A Koszovóban élő, bántalmazott és hátrányos helyzetű nők nehezen tudnak új életet kezdeni. Ezt nagyban akadályozzák a feldolgozatlan traumák és az önálló megélhetés hiányzó féltételei. A program fő célja az lenne, hogy ezeknek nőknek segítséget nyújtsanak kreatív, önkifejező dizájntermékek elkészítésében és értékesítésében.
A bántalmazott nők így önálló jövedelemhez jutnak, és személyes történeteik elmesélése, feldolgozása is könnyebbé válhat. Nem titkolt cél, hogy a nemi alapú erőszak problémája ezáltal nagyobb nemzetközi nyilvánosságot kapna.
A projektet bemutató sajtótájékoztatón rövid beszédet mondtak az együttműködő partnerek, Kovács Péter, a kormányzati Hungary Helps Ügynökség vezérigazgatója, Atifete Jahjaga, a Koszovói Köztársaság első női elnöke, a Jahjaga Alapítvány alapítója, Böszörményi-Nagy Gergely, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem kuratóriumi elnöke, Petrányi Barna, a Pro Progressione ügyvezető igazgatója, valamint Ereza Gjikolli projektvezető (Gjirafa). Sor került a konzorciumi megállapodás ünnepélyes aláírására is.
A Hungary Helps Ügynökség az eddigi eredményeire és tapasztalataira építve új, kreatív módszereket keresett a sérülékeny közösségek támogatására, felhatalmazására és ellenállóbbá tételére. Ebből a gondolatból született meg a CREATResili projekt ötlete. A 22 hónapos projekt fő célja egy olyan program létrehozása, ahol a kreativitás elősegíti a sérülékeny közösségek resilienciájának erősítését.
A projekt két modulból épül fel. Az első szakaszban a szociális design alkalmazására vonatkozó módszertan fejlesztésére és kreatív szakemberek képességeinek fejlesztésére fókuszálnak. A projekt második felében pedig a módszertant valós, helyi környezetben fogják alkalmazni. Jelenleg a célcsoport a koszovói, hátrányos helyzetű és nemi erőszakot átélt nők.
„A Hungary Helps programban nagy szerepet játszik a nemek közti esélyegyenlőség elősegítése" – emelte ki Kovács Péter vezérigazgató.
Miért fontos dedikáltan a nőket segítő programok elindítása?
A UN Women sok adatot összegyűjtött ezzel kapcsolatban. Világszerte a nők több, mint 35%-a szenved el valamilyen erőszakot a partnerétől vagy a közvetlen környezetétől. Az emberkereskedelem 70%-ban a nőket érinti, jelentős részük kislány. A női körülmetélés 30 országban ma is napi gyakorlat és több, mint 200 millió érintettje van. A világon 400 millió nő él extrém mély szegénységben.Elmondása szerint azok a közösségek, társadalmak lesznek a 21. század nyertesei, ahol a nők egyenlőkként élnek, mindenki számára elérhető az oktatás, a fejlődés és nem kell választani a karrier és a család között.
Az egykori koszovói elnök hálás a kezdeményezésért és hisz abban, hogy az együttműködés pozitív változást hoz majd a területen.
Nagyon örülök, hogy a nemi alapú erőszak témájával foglalkozunk, hiszen ne felejtsük el, hogy a világon minden harmadik nő érintett ebben a problémában
„Ez a kezdeményezés és támogatás nem csak a családon belül vagy a közvetlen környezetükben erőszakot elszenvedett nőkre fókuszál, hanem azokra is, akiket a koszovói háborúban ért szexuális bántalmazás. A számuk mintegy húszezer főre tehető" – folytatta.
Csodálatos jövőt látok magunk előtt, amelyben megváltozik a hazámban élő nők, lányok élete és sorsa.”
A Gjirafa hisz abban, hogy a technológia segítségével pozitív változásokat érhet el. Ehhez a célhoz tökéletesen alkalmazkodik a magyar projekt is.
A mi szerepünk az, mint egy vezető technológia cég, a Gjirafa az e-kereskedelem terén segítse azokat a termékeket, amik majd eladásra kerülnek
Hiszünk abban, hogy a művészek képesek hozzájárulni a társadalmi változásokhoz és a társadalmi változások vezető erejéhez. Segíteni szeretnénk a művészeket abban, hogy számukra is biztonságos utazás legyen ez és ki tudják használni a kreativitásukat
„A design fogalmának nem tett jót az első évtized. A designnak vannak mélyebb jelentéstartományai is, amit úgy szoktam megfogalmazni: a dolgok harmonikus együttállásának és a harmónia megteremtésének tudománya. Ennek része az életközösségek, a gazdasági közösségek harmóniájának az előmozdítása is. A terület művelői úgy hívják ezt: szociális design" – emelte ki Böszörményi-Nagy Gergely, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem kuratóriumi elnöke.
A tudás- és képességfejlesztés a hátrányos helyzetű egyéneknél és csoportoknál a saját kreatív gazdasági tevékenységük megvalósításához, a személyi kibontakozásukhoz és az életperspektíváik javításához járul hozzá.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.