Az NMHH előbb Budapesten, majd Debrecenben hozta létre a Bűvösvölgyet, ahol a 9 és 16 éves korosztályt szólítják meg ingyenes, modern, interaktív, szórakoztató eszközökkel. Céljuk, hogy a kamaszokban kialakuljon egyfajta felelős magatartás, miközben az online térben töltik idejüket. Az elmúlt négy évben 261 településről 33.355 tanuló vett részt a foglalkozásaikon. A növekvő érdeklődés és igények hívták életre a Sopronban 2019 őszén nyíló harmadik médiaértés-oktató központot. Három szinten hat stúdiót alakítanak ki. Naponta 50, évente 9000 főt tudnak majd fogadni.
A Z generáció önkifejező, információéhes és kielégíthetetlen
A Z generációt szokás digitális bennszülötteknek is nevezni. Számukra rendkívül fontos az önkifejezés és a vizualitás. Aktívak a közösségi médiában, de a felhasználás tekintetében nagy eltérés mutatkozik köztük és a korábbi nemzedékek között. Kutatási eredményeket hoztunk.
És mi szükség van a XXI. században arra, hogy médiahasználatra tanítsák a fiatalokat? A válasz egyszerű. A hangsúly nem a technikai tudás átadásán, hanem egy tudatos szemlélet kialakításán van. Az NMHH különböző kiadványokkal, valamint a honlapjukon is elérhető anyagokkal próbál ehhez segítséget nyújtani a szülőknek, ők azonban a pedagógusokra tolják át a felelősséget. A magyar családok hétköznapjaiból többnyire hiányzik a médiahasználatról, a reklámról, a manipulációról, az adatvédelemről folytatott diskurzus. No meg a kontroll.
Gyakori például, hogy a szülők figyelmen kívül hagyják a különböző tv-műsorok korhatáros besorolását.
Pedig a kis számmal jelölt karika nem díszítőelem a képernyő sarkában. Sok fogyasztó lerázza magáról a felelősséget, amikor tudatos médiahasználatról van szó. A gyakorlat viszont azt mutatja, hogy a jelenleginél óvatosabb, kritikusabb szemléletre lenne szükség.
Ezt támasztja alá az NMHH 2000 szülő és 2000 – 7 és 16 év közötti – gyerek és kamasz részvételével készíttetett, tavaly őszi reprezentatív felmérése is, amelyben a következő eredmények születtek:
Minden korosztályban tudatosítani kellene, hogy a féktelen megosztás és közlés semmi jóhoz nem vezet. A szexting, azaz szexuális tartalmú képek készítése és továbbítása például olyan jelenség, amellyel a kamaszok nap mint nap találkozhatnak.
Ne higgyük azonban, hogy csak a gyermekekre leselkedik veszély az interneten!
Nyugdíjaskorú felhasználók is könnyen áldozatává válhatnak egy-egy internetes csalónak. A grooming, azaz a behálózás valós, létező fogalom. Többnyire chatszobákban van jelen, és arra irányul, hogy a hiszékeny chatpartnerből különböző személyes adatot húzzanak ki. Ha ilyen vagy ehhez hasonló tettről vagy weboldalról szerzünk tudomást, azt jelezhetjük az NMHH felé. Internet Hotline elnevezésű jogsegélyszolgálatukhoz 2011 óta eddig 4000 bejelentés érkezett. Legtöbbször hozzájárulás nélkül közzétett és pedofil tartalom, zaklatás, idegengyűlöletre uszítás, erőszakos tartalom miatt keresik meg a hatóságot.
A hatóság tevékenységi köre meglehetősen szerteágazó.
Talán kevesen tudják, de akkor is az NMHH-hoz fordulhatunk segítségért, ha spamek borítják el az e-mail-fiókunkat, ha roaminggal, tv-, telefon- vagy internetszerződésünkkel kapcsolatos kérdésünk van, vagy ha elektroszmogmérést szeretnénk kérni.
Sőt, a hazai postai piacot is ők felügyelik. A tudatos médiafogyasztáshoz kapcsolódóan az előző hónapban indították útjára emojikampányukat, amellyel arra hívják fel a fiatalok figyelmét, milyen könnyen félreérthető a gyakran csak képes szimbólumokra szorítkozó internetes kommunikáció.
Legyünk tisztában vele, hogy médiahasználatunk során nem kell mindent eltűrnünk! Igyekezzünk tudatos fogyasztóvá válni! Ha a különböző médiatartalmakkal vagy szolgáltatásokkal kapcsolatban aggályunk merülne fel, a hatóság munkatársai készségesen állnak rendelkezésünkre.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.