A gyermekpszichológus válaszol: adjunk-e pénzt a gyereknek a húsvéti locsolásért?

A húsvéti locsolkodás egyike azoknak a furcsa magyar hagyományoknak, amit gyerekként imádtunk, felnőttként néha zavarba ejtőnek érzünk, de mégis továbbadunk, mert „így szokás”.
Nos 2025-ben már nemcsak az a kérdés, hogy mennyi kölnit fújjunk a szerencsétlen rokonokra, hanem az is, hogy megéri-e? Mármint – anyagilag. Mert a locsoló kisfiú nemcsak verset mondani tanult meg, hanem matekozni is: ha tavaly 6 háznál volt, és összesen 4200 forintot kapott, akkor idén szeretné minimum megduplázni. De vajon jó ötlet-e pénzt adni a gyereknek locsolásért?
Valószínűleg mindenki emlékszik azokra az időkre, amikor a jutalom egy hímes tojás, egy kis csoki vagy egy szebb napokat látott szaloncukor volt, amit karácsonyról felejtettek ott a komódban. Aztán szépen lassan ez átalakult és az utóbbi években a locsolkodás ma már inkább üzlet, mint hagyományőrzés...
Mit tanítunk ezzel a gyereknek? Hogy ha szépen mond verset és kölnit fúj, akkor azonnal jár egy kis pénz? Vagy, hogy minden társas interakció egy mini tranzakció, és ha nincs anyagi ellenszolgáltatás, akkor nem éri meg? Vagy túlkomplikáljuk, és a gyerek csak örül, hogy kap egy kis zsebpénzt?
Megkerestünk egy gyermekpszichológust, aki elmondta a probléma pszichés vonatkozását:
A húsvéti locsolás alapvetően egy közösségi élmény, nem pénzkereseti lehetőség. Ha a gyerek számára csak az anyagi vonzata válik fontossá, az torzíthatja a szociális motivációkat. Ugyanakkor teljesen rendben van, ha kap apróságot, akár pénzt is, de fontos, hogy ne ez legyen a fő motiváció
– magyarázta a szakértő. Más szóval: a gyerekek nem kis vállalkozók, akik húsvétkor adómentes jövedelemszerzési lehetőséghez jutnak. Legalábbis nem kéne, hogy így legyen.
Persze nem muszáj rögtön kockacukorral szúrni ki a gyerek szemét. Lehet kreatív ajándékokat is adni:
Nem kell túlmisztifikálni. Ha a gyerek örömmel megy locsolni, tanul verset, és élvezi az ünnepet, az már jó jel. Ha pedig kap egy kis pénzt, az sem ördögtől való – feltéve, hogy nem ez mozgatja a teljes motivációját. A kulcs az, hogy a család mit tart fontosnak: a közösségi élményt vagy a húsvéti startup modellt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.