Orola fiatalon veszítette el édesapját, anyja pedig özvegyként újraházasodott. A mandi törzsben erre csak úgy van lehetősége, ha az elhunyt férje klánjából választ magának új párt. A még egyedülálló férfiak azonban az esetek többségében jóval fiatalabbak hitvesüknél, így az a hagyomány alakult ki, hogy az özvegy az egyik leányát második menyasszonynak jelöli ki. Ő lesz majd az, aki átveszi anyja helyét, miután nővé érett. Ebbe pedig beletartozik az összes házastársi feladat, a szex is. Így történhet meg, hogy egy ilyen esküvőn, a fiatal mandi férfi egyszerre két feleséget is kap. A csupán pár éves Orola és anyja, Mittamoni közös ceremónián mentek hozzá Notenhez, ám erről a lány egészen serdülőkoráig mit sem tudott.
Amikor Orola számára kiderült, hogy anyja férjével kell leélnie az életét, teljesen ledöbbent, és első gondolata az volt, hogy elmenekül. Édesanyja azonban azt mondta neki, nem tehet mást, el kell fogadnia ezt a helyzetet.
Miután Mittamoni 25 évesen elvesztette a férjét, nem akart egyedül maradni. A törzs felajánlotta számára a 17 éves Notent, azzal a feltétellel, hogy feleségül veszi Orolát is.
Túl kicsi voltam, hogy emlékezzek az esküvőre – fogalmam sem volt, hogy ez történt
Orola Dalbot három gyermeket szült Notennek – egy fiút, aki most 14 éves, és két lányt, akik 7 és 1,5 évesek – míg az anyjának egy fia és egy lánya született a férfitól. A nyolctagú család egy kis házban él, ahol nincs folyóvíz. Orola és Mittamoni közösen egy néhány hektáros földterület tulajdonosai, ananászt és banánt termelnek, ebből élnek, igen szerényen.
Lapozz, és többek között tudd meg, miként élte meg mindezt Orola édesanyja!
Ő kergette bele ebbe a helyzetbe, mégis őrülten féltékeny volt a saját lányára.
Bár Mittamoni jól tudta, mire vállalkozik, arra talán ő sem számított, mennyire megszereti az új férjét, és milyen érzéseket kelt majd benne, mikor a lánya is tényleges feleséggé lép elő ebben a hármas kapcsolatban. Orola mindössze 15 éves volt, amikor Noten először kívánta gyakorolni hitvesi jogait. Mittamoni azonban nem a lányáért, hanem a saját helyzetéért aggódott azokon az éjjeleken, amikor a férje nem mellé bújt be az ágyba. Anya és lánya között feszülté vált a kapcsolat, amely mérgezésig fajult. Egyszer édesanyja a lány ételébe egy enyhén mérgező növényt tett, amelytől Orola rosszul lett, és többször hányt. Ezt kihasználva azt az éjszakát Mittamoni ismét szeretett férje mellett tölthette. A rivalizáció végleg lerombolta a két nő közti köteléket.
Eltávolodtam az anyámtól. Többé nem tudtam tanácsot kérni tőle. Elárultnak és elhagyottnak éreztem magam
Orola egy ideig lázadt újdonsült szerepe ellen. Gondolatait, fájdalmát azonban senkivel, se édesanyjával, se barátnőivel nem tudta megosztani – akiktől fokozatosan eltávolodott, hiszen előttük ott volt még az élet, a párválasztás boldog és felszabadult ígéretével. Ez a fajta elszigeteltség annyira bántotta, hogy már az öngyilkosság gondolata is felvetült benne, ám ekkor megtudta, hogy várandós, és ez új célt adott az életének.
Így látja a történéseket Orola édesanyja
Mittamoni szerint a férje halála után szüksége volt egy férfira, aki segít neki a ház körül és a földeken, és Noten volt az egyetlen szóba jöhető férjjelölt. A házasságot azonban a vének csak úgy engedték, ha Orola később átveszi az anyja helyét. Nem volt más választása, beleegyezett.
Ez a klán vénjeinek döntése volt, nem az enyém"
Ugyanakkor elmondta azt is, mennyire nehéz és fájdalmas volt számára, amikor a második férjén – akit valóban nagyon szeretett – osztozni kényszerült a lányával.
A többi matriarchális társadalomhoz hasonlóan a mandiknál is a nők birtokolják a vagyont és öröklik azt, valamint ők felügyelik a családi gazdaságot és bevételeket. A fiatal lány szemében kétszeresen is igazságtalan volt a helyzet, mivel a mandi nők az esetek többségében maguk választhatják meg partnerüket. Ők kezdeményeznek, és ők is tesznek javaslatot a házasságra.
A mandi házasság nem csupán két emberről szól, ez egyben a klánok közti gazdagság megerősítése is. Épp ezért volt elengedhetetlen, hogy az özvegy Mittamoni elhunyt hitvese klánjából válasszon magának új férjet.
Azzal, hogy a lánya ugyanahhoz a férfihoz ment hozzá, mint ő, két fontos dolgot ért el: az első, hogy a családban hosszú ideig lesz termékeny nő, aki tud gyermeket szülni, így növelve a família gazdagságát, a második, hogy női klánjuk tovább megtarthatja a hatalmát, hiszen halála után a lánya megvédi majd azt.
Az elmúlt években sok kívülálló úgy látta, hogy az úgynevezett anya-lánya házassági szokás megszűnt, ami nagyban köszönhető a katolikus misszióknak.
Ugyanakkor – miközben nincsenek hivatalos adatok – egy helyi vezető, Shulekha Mrong azt állítja, hogy a mai napig vannak olyan családok, ahol még mindig követik az anya-lánya házasság hagyományát, épp csak nem beszélnek róla nyíltan. Ő megérti ugyan a motivációjukat, mégis ellenzi ezt a szokást, hiszen rendkívül igazságtalan a fiatal lányokkal szemben. Elveszi tőlük a választás szabadságát, ugyanakkor egy ilyen fajta hármas kapcsolat – amelyben férjükön édesanyjukkal osztoznak – pszichésen rendkívül megterhelő.
A történetre a Marie Claire oldalán bukkantunk rá.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.