Azt szoktam javasolni a szülőknek, hogy beszélgessenek gyermekükkel az úszásoktatásról, arról, ami ott történni fog. Még otthon vegyék fel a szemüveget, a fürdőruhát (amit jó, ha együtt választanak ki a boltban), a papucsot, a köpenyt, és mondják meg neki, hogy megyünk Zoli bácsival játszani a vízbe. Nagy segítség, ha a tanfolyam előtt a pancsolóban többször megfordul együtt a család, labdát dobálnak, ismerkednek a közeggel. Legyen ez az alkalom kellemes emlék!
Semmiképp ne erőltessék a szülők, hogy a gyerek a víz alá bukjon vagy beugorjon hozzájuk a mély vízbe, mert komoly visszalépést okozhat egy ilyen meggondolatlan ötlet! Bízzák az úszástanítást tapasztalt oktatóra!
Egy jól megválasztott nyári célpont (közeli tó vagy wellnessközpont) lehetőséget teremt arra, hogy úszástudással felvértezve tartalmasabban teljen a vakáció. Sokkal tudatosabban készülhetnek ugyanis a gyerekek, ha van célja és miértje a tanulásnak.
Az úszás alapsportág, az élettani hatásai (szív-érrendszer, tüdő, izomműködés...) és a közeg „lágysága" (nem terheli az ízületeket, nem okoz sérüléseket) miatt a legkorábban tanítható sportmozgás. Manapság az 5-6 éves korosztály jön le először hozzám az uszodába. Ekkor még nincs iskolai, oktatás-közeli tapasztalatuk. Nem tudnak túl hosszú ideig figyelni, a játék viszont tartósan leköti őket, ezt használom ki a tanítás során. Ez a néhány óra a szó szoros értelmében fejlesztő foglalkozás, kihat a későbbi tanításhoz való viszonyra is, remek iskolai előképzés.
Óriásiak lehetnek az egyéni különbségek. Volt, aki hét egymást követő alkalommal jött le az uszodába, és már kart-lábat használva siklott a víz tetején, de van olyan is, aki csak egy hónap után engedi el az orrát, és guggol le a víz alá nagy levegőt véve.
Annak, aki szereti a vizet, aki megérzi, hogy a siklás az úszás lényege, és aki kitartóan gyakorol. Egy kis tanítványom nehezen tanult meg úszni. A szorgalmának (és a szülei állhatatosságának) köszönhetően viszont ma már komoly megyei versenyeken is érmet szerez.
Nincs. Ha valaki anatómiailag képes a karjait, lábait a szükséges mértékben mozgatni, akkor biztosan megtanul.
Sok játékszert, merülő, úszó tárgyakat viszek a vízbe. A gyakorlatozás monotóniáját utánzómozgásokkal, vízi és szerepjátékokkal töröm meg. Egymásra épülő feladatsoraim vannak, a részeket tanítom. Mikor azokban nincs hiba, összerakom őket egésszé. Először mindent lassan csináltatok, aztán gyorsítom fel a mozgást a szükséges sebességűre. Ha valamelyik oktatási lépcsőt nem tudja a tanítványom meglépni, könnyítek a feladaton, vagy később térek vissza rá. Persze az elején mindig benn vagyok a vízben, hogy bátorítsak, javíthassak.
Ottalvós nyári táborok az ország különböző pontjain
Az igazi ottalvós, azaz bennlakásos táborok felhőtlen kikapcsolódást biztosítanak a gyermekeknek és otthoni pihenést a szülőknek. Az anyai, apai felügyeletet felváltja az új barátokkal való kapcsolat és a táboroztatók gondos odafigyelése. Remek lehetőséget rejtenek a kisebbek és nagyobbak számára egyaránt, méghozzá a tematikák nyújtotta tudáson és ismereteken kívül a személyes fejlődésükben is. Olvasd tovább!
Nagy csoportban nem lehet hatékonyan oktatni. Ott vagy unalmas az óra, mert egyesével hívjuk a gyerekeket, vagy nem tudjuk rendesen javítani őket, mert mindenki egyszerre mozog, az oktató pedig nem láthat mindenkit, így berögzül a rossz mozdulat, amit kétszer annyi idő alatt lehet kijavítani. Kezdetben egyéni oktatást javaslok, pár alkalom után pedig a páros gyakorlás a célszerű, mert a gyerekek egymástól is tanulnak, bátorságot szereznek, vetélkedhetnek egymással.
Kétféle iskola létezik. Az egyik azt mondja, tanítsuk a gyorsot és a hátat egy időben, mert ezek hasonlóan ciklikus mozgások, mint a futás, mászás, kúszás. A második szerint a mellet kell előbb megtanulni, mert ezzel lehet a legjobban tájékozódni, levegőt venni, és a taposásnak is jobban előkészíti a lábfejet. Lehet vitatkozni, de nálunk Szentesen a mellúszás az első.
Objektív méréssel a korosztályában leggyorsabban úszó gyereket hamar kikiálthatjuk tehetségnek. Igen ám, de lehet, hogy egy idő után lelassul a növekedése a többiekéhez képest, megváltozik az anyagi háttere a családnak, kiég, nem elég szorgalmas, nem kerül megfelelő szakemberek kezébe, nem tudja feldolgozni a sikereket satöbbi, és akkor nem lesz felnőtt korában (amikor igazán értékes lenne egy Európa-, világ- vagy olimpiai bajnoki érem) dobogós. Ezért kell óvatosan fogalmazni a tehetséget illetően, és ezért nagyon göröngyös az út, mire célba ér egy „tehetséges" gyerek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.