A „nem folyamatos beszéd” – más néven nonfluens beszéd - időszaka 2-3 éves korban jelentkezhet. Életkori sajátosságnak is nevezhetjük, bár vannak kisgyerekek, akiknél ez nem jön elő. Gyermekünk ekkor ugrásszerű beszédfejlődésén megy át, melyben gondolatai összetettebbé, mondatszerkezetei bonyolultabbá válnak, szókincse bővül.
Azonban sok esetben a felfokozott közlési inger mellé nem párosul elegendő mondatalkotási és artikulációs felkészültség. Így a kisgyermek, érzéseinek, véleményének, élményeinek közlésére nem talál elég gyorsan szavakat, mondatszerkezeteket.
Ezt a holt időt próbálja kitölteni szavak, szótagok, névelők ismétlésével, hangzónyújtás, érzékelhető szünetek, ritkább esetben töltelékszavak használatával. Ez utóbbi egyébként felnőtteknél is gyakran megfigyelhető, az „ő” használata például tipikus időhúzás, míg a további gondolatok megfogalmazódnak, majd közlésre kerülnek.
Nézzünk néhány példát, a nonfluens beszédre;
"Anya, anya, anya, anya add ide a pónimat!"
"Anya, add ide a pónimatatat!"
"Anya, add ide a a a a a pónimat!"
"Anyaaaaaa, add ide a pónimat!"
"Anya, add ide, izé, a pónimat!"
Amikor ezt észrevesszük, nem kell megijedni, sem rohanni gyermekkel a hónunk alatt a logopédushoz. Csak a szülők, ugyan elmehetnek egy tanácsadásra, de ez inkább csak a saját megnyugtatásukat szolgálja, és néhány hasznos, személyre szabott tippet fog adni.
A leggyakoribb beszédhibák lelki okai
Ha a gyerek beszédhibás, az általában összetett probléma: hangképzőszervi és lelki okok egyaránt kiválthatják. Tudj meg mindent a késői beszéd, a pöszeség és a dadogás hátteréről és a családban való helyes hozzáállásról!A dadogás és a nem folyamatos beszéd közti különbség
Nagyon egyszerű kiszűrni, hogy gyermekünknél dadogás, vagy épp nonfluens beszéd áll-e fenn. A dadogás esetén, a mondatok és szavak képzését görcs teszi szaggatottá. Klónusos dadogáskor a gyermek – vagy épp felnőtt – a szavak első szótagját ismétlik, míg a tónusos dadogás fennállásakor egyfajta beakadást hallhatunk, mely az első hangnál jelentkezik.
Nézzünk néhány példát a dadogásra;
"A-a-a-a-anya, add ide a p-p-p-pónimat!"A példákból jól kivehető tehát, a „nem folyamatos beszéd” és a dadogás közti különbség.
Mit tehet a szülő?
A „nem folyamatos beszéd” tehát nem dadogás, és nem is válik azzá, ha mi szülők, helyesen állunk hozzá. A 2-3 éves kisgyermekek esetén, ez egyfajta életkori sajátosság, hiszen a beszéd is épp úgy fejlődik, mint például a mozgás. Nem kell tehát megijedni tőle, pár hét, vagy pár hónap és gyermekünk túllendül ezen a fejlődési állomáson.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.