Naivan azt gondolhatja az ember, hogy a körzetes iskola tökéletes lesz a gyereknek, 8 év után pedig ráérünk a középiskolák kínálatával foglalkozni. Amikor még mi voltunk 6-7 évesek, egyértelmű volt, hogy a kijelölt iskolában, egy általános tantervű osztályba kerülünk. Ha szerencsénk volt, kedves tanító nénit kaptunk, ha nem, volt még egy okkal több, amiért a felsőt várhattuk.
A szabad akarat és választás azonban közel 30 év alatt olyan mértékeket öltött, hogy szülők képesek már azért is óvodát váltani, mert szerintük a gyereket nem fejlesztik eléggé.
Igen, valóban felháborító, hogy 5 évesen a gyerek óvodai napjai nem feladatlapok megoldásából és az ABC tanulásából állnak, hanem az íráshoz elengedhetetlen finommotorikus mozgások fejlesztéséből – színezés, ragasztgatás, festés... stb. -, és a matematikai, valamint logikai készségek elsajátításából – memória, dominó, társasjátékok, építőkocka... stb. Természetesen minden szülő, a lehetőségeihez mérten a legjobb neveltetésben, oktatásban szeretné részesíteni gyermekét.
Első lépésként felméri a lehetőségeket
Sorra veszi a szóba jöhető általános iskolákat, kizár és rangsorol. Megvizsgálja a lehetséges speciális osztályok előnyeit és hátrányait – emelt szintű matematika, nyelv, testnevelés, valamint dráma és ének-zene tagozat. Meghatározza, hogy földrajzilag melyik van elérhető közelségben. A maximum távolság függ attól, hogy
A leendő általános iskola elhelyezkedése tekintetében érdemes még egy szempontot figyelembe venni, méghozzá a barátokat. Ha az iskola túl messze van, nagy az esélye, hogy a gyermek kisbarátai is messze fognak lakni. Amíg a kicsi nem lesz elég nagy az önálló utazáshoz, addig a baráti látogatásainak logisztikáját a szülőknek kell megoldani.
Második lépésként leinformálja, majd megnézi az iskolákat
Felkutatja az iskoláról értekező fórumokat, Facebook-csoportokat, lépten nyomon az adott iskolákról érdeklődik. Nem csupán az oktatás színvonala, a tanárok hozzáértése, de az odajáró gyermekek összetétele és magatartása is érdekli. Hiszen az a környezet, amiben a gyermek napi 5-8 órát eltölt, az érdemjegyeire, magaviseletére és a személyiségfejlődésére egyaránt igen erős hatással van.
Természetesen elviszi gyermekét az iskolakóstoló foglalkozásokra is, beül a nyílt órákra, részt vesz a tájékoztatókon. Amikor sikerült az összes létező információt megszereznie, leül és választ. Nem engedi, hogy a saját benyomásain kívül másfajta emocionális hatás is befolyásolja.
Végül megtalálja a megfelelőt és beíratja oda a gyermekét.
De jön a fekete leves. A külsőbb kerületekben, ahol több a gyerek, nagy az esélye, hogy az iskolák nem tudnak olyan gyermeket felvenni, aki nem tartozik a körzetükbe. Tehát hiába volt a körülményes és alaposan átgondolt iskolaválasztás, végül a gyerek egy olyan iskolába és osztályba kerül, amit a szülő szeretett volna elkerülni. Ez bizonyos családoknál felér egy kisebb tragédiával, pedig még nincs veszve semmi. Egyrészt ott az átjelentkezés lehetősége, vagy pár évvel később a 6, illetve 8 osztályos gimnáziumokba való bejutás.
Nem szabad azonban a gyermeket tárgyiasítani, és az ő teljes kizárásával meghozni az iskolával kapcsolatos döntéseket, gondolok itt akár magára az általános iskolára, speciális tagozatokra, szakkörökre. Érezze, hogy az ő véleménye is számít, ugyanakkor van, hogy a szülőnek be kell vállalni a rossz fej szerepét és egyszerűen megmondani, hogy ez lesz és kész. A köztársaság és a diktatórium között nagyon nehéz lavírozni, de elengedhetetlen.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.