Az MVM Csoportnál stratégiai megfontolások alapján fordítanak kiemelt figyelmet az újító ötletekre, és az MVM Edison verseny döntője is ezt igazolja: ami a felhasználónak még a jövő, az a magyar energiavállalatnak már a jelen, amiről felelősen kell dönteni. Az újító ötletek felkarolása iránti vállalati elkötelezettségnek még nagyobb jelentőséget ad az idei évben a gazdasági kihívásokkal teli környezet, és a második éve zajló orosz-ukrán háború. Aki a jelenben megalapozottan dönt, az a jövőt nyeri meg, ez a bizonyos jövő pedig egyre közelebb van. Minél olcsóbban, és minél környezetkímélőbb módon nyert energiával fog működni, aminek technológiái ezeken a fontos szakmai versenyen mutatkoznak be.
Innovációval és vállalati felelősségvállalással a jövőért
Az MVM Edison verseny már hetedik éve jelent egyedülálló színpadra lépési lehetőséget elsősorban energetikai vonatkozású újítók és vállalkozásaik számára. Az MVM Csoport égisze alatt rendezett megmérettetésre azonban minden évben várnak más ötleteket is, így olyanokat, melyek középpontjában nem az energia áll, de az innovatív elgondolás csatlakozhat annak kérdésköréhez. Tágabban pedig ahhoz is, hogy az ötlet megvalósításával a lakossági, vagy a vállalati fogyasztók élete is kényelmesebbé, akár takarékosabbá is váljon, miközben jelen van abban az ökocentrikusság és a mérhető költséghatékonyság is.
Az MVM Edison versenyen idén is érvényesült ez a szemlélet: a zsűri a döntőben, a Demo Day-en az ötlet kategóriában az első helyen díjazott, innovatív, energiatakarékos klímarendszer mellett (ChillWell) egy vállalkozásokat támogató fejlesztést második helyezéssel jutalmazott (Metrinergy), a harmadik helyet pedig egy ökotudatos koncepciónak ítélte (Beeco). Míg a Metrinergy megoldásával a cégek energiaköltségeiket optimalizálhatják, addig az új ökoplatform hamarosan abban segíthet majd, hogy a környezetért tudatosan tenni kívánó felhasználók és a hasonlóan elkötelezett cégek kapcsolatba kerülhessenek egymással.
Mátrai Károly, az MVM Zrt. vezérigazgatója, a zsűri elnöke így nyilatkozott a május 10-én lezajlott döntőn az eredményhirdetés után: „Hiszünk abban, hogy a jó ötletek valódi változást hozhatnak a világba. Az innováció, az előretekintés és a folyamatos fejlődés az MVM számára kiemelten fontos, éppen ezért nem csupán feladatunk, hanem kötelességünk is felkutatni, felkarolni a legjobb ötleteket.” A vállalati felelősségvállalás jele, hogy az MVM a verseny után sem engedi el teljesen azok kezét sem, akiket ez alkalommal nem díjaztak – derült ki az MVM Edison verseny döntőjén. Azzal, hogy a megmérettetés döntőjéig jutottak, minden induló csapat helyezés nélkül is győztesnek érezhette magát, az MVM pedig vállalati stratégiájához illeszkedve ismét sokat tett azért, hogy felkarolja azokat az innovatív ötleteket, melyek a technológiák révén optimálisabbá tehetik alkalmazóik életét.
Az MVM Edison szakmai zsűrijének tagjai voltak: Mátrai Károly, az MVM Zrt. vezérigazgatója, a zsűri elnöke; Bertalan Zsolt, az MVM Zrt. technológiai innovációs igazgatója; Hiezl Gábor, az MVM Next Energiakereskedelmi Zrt. vezérigazgatója; Katona Bence, a Nemzeti Tőkeholding Zrt. és a Hiventures Zrt. vezérigazgatója.
