Először is elképzelhető, hogy valaki tiszteli az őt vagy a gyermekét nevelő óvónőt, tanítót vagy tanárt, mégsem tudja, hogyan fejezze ki az érzéseit. Mert ha virággal, bonbonnal állít be, a többi gyerek nyomban megbélyegzi a kedveskedő családot és a figyelmes gesztust elítélendő könyöklésként, előnyhajhászásként könyvelik el. Ha viszont csak néhány mondatban fejezi ki egy tanuló a köszönetét, az elkoptatott frázisok hamisan csengenek. Persze nem mindenki tudja szavakba önteni az érzéseit. Nincs ezzel semmi gond, hiszen a szándék a fontos.
Ha netalántán sutára is sikerül a köszönetnyilvánítás, a pedagógus akkor is hálát és elégedettséget fog érezni.
Egy külön csoportba tartoznak azok a családok, akiknek semmilyen fejtörést nem okoz a pedagógusoknak szánt figyelmesség kitalálása. Vagy azért, mert úgy lettek szocializálva, hogy az érzelmek és a hála kifejezése nem tartozott a mindennapi rutinjukhoz vagy azért, mert nem is igazán tudnak erről az ünnepről.
Akadnak olyan esetek is, amikor a családok meg vannak róla győződve, hogy a tanár – finoman fogalmazva is – „korlátolt”, és az igazat megvallva meg is érdemelne egy kiadós verést.
És itt el is érkeztünk a tanári hivatás egy sarkalatos pontjához. Aki ma pedagógusnak áll, számolnia kell azzal, hogy a poroszos rendszerben meglévő tekintélynek mára szinte kivétel nélkül nyoma veszett. Az információs társadalom ugyanis kitermelte azokat a kamaszokat, anyákat és apákat, akiknek a szemében a tanár már közel sem olyan tekintélyszemély, mint a megelőző évtizedekben. A pedagógus, akinek kiposztolt magánéletét diák és szülő egyaránt végignézheti, akit egy privát csatornán hétvégén vagy éjszaka is zavarhatnak, már nem az a megközelíthetetlen „intézmény", akit egykor megbecsülés és tekintély övezett.
A tanárok egyre kevesebb támogatást kapnak a szülőktől, mivel azok egy része meg van győződve, hogy a gyerekeik kivételes tehetségűek és hibátlanok. A gyerekeket sok esetben kiskirályként nevelik a szüleik vagy – ahogy manapság egyre gyakoribb – az egyik szülő, esetleg egy nagyszülő. A családokban egyre kevésbé trendi határozottan, megadott szabályok mentén nevelni a gyereket. Ha az akarat meg is van a szigorúbb nevelésre, a megélhetésért folytatott küzdelem, a napi taposómalom során nem jut elegendő idő a következetességre. A pedagógus pedig vért izzad, amikor az öntudatos nebulót próbálja beszorítani az iskola, valamint a társadalom szabályrendszerébe.
Ahogy az élet minden területén, az oktatásban is igaz, hogy ha az ember a kisujját nyújtja, az egész karja kéne.
A diákok foggal-körömmel ragaszkodnának a könnyebb megoldásokhoz. A dolgozatokat szívesen tologatnák a végtelenségig, bizonyos iskolatípusokban pedig az is előfordul, hogy a serdülők az órán szeretnének megebédelni, sétálgatni vagy telefonálgatni.
Rendszeresen előkerülnek ugyanis az alábbi kifogások a tanárokkal szemben: kiégettek, fásultak, nem magyaráznak rendesen, nem lehet kérdezni tőlük, nem tisztelik a tanítványaikat (más kérdés, hogy a diákok mennyire tisztelik őket), csak a nyári szünet miatt maradnak a pályán, nem tudnak fegyelmet tartani sem normálisan megtanítani az anyagot és emiatt a szülő kénytelen súlyos ezrekért magántanárhoz járattatni a gyerekét.
Láthatjuk tehát, hogy a tananyag és a tudás átadása a kelleténél többször ütközik akadályokba. Egy valamit viszont biztosan értékelnek a diákok: ha a pedagógus figyel rájuk és meghallgatja őket.
A hétperces magyar családokban sokszor esélyük sincs a gyerekeknek arra, hogy kibeszéljék magukból a nap során felhalmozott élményeket és az esetleges feszültséget. A jó tanárnak tudása átadásán kívül arra is kellő figyelmet kell fordítania, hogy meghallgassa a tanulók problémáit vagy más megvilágításba helyezze a reménytelennek ítélt helyzeteket. Sajnos akadnak olyan gyerekek, akik a gondjaikat nem tudják megbeszélni a szüleikkel, mert azok egyértelműen elzárkóznak bizonyos témák elől, és zárt kapukat döngetnek, mikor együttműködést és empátiát várnak az anyjuktól vagy az apjuktól. Ilyen esetekben egy pedagógus megfelelő személy lehet arra, hogy a problémás szituációt ismerve, de valamilyen szinten kívülálló, tapasztalt felnőttként rálásson az adott konfliktusra, és segítsen megoldani azt.
Gyakran előfordul az is, hogy egy tinédzsernek – életkori sajátosságként – pont a szüleiből van elege.
Ha a szülők elváltak és a gyerek egyikükkel nem tartja a kapcsolatot vagy ha a szülők külföldön vállaltak munkát, egy nyitott és kellően érzékeny pedagógus képes arra, hogy pátyolgassa a sebzett serdülők szívét. Mert sebekből, ebben a korban, van bőven. A hullámok megállás nélkül csapkodnak az ember feje fölött. A szerelmi, családi, baráti, iskolai nézeteltérések véglegesnek és megmásíthatatlannak tűnnek. Talán, ha nyitott szemmel járunk, észrevesszük, hogy a pedagógus nem az ellenségünk. Épp ellenkezőleg: segít, támogat, ösztönöz, felemel. Hát, ezt illik megköszönni pedagógusnapon.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.