A vásárlástól érzik magukat boldognak a fiatalok

Forrás: Shutterstock -
boldogság vásárlás fogyasztás
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
A vásárlási döntések szempontjából az Y és a Z generáció, vagyis az 1980-as és 90-es években, illetve a 2000 után születettek a legkönnyebben befolyásolhatók. Ezek a korosztályok hajlamosak leginkább az impulzív, vagyis hirtelen döntésből fakadó, átgondolatlan vásárlásokra – derül ki az Antall József Tudásközpont (AJTK) Suschool ismeretterjesztő fórumán ismertetett, reprezentatív kutatás adataiból.

A kutatás eredményei:

Az idősebb generációkat kevésbé teszi boldoggá a vásárlás, és akkor is inkább a használati cikkek beszerzését jelölik meg örömforrásként, míg a fiatalabbak gyakrabban érzik boldognak magukat vásárlás hatására. Náluk leginkább ruházati cikkek és élelmiszerek szerepelnek a lista élén.

A 15 év alattiak közel 40 százalékát, a 15–20 éveseknek pedig a negyedét minden alkalommal boldoggá teszi egy új termék vásárlása.

A vásárlástól érzik magukat boldognak a fiatalok Forrás: Shutterstock

Minél idősebb valaki, annál kevésbé jellemző rá ez az attitűd, 20 és 30 éves kor között már csak minden ötödik, 30 és 50 év között minden tizedik válaszadó tartozik e körbe, 50 év felett pedig csupán 8 százalék nyilatkozott így. Éppen ezért az impulzív vásárlás is a fiatalabbakra jellemző: a 15 év alattiak kétharmada, illetve a 15–20 évesek 70 százalékával előfordul, hogy hirtelen felindulásból, „mert megérdemlem" alapon vásárol. A 20 és 30 közötti válaszadóknak a harmada, a 30–50 éveseknek 15, az 50 felettieknek pedig már csak 4 százaléka válaszolt így.

Egy-egy termék megvásárlásának motivációi közül az, hogy „mások is felfigyeljenek rám", szintén a legfiatalabbakra jellemző: 15 év alatt 39, 15 és 30 év között pedig 30 százalék válaszolt úgy, hogy előfordult már vele ilyen, míg 30 felett már csak 16, 50 felett pedig 9 százalék sorolta magát ebbe a kategóriába.

„Mások is felfigyeljenek rám" - tipikus motiváció a vásárláshoz a fiatalok körében Forrás: Shutterstock

A kutatás szerint nemcsak az életkor, az anyagi jövedelem is hatással van arra, milyen fogyasztók vagyunk: a jövedelem növekedésével egyre kevésbé jelent boldogságot a vásárlás, egyre fontosabbá válnak más örömforrások, ugyanakkor jellemzőbbé vállnak a nem tervezett bevásárlások, a felesleges termékek beszerzése és egyre nő a lejárt szavatosság miatt kidobott élelmiszerek mennyisége. A megfelelési vágy, mint vásárlási motiváció azonban az alacsonyabb keresetűekre jellemző, mint ahogy az új termék miatti boldogságérzés is kevésbé meghatározó a jómódúbbak körében.

Tudatos fogyasztás

Soha ennyire nem volt még fontos a tudatos fogyasztás, mint a mai világban. A fogyasztói társadalom által lépten-nyomon közvetített üzenet, miszerint vásárolj minél többet, elképesztő módon hatalmasodott el rajtunk, embereken. A vásrálásról természetesen nem kell lemondani, és az sem baj, ha jó érzéseket társítasz egy-egy új szerzeményhez, de gondold át, hogy valóban szükséged van-e arra a tárgyra, és próbálj olyan helyeken vásárolni, amivel helyi termelőket, helyi tervezőket támogatsz. Nézz utána, miből és milyen körülmények között készül az a termék, amit szeretnél.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a LIFE Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.