A shoppingolás eredetileg tipikus amerikai időtöltésnek számított, mára viszont világviszonylatban is egyre többen hódolnak ennek a szabadidős tevékenységnek. Amikor a számunkra kedves személyekkel a plázákban bolyongunk, erősödik a köztünk lévő szociális kötelék, ráadásul egy jószabású új outfit csodákat tehet az önbecsülésünkkel. Mégsem teljesen rózsás a kép. Akik túlzásba viszik a shoppingolást, egy sor kellemetlenséggel szembesülhetnek, például két-három állásuk van, hogy finanszírozni tudják az esztelen költekezéseket. A magánéletük káosz és zűrzavar, mert titkolóznak, hiszen a szükségesnél többet vásárolnak teljesen felesleges holmikból. Az új zsákmányt aztán elrejtik a szeretteik elől, mert bűntudatot és szégyent éreznek. A kidobott pénz aztán gyakran vezet családi, baráti vitákhoz.
Vásárlótípusok
A vásárlásmániások három csoportját különböztethetjük meg.
Azt gondolhatnánk, hogy a vásárlásmánia csak nőket érint. Egy brit tanulmány szerint azonban hozzávetőlegesen ugyanannyi férfit jellemez a túlköltekezés, mint ahány nőt. Az internet és az online vásárlás pedig kiváló terepet nyújt a férfiaknak mindehhez.
Az erősebbik nemet inkább a szerszámok, könyvek, elektronikai eszközök hozzák lázba. A hölgyek ezzel szemben inkább ruhákra, cipőkre, ékszerekre költenek. A nők társas eseményként tekintenek a vásárlásra, amely a férfiakban inkább a versenyszellemet fokozza.
Amikor a nők úgy érzik, kezd az irányítás kicsúszni a kezükből, gyakrabban kérnek segítséget vásárlási mániájuk miatt. Ennek az lehet az oka, hogy a vásárlást sokan feminin tevékenységnek tartják, a férfiak pedig emiatt nehezebben vallják be, ha problémájuk támad vele. Még egy különbséget megfigyelhetünk a két nem között. A férfiakat inkább gyűjtőnek nevezik, mint megszállott vásárlónak. Ez azért mégiscsak jobban hangzik, nem?
Ha már a gyűjtögetésnél tartunk, tennünk kell egy kis történelmi kitérőt, ugyanis az impulzív vásárlás sokaknak jelent problémát. Nem kell azonban megijednünk, hiszen Ryan Howell, a San Francisco Egyetem pszichológiaprofesszora szerint az impulzív vásárlás a túlélési ösztön egyik válfaja. A gyűjtögető-vadászó időszakban, amikor az emberek megláttak valamit, megragadták, és magukkal vitték, mert valószínűleg soha többé nem találkoztak vele a későbbiekben. A professzor meglátása szerint, ha azt látjuk, hogy valami hamarosan elfogy, meg fogjuk venni. Sokszor még a 21. században is úgy érzékeljük az életet, mint több ezer évvel ezelőtt élt elődeink, kiváltképp, ha kiárusításról van szó.
Amikor egy terméket a szokásos ár feléért látunk egy üzletben, bekapcsol a hiányérzetgombunk, és azt érezzük, ha a boltban hagyjuk az adott terméket, végleg elesünk a megvásárlásától vagy a soha vissza nem térő akciós ártól.
A helyzet romlik, ha az adott árucikket elkezdjük fogdosni, simogatni, szeretgetni, az érintés ugyanis olyan hatást kelt, mintha a saját tulajdonunkról lenne szó, és nem szeretjük elveszíteni azt, ami a miénk. Azok a racionális szempontok, hogy valóban szükségünk van-e az adott termékre, vagy hogy megengedhetjük-e magunknak, semmit sem érnek ilyenkor. Ezért érezzük úgy, hogy meg kell vennünk azt az autót, amit kipróbáltunk a tesztvezetésen és emiatt tölt el minket szomorúsággal, amikor valaki más veszi meg álmaink otthonát. Merthogy rivalizálni, és végül nyerni, kimondottan üdítő érzés. Helyes lenne viszont tisztában lennünk azzal, hogy a felelős és átgondolt döntésekhez időre van szükségünk.
Howell professzor azt tanácsolja – legyen szó bármilyen apró cikk vásárlásáról –, várjunk 24 órát, mielőtt beugranánk bármiféle impulzív vásárlásba.
Ez természetesen azzal jár, hogy felismerjük, mikor hoz minket kísértésbe egy adott termék. Ha a következő nap még mindig szeretnénk megvásárolni, vegyük meg, de csak akkor, ha ezt meg tudjuk magunknak engedni! Nagy valószínűséggel azonban másnap már nem is fogunk emlékezni arra, ami annyira megdobogtatta a szívünket.
Ha a vásárlásmánia átvette az irányítást az életed felett, kérj segítséget! Bizonyos esetekben viselkedésterápiára vagy gyógyszeres kezelésre is szükséged lehet, ezért érdemes pszichológus vagy pszichiáter szakemberhez fordulni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.