Tanárverő gyerekek: egyre gyakoribb jelenség - Miért?

Forrás: Thinkstock -
agresszió iskola tanár gyerek
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
Egy hatodikos fiú a héten megverte a tanárát az egyik szegedi általános iskolában. A diák a tornaórán gyújtott rá. Amikor a pedagógus el akarta venni tőle a cigit, a fiú a nő arcába fújta a füstöt, majd ököllel többször arcon és háton ütötte, megrugdosta. Miért nem bírnak a tanárok a gyerekekkel, honnan veszik egyre többen a bátorságot, hogy megüssenek egy tanárt és egyáltalán, milyen következményei vannak ennek?

A fent említett esetben a szegedi rendőrök közfeladatot ellátó személy elleni erőszak ügyében nyomoznak, de megvárják az iskolában a rendőrségi eljárás végét, addig nem döntenek a tanárnőjére támadó fiú ügyében - vagyis továbbra is ugyanabba az iskolába járhat. A diák gyermekkorú, tanúként hallgatták ki. „Ricsi sodort egy cigit, mire a tanárnő rászólt, hogy azonnal dobja el, a cigizésért pedig szaktanárit fog adni. Ricsi ekkor a tanárra fújta a füstöt, majd bevonuláskor előbb egy faággal, majd két makkal megdobta az arcát. Ezután mentek egymásnak, Ricsi ököllel arcon, majd hátba ütötte a tanárunkat. Ekkor avatkoztam közbe, ezért a verekedés csak tíz-tizenöt másodpercig tartott. A többiek eközben röhögtek” – mesélte a fiú egyik osztálytársa.

Forrás: Thinkstock

Mi az oka az iskolai agressziónak?

Az iskolai agresszió oka egyszerű: minden résztvevő frusztrált. Mindannyian kudarcot élnek át bizonyos területeken. A tanárok kevés eszközzel rendelkeznek a mai kihívásokkal szemben, a diákok többsége pedig sem otthon, sem az iskolában nem él át sikerélményt. De honnan ez a sok kudarcélmény? Miért volt ez másként régebben? Egy korábbi kerekasztal-beszélgetésen Vekerdy Tamás kifejtette, hogy régen is volt verekedés és tanárverés, de ez ma kétség kívül a társadalom szélesebb rétegét érinti. „A második világháború előtt még csak egy viszonylag szűk réteg járt iskolába, ma már minden gyerek és kamasz az iskolapadokban ül. Az is, aki régen mondjuk a falu rossza lett volna, vagy somogyi bicskás legény” – mondta a pszichológus.

Sokan a televíziót és a számítógépes játékokat teszik felelőssé azért, mert a gyerekekben egyre nagyobb az agresszióra való hajlam.

Hogyan vezetheti le a gyerek a fölösleges energiáit?

Minden gyerek életében - kortól, nemtől függetlenül - nagyon fontos szerepe lehet a sportnak, illetve egyéb rekreációs tevékenységnek. A tehetséggondozás is megfelelő módja lehet annak, hogy egy gyerek fölösleges energiát lekössük, miközben ő maga is fejlődik az adott területen.

Mit lehet tenni?

Az oktatási jogok biztosa, Aáry-Tamás Lajos úgy véli, különböző szakértőknek – elsősorban gyerekpszichológusoknak, a gyermekjóléti szolgálat munkatársainak, kriminológusoknak, rendőröknek, családsegítőknek, börtönparancsnokoknak – kellene helyi szinten egymásra találniuk a tanárokkal. Az oktatási ombudsman szerint az érintett iskolában alapos vizsgálattal kell feltárni, ki a tettes, és a jogszabályban megengedett keretek között meg kell büntetni. „Ha büntetés nélkül maradna, az felhívás lenne keringőre” – fogalmazott a biztos. Hozzátette: „Ha egy gyerek felnőttet vagy egy diáktársát bántja, akkor fegyelmi büntetést kaphat vagy másik iskolába helyezhetik át, amíg tanköteles korú. Ha azonban már betöltötte a 16. életévét, ki is zárhatják az iskolából. Mivel 14 éves kor felett a fiatalkorúak is büntethetők, ha bűncselekményt követ el – tettleges becsületsértést, vagy a tanárverés esetében például közszolgálatot teljesítő személy elleni erőszakot – a büntetőjogi felelősséget is vállalnia kell.” Aáry-Tamás Lajos azt javasolja az iskoláknak, ezekben az esetekben meg kell indítani az eljárást a diák ellen.

