Szülőként mire figyeljünk, oda, amikor mesekönyvet választunk a gyerekünknek?
Egy jó meséskönyv egyik legfontosabb ismérve, hogy teljes, eredeti formában jut el a gyermekhez, nincs rövidítve, nincs kiradírozva belőle a konfliktus. A mese csak akkor éri el jótékony hatását, ha a gyermekhez csonkítatlan változatban jut el. Minden elemének fontos szerepe van, és a megváltoztatással, rövidítéssel sokszor épp a lényegi mondanivaló sikkad el.
Lényeges tulajdonsága a jó mesének, hogy feszültséget teremt és feszültséget vezet le. A gyermeki hit alapja, hogy a világban rend van, és ha az egyensúly meg is bomlik, a harmónia helyreáll. Ugyanez történik a mesében is: a jó végkifejlet megjósolható, a feszültséget pedig az előre nem látható események adják.
Végül pedig arra figyeljünk, hogy a mesekönyv feleljen meg a gyermek életkori sajátosságainak és érdeklődésének. A mese tulajdonképpen a gyermek szemével nézett világ. Ebbe a sajátos gondolkodásba azért illeszkednek tökéletesen a mesék, mert ugyanolyan egyszerűnek és szélsőségesnek mutatják a világot, mint amilyennek azt a gyermek megéli. A jó könyv pedig eligazítja érzelmeiben, megbékíti félelmeivel és vágyaival, komolyan veszi nehézségeit, problémáit, erősítve a gyermek bizalmát.
Milyen a jó mese, milyen a jó gyerekkönyv az egyes életkorokban?Kodály Zoltán egyszer azt mondta: a gyermek zenei nevelése kilenc hónappal a születése előtt kell, hogy kezdődjön. Ugyanez igaz az olvasásra is: az irodalmi élmény megalapozása a bölcsődallal kezdődik, amelyben a ringatás öröme összekapcsolódik az énekkel. A gyermek születése után énekelt dalok és mondókák estében fontos a szöveg és dallam monotonitása, a halkítás és lassítás, valamint az, hogy ne legyenek benne éles váltások.
A kisgyermek első éveiben figyel fel környezete tárgyaira, többek között a könyvekre. Még nem tudja, mire valók, játszik velük, tépdesi őket. Amikor már tárgyak után nyúl, adjunk kezébe képeskönyvet. Kétévesen már képes megfelelő módon fog bánni velük, és szívesen lapozgatja ezeket.
A kétéves gyermeket egy mese kapcsán nem annyira a tartalom köti le, mint inkább a mese hangzása és a felnőttel való kapcsolat fenntartása. Ekkor még nem a varázslatosat, hanem az ismerős dolgokat várja, szívesen hallgat olyan meséket, amelyek arról szólnak, hogy az anya mit csinált, mielőtt érte ment volna az bölcsibe. Ezek a történetek segítenek a napi eseményekre való visszaemlékezésben, az élmények rendszerezésében, ami pedig biztonságossá és kiszámíthatóvá teszi számára a világot.
A hároméves óvodás már tudja, hogy melyik könyvben találhatók kedvenc versei, meséi, élvezettel hallgatja a láncmeséket, a rövid történeteket, a kalandos állatmeséket. Ezek szerkezete, cselekménye egyszerű, vannak benne ismétlődő részek, a bennük szereplő állatok tulajdonságai és viselkedése is emberi. Ha a gyermek többször is meghallgatja ugyanazt a történetet, már tudja, mi fog következni, így a világ kiszámíthatóvá válik számára, hiszen az események az elvárásainak megfelelően alakulnak.
A négy-ötéves kor egy mérföldkő a mesei érdeklődés szempontjából. Ekkor alakul ki a mesetudat, és kezdődik el a nagy mesekorszak, amikor a gyermek már el tudja különíteni a valóság elemeit a mesei elemektől. Képes beleélni magát a mesei helyzetekbe, azonosul a mesehőssel és szurkol neki, mégsem téveszti össze magát vele, vagy a mese eseményeit a valósággal. Az ötéves gyermek ezért különösen vonzódik a tündérmesékhez.
Öt-hétéves korban már következhetnek a terjedelmesebb és bonyolultabb tündérmesék, valamint a cselekménydúsabb novellamesék. A gyermek már bővebb szókinccsel és ismeretanyaggal rendelkezik, ami által lehetővé válik az összetettebb cselekménysor megértése és a hősök élményeinek átélése.
