Házhoz mennek a tanárok
Zsüliett édesapja irodájában fogadja a magántanárokat, és olyan jól halad, hogy 16 éves korában érettségizni készül külföldi tervei miatt. Jóval kényelmesebb így az élet, hogy nem kell korán kelni, hogy Érdről beérjen az iskolába, a vasárnapi bulik után pedig nem kell hétfőn fáradtan beülni a padba. Az apuka, Ádám szerint lánya csak unatkozott társai mellett az iskolában, így a lassabb tanulók miatt nem tudott úgy fejlődni, ahogy kellene. Így lett Zsüliett magántanuló, aki maga sem nagyon kampányolt szüleinél az iskolába járás mellett. A 15 éves lány most végezte el a középiskola harmadik osztályát, és komoly külföldi tanulmánytervei vannak az érettségi után - a lány továbbra is orvos szeretne lenni, de még az is elképzelhető, hogy cukrász lesz New Yorkban.
Mindenkiből lehet magántanuló
A magyar törvények szerint tulajdonképpen bármelyik gyermek szülei dönthetnek úgy, hogy a gyerkőc magántanulóként szerzi meg a különböző ismereteket, és teljesíti tankötelezettségét. Az esetek nagy részében azonban ez nem feltétlenül választás, sokkal inkább kényszer kérdése: általában a valamilyen komoly betegséggel küzdő, vagy sajátos nevelési igényű, beilleszkedési vagy magatartási problémás csemeték tanulnak otthon. Mint Zsüliettnél is láthattuk, akadnak más okok is az otthoni tanulásra, a megvalósítás pedig nem is olyan nehézkes: a szülők kérelmét az intézményvezető bírálja el, szükség szerint az illetékes gyermekjóléti szolgálat szakvéleményét is kikérve. A magántanulók ugyanis - bár félévente vizsgát kötelesek tenni az iskolában - teljes mértékben kimaradnak az iskolai közösségből - ennek minden előnyével, de főként hátrányával együtt.
Kik mennek magántanulónak?
Baky Ildikó gyermekpszichológus elmondása szerint a magántanulói státuszt kiemelkedő tehetségű vagy elfoglalt, illetve bizonyos cselekvésben erősen korlátozott, súlyos testi fogyatékossággal rendelkező diákok számára találták ki: "Az elmúlt években azonban a magántanulók számának mindössze 10%-át tették ki ezek a gyerekek. Hazánkban a magántanulók többsége a hátrányos, illetve halmozottan hátrányos helyzetű gyerekek közül kerül ki. A magántanulóság jó megoldásnak tűnhet a szülőknek, a tanároknak és a gyermekeknek, amikor sok az iskolai konfliktus, probléma a gyermek körül, aki talán még tanulási nehézségekkel is küzd és kiközösítik. Ilyenkor sokszor a gyermek sem szeret iskolába járni, és a tanároknak is állandó teher a fegyelmezés, intőosztogatás és a többi szülő panaszkodása. Megkönnyebbülést jelenthet első pillanatban mindenkinek, ha a problémás helyzetből 'kivett' gyermek otthon kezd el tanulni, maga osztja be az idejét, és senkit 'nem zavar'."
Több erőfeszítést követel, mint gondolnánk
Egy 2010-ben készített kutatás szerint azonban a magántanulók egyharmada nem végzi el azt az osztályt, ahová beiratkozott, és többségük jóval idősebb, mint amelyik évfolyamot szeretné elvégezni. Milyen okai lehetnek ennek? A gyakorlatban a magántanulóság sok buktatót rejt magában és sokkal több erőfeszítést igényel a gyerektől és családtól, mint gondolnánk.
Néhány téma ezek közül, amikre gondolni kell: Hogyan biztosítja a szülő a gyermekének, hogy megértse és elsajátítsa az aktuális tananyagot? Ha a szülő tanítja majd gyermekét, lesz-e elég ideje erre? Tudja-e biztosítani a szaktantárgyak megfelelő színvonalú oktatását? Ha naponta a szülő tanítja gyermekét, megél-e a család egy fizetésből? Ha magántanárt fogad, annak a költségével is számolni kell! Tudják-e majd biztosítani azt a rendszerességet és tanulási tempót, amit az iskola nyújt? Hogyan fog a gyermek visszajelzést kapni a tudásáról, viselkedéséről? Szükséges-e számon kérni otthon is a gyermeket?
Az iskola szerepe az információ átadásán túl
Ezek a kérdések még mindig csak a vizsgákra való felkészülésről szólnak, az iskolának azonban az információ-átadáson kívül nagyon sok más funkciója is van. Elsősorban a szocializációban, a gyermek társas alkalmazkodásának fejlődésében van óriási szerepe. A csoporthoz való alkalmazkodást, a közösségi szabályrendszer elfogadását, a jogok és kötelességek rendszerének elsajátítását, valamint a csoportban való működés szabályait az intézményi és a közösségi helyzetekben tanulja meg igazán a gyermek. Az iskola és az osztályközösség modellálja a gyerek későbbi megmérettetések helyszíneit: a kortárs közösségeket, majd a munkahelyi szituációkat. Az ún. szociális ügyességet gyakorlással szerezzük meg. Ennek hiánya a reális önértékelés hiányát, a közösségtől, kapcsolatoktól való visszahúzódást, belső bizonytalanságot okozhat.
"A családi környezet mindössze egy viselkedési, gondolkodási, társas modellt mutat meg a gyermeknek - míg az iskolában minden gyermek másik mintát hoz magával. Az alkalmazkodás, a fejlődés csak akkor történik meg, ha a gyermek találkozik ezzel a sokszínűséggel, ahol pl. megéli az egymásra utaltságot, és gyakorolhatja a másik segítését is. Az iskola a szociális fejlődés kiváló helyszíne, amely a gyermeknek folyamatosan tükröt nyújt teljesítményéről, és az iskolai normákhoz való alkalmazkodásáról is. Szerencsés esetben a pedagógusai segítő módon nevelik és figyelnek rá, és ezt az iskolai nevelést nem helyettesíti a szülők - talán jóval elfogultabb - hozzáállása. Érdemes tehát alaposan átgondolni, akár pszichológus szakemberrel egyeztetni, hogy valóban a legjobb megoldás-e a gyermeknek az otthoni tanulás."
Egyre többen tanulnak otthon
Amerikában már minden huszonötödik diák otthon tanul, és számuk egyre csak emelkedik. A szülők indokai különbözőek: egy részük az iskolai vagy utcai erőszaktól félti gyermekét, mások a tantervet és a tanítási módszereket kifogásolják. Sok vallásos szülő a liberális tanterv miatt tartja otthon gyermekét, nem értenek egyet ugyanis azzal, hogy az intézményben nyíltan beszélnek a szexualitásról vagy az evolúcióelméletről.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.