Forrás: Thinkstock

Néhány eset a múltból

Egy 17 éves kaposvári szakiskolás diáklány egyik tanárát becsmérelte, egy másik tanárát leköpte, a diáktársait pedig rendszeresen terrorizálta 2008-ban.

Szintén 2008-ban egy VIII. kerületi középiskola 16 éves diákja fizikaóra alatt odament a tanárához, belerúgott, lökdöste és egy fém csapteleppel fenyegette. A tanárt annyira megviselte az eset, hogy benyújtotta felmondását, s jelenleg idegszanatóriumban kezelik.

2004-ben egy kunmadarasi általános iskolás diák azért fojtogatta tanárát, mert az rendreutasította őt, 2005-ben egy 13 éves fiú ütötte meg tanárnőjét, míg néhány éve kilenc- és tizenegy éves gyerekek támadtak pedagógusra egy Miskolchoz közeli település általános iskolájában. Az egyik gyerek a tanárnő lábát megrúgta, a másik fadarabbal püfölte, és egy iskolatáskát is hozzávágtak.

Miért van egyre kisebb tekintélye egy tanárnak?

Majsai László pszichopedagógus szerint: „Alapvetően a pedagógus szakmának nincsen ma már tekintélye. Ma, amikor olyan nagy a különbség a társadalmi rétegek között, a tanulásnak sincsen értékre - nem attól függ ugyanis, hogy ki milyen magasra jut a társadalmi ranglétrán, hogy mit tud, milyen mértékű és minőségű tudásra tett szert életében. Ezen túl egyre nagyobb a szakadék az egyes iskolák között is – gondoljunk csak a tandíjköteles magániskolák és mondjuk egy többnyire hátrányos helyzetűek által lakott faluban működő intézményre. A pedagógusoknak pedig alkalmazkodniuk kellene ezekhez a megváltozott élethelyzetekhez. Erre azonban sokan nem képesek – így bizony jó néhány alkalmatlan, vagyis rugalmatlan, alkalmazkodni képtelen pedagógus is van ezen a pályán. Ezt természetesen a gyerek is észreveszi és nem mindegy, hogy egy gyerek szemében az adott pedagógus melyik polcra kerül. Ennél azonban jóval bonyolultabb, összetettebb a helyzet: ez még nem ok, hogy egy gyerek ilyen jellegű agresszióval forduljon a tanára felé. Egy ilyen szituációban egyik résztvevőre sem aggathatjuk a fekete bárány jelzőt, a tanár és a szülő éppúgy hibás, mint a gyerek. A szülői felelősség is óriási: a legfontosabb az lenne, hogy megtanítsuk a szülőket a szülőségre. Ez azt jelenti, hogy ha megtanítom a gyerekemnek azt, hogy tiszteletet tanúsítson irántam és a nevelői iránt egyaránt, ilyen esetek nem fordulnának elő.”

Mit vált ki egy ilyen esemény a diákokból és az érintett tanárból?

A pszichopedagógus szerint a szemlélő gyerekekből és az érintett tanárból is kétféle reakciót válthat ki egy ilyen attrocitás. Tegyük fel, hogy az agressziót tanúsító gyereket eltávolították az iskolából. Másnap a többi gyereknek és az érintett pedagógusnak is meg kell jelennie az iskolában és folytatniuk kell a közös munkát. A gyerekekben egy ilyen esemény éppúgy kiválthat együttérzést, mint csalódottságot az érintett tanárral szemben, míg a pedagógus egy ilyen eset után akár össze is törhet lelkileg, ez esetben mindenképpen érdemes elhagynia a pályát. Ha pedig van benne tartás, ugyanúgy, rezdületlen arccal kell kiállnia az osztálya elé, és a korábbi módszerével, habitusával kell tovább tanítania. Minden csoda három napig tart…” – mondja Majsai László.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a LIFE Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.