A PLU-ként emlegetett matricák (price look-up) fontosak az ellátási láncban, a csomagolástól a szállításon át a kiszállításig, valamint az élelmiszerboltban történő értékesítésben is fontos szerepe van. Ezek a számok a fogyasztók számára is hasznosak lehetnek, azonban nem árt tudni, hogyan kell dekódolni a számjegyeket, hogy megértsük a számok jelentését.
A PLU-kódokat (Price look up codes) a Nemzetközi Termelési Szabványok Szövetsége határozza meg, és világszerte egységesek. Ezek a címkék lehetővé teszik a termékek azonosítását, a készlet nyomon követését, valamint a fajta és a származási ország megkülönböztetését.
Amikor teherautónyi gyümölcs és zöldség érkezik az élelmiszerboltba, a PLU-kódok adnak tájékoztatást a fajtáról, az árról és a származási helyről.
"Segítenek a pénztárosoknak és az önpénztárgépeknek, hogy pontosan azonosítsák a tételeket az adott gyümölcshöz vagy zöldséghez rendelt matricán lévő szám alapján" – magyarázta Jeff Salchenberg, a New Seasons Market termékprogram- és kategóriamenedzsere.
Vegyük például az almát. Egy élelmiszerboltban sokféle piros alma kapható. A gyakorlatlan szem számára nehéz lehet megkülönböztetni őket (különösen az organikus és a hagyományos között), de a számjegyek ebben is segítenek.
"A PLU-kódok minden esetben négy- vagy ötjegyűek" – mondta Salchenberg.
"A négy számjegyű PLU azt jelenti, hogy a terméket hagyományosan termesztik, a 9-es számmal kezdődő ötjegyű PLU-k pedig minősített bioterméket jelentenek."
Az, hogy egy termék kap-e kódot vagy sem a csomagolás helyétől és módjától függ.
A gyümölcsöket és a zöldségeket általában szántóföldön vagy termelőüzemben csomagolják. A csomagolósoron kapnak egy PLU-kódot, miután az átmegy egy méretező- és válogatógépen, amely képek segítségével elektronikusan méretezi és osztályozza a gyümölcsöt a minősége alapján.
A zacskós vagy dobozos termékeken nem lesz matrica, mert másként árulják, és általában saját vonalkóddal rendelkeznek. A termék mérete is befolyásolja, hogy saját PLU-t kap-e.
Európában kevesebb a PLU-kód, mivel sok termék előre csomagolt - írja a Huffpost.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.