Mire iskolás lesz, egyre reálisabban látja a dolgokat. A mesére való beállítottság nyolc- kilenc évig tart, ezután már a valós világban zajló rendkívüli események érdeklik, kedveli a mindennapostól eltérő, csodák nélküli eseményeket. Tízéves kor körül már megérik a szempontváltásra, egy helyzetet több nézőpontból is tud mérlegelni, értelmezni. Ekkor már képes önállóan is meséket alkotni, ezáltal fejlődik a kreatív fantáziája, érzelmi intelligenciája és problémamegoldó készsége, megtanulja kifejezni azt, ami foglalkoztatja őt.
A kisiskoláskor az irodalmi érdeklődés szempontjából két részre oszlik. Első-második osztályban az olvasási technika elsajátításával küszködő gyerek szívesen nyúl óvodáskora meséihez, mert a szöveg ismerete átsegíti kezdeti nehézségein. Nyolc-tíz éves korban jelenik meg az irodalmi érdeklődés. A tündérmesék fokozatosan kiszorulnak, népszerűbbek lesznek a régi és mai gyerekek életéről szóló, valós mesék, ugyanakkor szívesen olvas valódi állatokról szóló történeteket. Ez az a kor, amikor nem tűr el semmilyen varázslatos elemet, és lenézi a „kicsiknek” való tündérmeséket.
Manapság a gyerekek a tévében vagy az online videómegosztó oldalakon is számtalan mesét nézhetnek. Mi lehet a különbség a videó formájában megnézett, illetve az olvasott mese között?Annak a gyermeknek a számára, aki lelkileg-érzelmileg rendben van, nem jelent veszélyt egy-egy rajzfilm megnézése, amennyiben az nem túl hosszú, és a szülővel közösen megbeszélik a látottakat. A probléma ott kezdődik, amikor a tévénézéssel az olvasott történeteket szeretnénk helyettesíteni – hiszen a könyvbeli történet a gyermek elméjében kel életre, megmozgatva a fantáziáját, érzelmeit, félelmeit, vágyait. A mesehallgatás és ehhez kapcsolódóan a képzelet „dolgoztatása” olyan belső igény és tevékenység, ami semmivel nem helyettesíthető!
Mit tanácsolna azoknak az anyukáknak-apukáknak, akiknek nehezebben megy a mesemondás?Merjenek mesélni, mert hatalmas csodának lesznek tanúi. Hányszor sóvárgunk, hogy a gyermekkori képzelet varázserejét, ősi, mágikus funkcióját csak még egyszer birtokolhassuk. A mesemondásban felfedezhetjük egykori gyermekkori önmagunkat, így eleveníthetjük fel korai emlékeinket, így élhetjük újra gyermekkorunkat, felnőttként, gyermeki perspektívából. A közös rítus, a mesemondás kulcs a belső gyermeki énünk aktiválásához, és gyermekünkkel kézenfogva lépkedhetünk a valóság és fantázia keskeny határmezsgyéjén.
Gyakran nem tudjuk követni a világ zaklatott, szédítő ütemű változását. Az életünk sűrűsödik, egyre inkább megtelnek a szünetek. A mesélés lassú, pont ezért időtlen. A mesélés időigényes. Légköre önmagában az érzelmi biztonság. Nem azt a 15 percet jelenti, amit a gyermek ágya mellett eltöltünk, és gyakran minőségi időnek címkézünk. Kerítenünk kell néhány lassú percet hozzá, másként ez nem megy.
Hogyan lehet rávenni a gyerekeket az olvasásra?
Úgy, hogy mi magunk minél többet olvasunk. Ennél több, jobb minta nem kell a gyermeknek. A mi támogatásunkkal kell, hogy a gyerekek megismerjék az olvasás örömét, így segítve, hogy az a családi együttlét egyik formájává, és végső soron egy életen át tartó szokássá, szenvedéllyé váljon.
Magyarországon 2012-ben indult el a McDonald's olvasást népszerűsítő aktivitása. Ennek részeként eleinte évente 1 alkalommal ismeretterjesztő gyermekkönyvek kerültek a Happy Meal menükbe a játékok helyett. 2014-ben megjelent a hazai fejlesztésű „Dóri és Marci nyomoz" című mesekönyv, amelyből 240 ezer talált gazdára. 2016-ban ismert és pályakezdő fiatal színészek Csukás István meséiből olvastak fel a McDonald's éttermekben. Az idei évtől kezdődően már minden Happy Meal-ben választható mesekönyv a játék helyett, nem is akármilyen: az étteremlánc a modern gyermekirodalom egyik legnagyobb alakjával, az „Így neveld a sárkányodat" történetek brit szerzőjével, Cressida Cowell- lel fogott össze, aki 12 kötetes exkluzív könyvsorozatot írt a McDonald's éttermek kis vendégei számára.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.