Hogyan kell elképzelnünk a rendező munkáját, amikor elkezd dolgozni egy darabbal? Milyen folyamatok vannak addig, amíg a színészekhez kerül a szerep? Mennyire vette alapul az 1917-es Herczeg Ferenc féle Kék rókát? Ez szolgált alapul, vagy egy teljesen új megközelítésben láthatjuk a művet?
El kell tudni olvasni egy darabot. Ez a lényeg. Az a jó, ha furcsállod azt, amit olvasol. Ha rácsodálkozol arra, amit olvasol, egyetlen színdarab sem - ha jó a színdarab - nem természetes.
Mindig vannak furcsaságok, amiket érdemes felfedezni.
Ennek a darabnak például az egyik furcsasága, hogy ezt általában szalon vígjátékként kezelik. Pedig ebben se szalon nincs, se vígjáték. Azért nem szalon, mert ennek a darabnak jó esetben a változásról kell szólnia. Arról, amit okoz egy nő jelenléte jelen esetben egy férj mellett és mit okoz ennek a nőnek az elmenetele. Ez már nem egy, hanem két szalon lesz, mert nem ugyanaz a szalon a nővel és nem ugyanaz nő nélkül. Ott megszűnik valami titok, amit a nő magában hordoz és hordozza ezt az egész lakás.
Mi volt a legnehezebb feladat a darab újragondolásakor, hozzányúlásakor?
Ez a darab nem vígjáték, bár annak szokták játszani. Ez egy nagyon komoly darab, ha fölfedezed, hogy minden szereplőnek titka van. Ez azt jelenti, hogy valamilyen módon mást mutat a világ előtt, mint amilyen valójában.
Milyen fő szempontokat vett figyelembe a mű újra színpadra állításában?
A nők helyzete nem sokat változott a társadalmunkban.
Mi alapján választották ki a főszereplőket?
Gregor Bernadettet régóta ismerem. Ez a darab róla szól.
Mi dominál a darabban? A komédiáé, nevetésé a főszerep, vagy a mélyebb érzések felszínre hozása az elsődleges?
Ha fölfedezed, hogy itt mindenki álarcot hord, akkor rájössz, hogy ez nem egy vígjáték.
A főhősnő a végzet asszonya. A férfiak, akik vele kapcsolatba kerülnek, a hatása alá kerülnek. Ha ezt felfedezi az ember, ebből el tud kezdeni agy új darabot színre vinni.
Látványvilágában mennyire lesz korhű a darab, az 1917-es éveket idézi meg, vagy teljesen mai köntösbe bújtatja a történetet? Miért?
Amikor elolvastam ezt a darabot, elkezdett érdekelni a szerző. Herczeg Ferenc a korának elismert szerzője volt. Érdekelni kezdett, miért vájkál a női lélekben. Elmentem Badacsonytördemicére, ahol egy Herczeg Ferenc emlékházat működtetnek. Kiderült számomra, hogy ő egy végtelenül hétköznapi ember, barátságos kedves szőlősgazda, vendéglátó, aki borozásra hívja az ország nagyjait. Közvetlen ember. Ezt a közvetlenséget kell megkeresni abban, hogyan viszonyulunk ehhez a darabhoz. A darab teljesen korhű lesz, nem szabad elmenni sehová, mert nem az a lényeg itt. Az a lényeg, hogy a szöveg működjön az adott környezetben. Nem a disszonanciáról szól ez a darab.
Akik ismerik a művet, azok számára a Cecil név is ismerősen cseng... akik viszont nem ismerik a csalfának kikiáltott főhőst, adhatunk belőle egy kis ízelítőt? Ön szerint kicsoda Cecil? A mai társadalmunkban hová sorolná őt? Kit testesít meg 2019-ben?
Azt a nőt, aki meg tud állni a saját lábán. Aki felismeri a helyzetét, tudja irányítani a sorsát. Még akkor is, ha érik meglepetések az életben. De képes önmagát megvalósítani.
Végezetül egy fontos kérdés: Ön szerint járt Cecil a Török utcában?
Hiszen mindenki erre keresi a választ ebben a darabban.....
"A gonoszok között leszek!" - interjú Kökényessy Ági színésznővel
A palacsintás király című zenés mesejátékot 1973-ban készítette a Magyar Televízió, amit évtizedeken át láthattak a tévé képernyőjén, most pedig az Újszínház színpadán elevenedik meg. A darab egyik főszerelőjével, Kökényessy Ágival beszélgettünk.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.