Középpontban a valós problémákra adott valódi megoldások
Az MVM Edison versenyre eddigi hét éve alatt nyolcszáz pályázat érkezett, melyekből több tucat mentorált döntős csapat lett. Közülük huszonhárom nyertes került ki. A verseny jelentőségét mutatja, hogy mindeközben nemzetközivé vált, például az idei érettebb start up kategóriában (scale up) a végül győzelmet arató BitBűvész versenytársa egy Görögországból pályázatot benyújtó csapat volt. De hogyan lesz a jövőből jelen? Milyen szempontok alapján mérlegelt a zsűri az idén is számos kiváló innovációt felvonultató mezőnyben?
Bár az MVM Edison versenyen több témában lehet ötletekkel indulni, de a szakmai zsűri orientációtól függetlenül a valós problémákra adott költséghatékony, újító és energiahatékony koncepciókra kíváncsi. A verseny döntőjében az első három helyezettnek az elismerés mellett pénzjutalom is jár három-, két- és egymillió forint értékben, de ennél lényegesebb, hogy elgondolásukból hamarosan piaci megoldás, tényleges alkalmazás lehet. Erre a kategóriák élén végzőknek illetve a dobogósoknak az MVM Smart Future Lab Zrt. legfeljebb 50 millió forintos magvető befektetése nyújthat majd esélyt.
„Az MVM stratégiájába szervesen illeszkedik az újdonságok iránti érdeklődés, nyitottság, az azt felkaroló szándék” – nyilatkozta a döntőn az eredményhirdetés után Bertalan Zsolt, a vállalat technológiai innovációs igazgatója. Arra a kérdésre, hogy milyen szempontok alapján választanak a pályázók, illetve a döntőben a pitch-ek közül, Bertalan Zsolt azt válaszolta, hogy látniuk kell a koncepcióban azt, hogy a pályázók azzal tényleges, széles körben azonosítható problémára keresnek választ. Ennek nem kell közvetlenül energetikai jellegűnek lennie, hiszen számos olyan terület van, mely kapcsolódik az energia problémáihoz. Ilyen például a városi infrastruktúrák menedzselése, a felmerülő hibák és problémák átlátható, a közösség tagjai által is kezelhető támogatása, melyre az idei döntőben láthattunk elképzelést.
„Egy bemutatkozó megoldásnak nem kell teljesen újnak, olyannak lennie, amilyet még soha nem láttunk korábban máshol. Egyáltalán nem baj, ha egy azonosított probléma megoldására már létezik ajánlás” – jelezte Bertalan Zsolt arra kérdésre válaszolva, hogy a döntőbe jutott koncepciók egy részének lehetnek már versenytársai, akár más országokban. „Az innovációs értékét egy-egy ötletnek nem az adja, hogy soha sehol nem gondoltak még rá, hanem az, hogy hatékonyabban, akár pontosabban, vagy kevesebb energiafelhasználással kínál megoldást egy nehézségre, mint a hasonló elgondolások” – fejtette ki Bertalan Zsolt. Hozzátette: „Az, hogy egy problémára többen egymástól függetlenül megoldással jelentkeznek, azt mutatja, hogy a jelenséget többen is azonosították, és megoldandó nehézségként tekintenek rá. A verseny korábban mentorált díjazottjai épp azért kerülhetnek előnyös helyzetbe, mert hozzá tudtuk őket segíteni, hogy a dobogós helyet érő ötletükre később kereslet mutatkozzon.”
Bertalan Zsolt azt is elmondta: mindenféle előfeltétel nélkül el tudja képzelni azt, hogy az MVM Edison verseny döntőjében látott csapatok ötleteiből később – akár nem is olyan sokára – piaci alkalmazás legyen. S bár az MVM történetében még nem fordult elő – tette hozzá –, hogy feltörekvő vállalkozást vásároljon fel, de akár erre is sor kerülhet a jövőben. A meghatározó hazai energiavállalat stratégiájában ugyanis nem csak az innovációk tudatos keresése és felkarolása, hanem az integritásra törekvés, a felmerülő igényekre komplex megoldások kínálása is jelen van.
