Egy országos, reprezentatív kutatásából kiderült, hogy a válaszadók csupán egyharmada foglalkozik tudatosan és rendszeresen arcápolással, és ugyanennyi azoknak az aránya, akik csak néha szakítanak erre időt. A férfiak több mint fele, a nők közel egyötöde egyáltalán nem törődik ezzel naponta, ahogy a 20 év alattiak hozzávetőlegesen egynegyede, a 40-49 éves korosztály közel fele sem. Míg az urak egyharmada napi 10 percet tölt arcápolással, addig a hölgyek ugyanilyen arányban töltenek el 20 percet a szérumok és krémek felhelyezésével. A húszas éveiket taposók majdnem fele és a harmincasok egyharmada kevesebb, mint 10 percet szán erre a tevékenységre.
A felmérés kitért arra is, hogy mennyit hajlandóak a magyarok szépségápolási termékekre fordítani egy hónapban. A válaszadók nagy többsége havonta 5000 forint alatti összegben vásárolnak arcápolási termékeket, míg egyötödük 5 000-15 000 forint közötti összeget hajlandó a különböző hámlasztókra, tonikokra és egyéb termékekre költeni. A húszas éveikben járók körülbelül egynegyede, míg a negyven felettiek közel egyötöde hajlandó 5 000-15 000 forint közötti értékben szépségápolási termékeket vásárolni.
A megkérdezettek nagy része az egészséges bőrért és a bőröregedés lassításáért tesz a mindennapokban, ugyanis a felsorolt hatóanyagok közül leggyakrabban a C-vitamint, a fényvédőt, a kollagént, a hialuront, az argánolajat és a koffeint tartalmazó termékeket használják, nők és férfiak egyaránt. A 20 év alattiak majdnem fele használ C-vitamint, a többi korosztály csak egyharmada preferálja az antioxidáns külső használatát. Míg az argánolajat a harmincasok közel egyötöde, addig csupán minden tizedik, 40 éves korosztályba tartozó használja rendszeresen.
A kérdéssor rávilágított arra is, mit gondol a lakosság a hajnövekedésről. A megkérdezettek közel fele gondolja úgy, hogy gyorsabban nő a haj, ha gyakrabban vágatjuk. Míg a nők körülbelül fele dől be ennek a tévhitnek, addig ennél kicsit kevesebben vannak azok a férfiak, akik úgy gondolják, hogy a hajvágás sűrűsége nem befolyásolja a növekedést.
1. „Gyorsan összekeverek egy kis citromlevet tengeri sóval, és mehet is az arcomra."
A kutatásból kiderült, hogy a magyarok kicsit több mint egyharmadánál előfordul, hogy a konyhában található alapanyagokból, mint például a citrom és a só, vagy méz és joghurt alapanyagokból keveri ki magának a bőrradírt vagy az arcpakolást.
„Ezek az összetevők alapvetően ételként való fogyasztásra, nem pedig a bőrünk ápolására valók. Továbbá az átlagember nem rendelkezik egy kozmetikum helyes formulázásához szükséges tudással, nincs tisztában például a pH értékek fontosságával (például, ha valami túl savas, akkor megmarhatja a bőrt), valamint azzal sem, hogy mit meddig lehet használni, mielőtt megromlana. Ezek a házi szerek tehát inkább károsak, mint hasznosak a bőr számára. Ha az elhalt hámsejtektől szeretnénk megszabadulni, akkor házi bőrradír helyett válasszunk inkább egy kémiai vagy enzimes hámlasztót, ami nem okoz mikrosérüléseket a bőrfelületen. A száraz bőrre való arcpakolás helyett pedig érdemes hialuronsavas szérumokat, illetve megfelelő hidratálókrémeket és növényi olajokat alkalmazni" – mondta Takács Petra okleveles kozmetikus.
2. „Elég nyáron felkenni a naptejet, minek fényvédőzni télen is, ha nem is süt a Nap?!"
A felmérés válaszadói közül tízből négy már jól tudja, hogy a napsütés mértékétől függetlenül az UVA- és UVB-sugarak is ártanak a bőrünknek, közel egyharmada pedig azzal is tisztában van, hogy a fényvédőt, naptejet 2-3 óránként újra kell kenni azért, hogy ne veszítsen a hatékonyságából. Mivel a bőröregedés folyamatait gyorsítják az UV-sugarak, szintén fontos, hogy télen-nyáron, még otthon, csukott ablakoknál is javasolt használni a fényvédőt, hiszen odabent is ér minket a fény, ha közvetetten is.
„A mindennapi fényvédőhasználat nemcsak hidratálja a bőrünket, de segít megelőzni a nagyon mély ráncokat, pigmentfoltokat, és a bőrödet sem hagyja túlságosan megereszkedni" – tette hozzá a szakértő.
3. „Minél gyakrabban járok fodrászhoz, annál gyorsabban nő a hajam."
A válaszadók nagyjából fele dől be annak a tévhitnek, miszerint minél gyakrabban vágatjuk a hajunkat, annál gyorsabban nő.
„A hajunk ugyanis a tőtől, vagyis fejbőrünkből nő, nem pedig a hajvégeknél, így a fejbőr megfelelő ápolásával serkenthetjük a növekedést. A szárazabb fejbőrt javasolt hialuronszérummal, a zsírosabbat pedig szalicilsavat tartalmazó készítménnyel kezelni és a haj típusának megfelelő sampont, balzsamot, pakolást, illetve kiöblítést nem igénylő krémet használni. A hajvégek ápolásakor pedig érdemes hajolajat használni, ami segít a hajszálak és a hajvégek szerkezetének megerősítésében" – mondta a kozmetikus.
+1 „A férfiaknak elég szappannal arcot mosni."
A megkérdezettek majdnem egynegyede szerint semennyire nem fontos az urak arcápolása, míg egyharmaduk szerint valamennyire lényeges. Kicsit több mint egytizedük gondolja úgy, hogy a közepesnél fontosabb ez a kérdés, több mint harmaduk szerint pedig kulcsfontosságú a férfiak arcápolása. A férfiak hatoda szerint egyáltalán nem fontos az arcápolás, míg több mint tizedük gondolja úgy, hogy igenis lényeges. A hölgyek több mint negyede ért egyet azzal, hogy mindenki számára egyformán kardinális kérdés az arcbőr ápolása. A 30 éven aluliak közel egynegyede szintén azt a tábort erősíti, aki szerint mindenkinek elengedhetetlen az arcápolás: a negyvenes éveikben járók csupán egyhatoda ért egyet velük.
„A férfiak arcbőrét is érik és károsítják az UV sugarak, kiszáradhat, vagy zsírosodhat a bőrük és a szemkörnyéken is megjelenhetnek a ráncok. Alapvetően ugyanúgy előfordul mindenféle bőrtípus, valamint bőrprobléma és kísérő tünet a férfiaknál is, mint a nőknél. A különböző krémek és szérumok készítői általában nemtől függetlenül alkotják meg a krémeket és szérumokat, így bárki használhatja őket attól függően, hogy éppen milyen célt szeretne elérni" – jegyezte meg Takács Petra.
Az Opinio a REVOX megbízásából végzett kutatása reprezentatív a 15-59 éves rendszeresen internetezőkre nem, kor, iskolai végzettség, régió és településtípus szerint.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.