Laura négy éve került az ingatlan.com-hoz, mint termékmenedzser, két év után pedig termékfejlesztési vezetőnek nevezték ki. Korábban főleg online ügynökségeknél dolgozott, a váltásra anno azért szánta rá magát, mert olyan helyen szeretett volna dolgozni, ahol valamilyen szempontból értéket tud teremteni, olyat, amivel másoknak is segíteni tud. Emellett fontos szempont volt még, hogy mindenképpen a digitális, online területen maradjon.
Ahogy korábban írtuk, Laura igazából beleszületett, belenőtt az IT világába. Mivel szülei matematikusok és programozó matematikusok, számára mindig is egyértelmű volt, hogy ő is ezen a területen fog egyszer elhelyezkedni. Bár, mosolyogva azt is elmesélte, hogy amikor anno a pályaválasztásra került a sor, édesapja – aki a 80-as években a Graphisoft szoftverfejlesztő cég egyik alapítója volt – próbálta figyelmeztetni, hogy az IT-világ nem feltétlenül nőknek való. Laura azonban nem hallgatott rá, a világ pedig az elmúlt 30 évben szerencsére nagyot változott. Példája is bizonyítja, hogy a 21. században fiatal nőként is lehet boldogulni, sőt sikereket elérni ebben a szektorban.
Tényleg érzékelhető a változás? Kezdenek a nők is beszivárogni erre a területre?
Szerintem igen, már ha csak megnézem itt a cégnél mennyi női munkatársunk van, az is sokat mondó. Négy évvel ezelőtt jelentősen kevesebb nő dolgozott itt, most a csapatomban a termékmenedzserek fele nő. A cégnél dolgozó fejlesztők közül, akik konkrétan kódolnak, még mindig kevesebb a lány, de ez az IT világában általánosságban is elmondható.
Pedig ez egyáltalán nem egy férfias szakma, sokkal inkább hisztorikusan lett az, és a nők is ugyanolyan jók lehetnek benne.
Nekem egyébként nem is mindig tűnik fel, hogy ebben a szektorban kevés nő dolgozik. Nem azért, mert nem figyelek rá, hanem mert szerintem nem ez számít, vagyis nem ennek kellene számítania. Két éve voltam először nemzetközi konferencián előadni, és észre sem vettem három nap alatt, hogy én vagyok az egyetlen női előadó. Csak a harmadik nap végén tudatosult bennem.
Négy éve kerültél az ingatlan.com-hoz, milyen út vezetett a vezetői pozícióhoz?
Négy éve termékmenedzserként kezdtem, és egy 3-6 fős csapattal dolgoztam, majd két évvel ezelőtt lettem a termékmenedzseri csapatnak a vezetője. Ezt egyrészt a cég a növekedése hozta, mivel a vállalat négy év alatt ötven százalékot nőtt. Anno én voltam a 60. munkatárs, most pedig 120-an vagyunk. A növekedéssel pedig szervezeti átalakításokra is szükség volt, hogy megőrizhessük a hatékonyságunkat. Akkor még az alapító és a tulajdonos közvetlenül irányította a termékmenedzseri csapatot. Két évvel ezelőtt átvettem ezt a feladatkört, és azóta a termékfejlesztés felépítésén, a hatékonyság növelésén dolgozom. Félévről félévre újragondoljuk az üzleti irányokat, kitűzünk új célokat, és ezek megvalósításán dolgozunk a csapatok bevonásával.
Mennyire van nehéz dolgod IT területen, vezetőként és fiatal nőként?
Hátrányom sosem származott belőle. Meglepődést szokott okozni, legalábbis házon kívül. A cégen belül látják, hogy gyakorlatilag belenőttem a pozícióba. Látták, hogy amit csinálok az jó, értelme és eredménye is van.
Külső tárgyalásoknál, partnereknél szoktam érzékelni a meglepődést, hogy „lány is, ráadásul még fiatal is”.
Időnként állásinterjúk során a jelentkezők is meg szokták kérdezni a koromat. Érdekes módon inkább a nők néznek rám furcsán. De már nem foglalkozom vele.
A termékmenedzseri csapatoddal különböző innovációk fejlesztésén dolgoztok. Tudnál mesélni egy ilyen újításról?
Az egyik fejlesztésünkről néhány hete Bangkokban, egy nemzetközi konferencián is tartottam előadást, ez az úgynevezett „Minden 1X”. Sokszor problémát jelent, hogy ha felmegyünk egy ingatlanhirdetési oldalra, akkor egyazon ingatlan duplikálva is megtalálható az oldalon. Ez főleg akkor alakulhat így, ha több ingatlanost is megbíznak ugyanazon ingatlan értékesítésével. Maga a probléma egyébként nem volt egyedi, ázsiai, dél-amerikai és közép-európai országok vásárlói is hasonló nehézségekkel küzdenek.
A „Minden 1X” egy innovatív megoldással összepárosítja az ugyanazon ingatlanhoz tartozó hirdetéseket, így ha most bejelentkezik valaki az ingatlan.com-ra, akkor egy ingatlant csak egyszer fog látni. Ez pedig nemcsak a vásárlónak jó, hanem a hirdetőnek is, hiszen a vásárlók hamarabb jutnak el oda, hogy felhívják a hirdetőt, ha egy áttekinthető, transzparens oldalon keresgélnek.
Ahogy te is mondtad, és ahogy példád is mutatja, nőként is ugyanolyan sikereket lehet elérni az IT szektorban, mint férfiként. Mégis – bár az utóbbi évtizedekben volt érzékelhető változás – ezt a területet továbbra is inkább a férfiak uralják. Te hogyan biztatnád a lányokat, hogy egyáltalán merjenek erre a pályára lépni?
Sablonosan fog hangzani, de akit érdekel, az igenis kezdje el.
Ne azért ne tanuljanak informatikát, mert mások azt mondják, hogy az nem nekik való, az ilyen tanácsokra nem szabad hallgatni.
Én a gimnázium végén és az egyetemen magamtól, autodidakta módon kezdtem el honlapokat készíteni. Volt, amelyik jól sikerült, volt, amelyik kevésbé. De tudtam, hogy ezt akarom csinálni, ezért csináltam is.
A Corvinuson akkor indították a gazdasági informatika szakot, amikor én kezdtem. Az évfolyamunkon nagyjából hatvanan voltunk, ebből azt hiszem, tizenketten voltunk lányok. A végzésnél aztán változott az arány, öt év után nagyjából 35-en diplomáztunk, és a lányok jelentősebb része végzett.
És egyébként is, mivel jelenleg még nem annyira általános, hogy valaki nőként dolgozik ezen a területen, a meglepetésfaktor akár előnnyé is válhat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.