Látványosan érkezhetett a közeli jövő
Az MVM Edison verseny döntője után röviddel persze még nem lehet tudni, mely ötletekből lesznek kész megoldások, melyeket a jövőben akár tömegesen fognak használni, legyen szó lakossági vagy vállalati, közületi ügyfelekről. Ugyanakkor a verseny látványos döntőjének lebonyolítása, a takarékos és zöld, közös jövőért zajló megmérettetés izgalmas hangulata talán azt előlegezte meg, hogy a 2023-as díjazott ötletek – s esetleg a döntőbe jutottak közül is némelyik – hamarosan kézzelfogható piaci megoldássá válnak. Ha ez így lesz, úgy a jövő valóban a szemünk előtt formálódik az MVM Edison évente megrendezett versenyen.
Az MVM Edison 2023-as döntőjének nyertes csapatai
Ötlet fázis:
A napjainkban jelen lévő energiaválság, és az egyre fokozódó környezeti hatások - mint például a szokatlan hőség - életre hívtak egy ötletet, amelynek megvalósulásával a mostani megoldásokhoz képest jóval alacsonyabb költséggel válhatna elviselhetővé a kánikula. A világon most működő nagyjából 2 millió, rohamosan növekvő számú klímaeszköz működési elve hasonló, és sokszor magas beszerzési, kiépítési és fenntartási költséggel üzemelnek. A ChillWell csapata egy olyan passzív klímarendszert fejlesztene, amely képes energiahatékony léghűtésre a hagyományos klímák fogyasztásának akár tizedét használva. Az újdonság a termék egyszerűségéből fakadna, az elgondolásuk szerint a készüléknek nem kellene előállítania a hideget, elég lenne csupán szállítania azt, ami jelentős energiahatékonyságot eredményezne.
Az energiaválság egyre súlyosabban érinti a kkv szektor szereplőit. A technológiai és finanszírozási ismeretek hiánya pedig jelentősen lassíthatja a megoldást jelentő intézkedések és beruházások végrehajtását. A Metrinergy gépi tanuló algoritmusai és ökoszisztémája lehetőséget kínál a vállalkozásoknak, hogy azok fenntarthatóan és profitábilisan működjenek, még az emelkedő energiaárak mellett is. A megoldás középpontjában az áll, hogy feltérképezik az egyes cégek tevékenységeihez tartozó változatos energetikai profilokat, összetett szempontrendszer alapján. Így azonosíthatóvá válnak a pontos energetikai kockázati szintek, valamint az ezeket csökkentő beavatkozások, költségek és finanszírozási opciók.
A Beeco csapat szerint a zöldebb jövő felé vezető úton közösségként kell haladni, egymást edukálva, motiválva és segítve. Ebből a gondolatból kiindulva született meg az ötletük. Egy olyan ökocentrikus platform megalkotását álmodták meg, amely összeköti az ökotudatos felhasználókat a fenntarthatóságért küzdő cégekkel. Az alapötlet egy integrált applikáció, amely egy helyre csatornázza az edukatív tartalmakat, miközben párbeszédet is generál és ökoközösséget épít. Amellett, hogy az applikációban lehetőség lenne az ökolábnyom kiszámítására, térképeket is tartalmazna, például a hulladékgyűjtők vagy a zöld üzletek elhelyezkedéséről. Sőt a távolabbi tervek között szerepel, hogy közösségi funkciókat is integráljanak az applikációba.
Scale up fázis:
A SmartDoc egy innovatív megoldás az adminisztrációban, amely könnyíti és gyorsítja a hivatalos dokumentumok kitöltését, miközben biztonságossá is teszi a folyamatot. A BitBűvész fejlesztésnek köszönhetően csak egyszer kell rögzíteni az adatokat a rendszerben, amely a legtöbb adathibát, és a hiányosan kitöltött dokumentumot is felismeri. A fejlesztés rendelkezik digitális aláírás és közös dokumentumszerkesztés funkcióval is, ugyanakkor nem engedi módosítani a dokumentum törzsszövegét, ezáltal védelmet jelent csalás ellen. A SmartDoc-ot éves vagy folyamatos szolgáltatásként is meg lehet rendelni. Célcsoportját a vállalatok jelentik, számukra szeretnék megkönnyíteni a dokumentumok kitöltését mind a munkatársak, mind az ügyfelek adminisztrációs folyamatainak támogatásával. Jelenleg több egyetem és alapítvány összesen közel 2000 alkalmazottja használja az újítást.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.