elkérjük az árát - hacsak nem felbontott csomagolású kép- és hangfelvételről vagy szoftverről van szó, de ilyenkor is érdemes legalább tájékoztatást kérni az adott üzlettől.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.