Nők és a halál a mitológiában
Kezdhetnénk azonnal Ádám és Éva történetével, ahol a kígyóval való bűnös barátkozás és a csalárd módon leszakított gyümölcs következtében kellett megbarátkozniuk a halál gondolatával az addig halhatatlan emberpárnak. A bűnös, még ha csak a sugalmazás szintjén is, persze a nő volt. Az ősanya, akinek bűnét minden nő örökölte. Ám nemcsak a keresztény kultúrkörben érhető tetten a nő halálos felelőssége.
A polinéz mitológia szerint az emberek ezer évig éltek, mitöbb, birtokukban volt a halhatatlanság ereje. Amikor már nagyon vágytak a megújulásra, csak levetették a régi bőrüket. Ám egy nap, egy nő határtalan kíváncsiságtól hajtva magára öltötte régen levetett bőrét, és ezzel megállíthatatlanná vált a halál.
Afrikában is a nő tehet a halál érkezéséért: a férfiak megpillantották a nőt, amint félig kibújt a bőréből és a mezítelennél is pőrébb nő látványa olyan sokkoló volt, hogy azonnal szörnyethaltak a férfiak. A "vetkőző nő" hozta a halált Afrikába.
Dél-Amerikában, az Orinoco völgyében a mai napig is élő a legenda szerint Isten örök életet ígért az embereknek, csupán annyit kért tőlük, hogy időről-időre cseréljék le régi bőrüket. Ám egy öregasszony kinevette Istent az ígéret miatt, s ezen annyira felháborodott az Úr, hogy visszavonta ígéretét, és az emberekre szabadította a halált.
Még érdekesebb az új-dél-walesi ausztrál bennszülöttek legendája. Ebben Isten gyönyörű, termékeny fát ajándékozott az embereknek, ám arra kérte őket, ne menjenek a fa közelébe, szépségét messziről csodálják csupán, mert törzse odvában gyilkos vadméhek lakoznak. A férfiak persze szót is fogadtak volna, ha a nők nem olyan kíváncsiak és édesszájúak. Ám nem tudtak ellenállni a csábító méz ígéretének és Istennel és a méhekkel dacolva, közel merészkedtek a csodálatos fához. Egyikőjük rácsapott a baltájával, ám abból nem méhek, hanem maga a Halál repült ki.
A Baganda mitológia szerint az első nő csodálatos, égi teremtmény volt. A fényes égboltból ereszkedett alá a férfi örömére, ám hiába a légies megjelenés, mégis ellenszegült Istenének az engedetlen teremtés. Így kivívta az Úr haragját, aki ezért büntetésből megengedte fivérének, a Halálnak, hogy az emberek mellé szegődjön, hogy kedve szerint csaphasson le rájuk.
Az észak-amerikai Algonkin törzsek szerint a "Nagy Nyúl" halhatatlansággal ajándékozta meg az embereket. Ám a szépen becsomagolt ajándékot egy kíváncsi nő kibontotta, így a halhatatlanság világgá repült, csupán a halál maradt az emberek mellett.
Tar Ildikó bölcsészt, szimbólumkutató szerint a teremtett világ poláris jellegéből adódik a nők halálmítoszokban való hangsúlyos szerepe, hiszen a polaritás az élet-halál kérdésében is megjelenik. A teremtő, alkotó szellemi princípium férfias jellegű, a befogadó princípium, ami alakot ad a szellemi gondolatnak, nőként jelenik meg - valószínűleg a megfigyelt biológiai, fiziológiai analógiák alapján.
A szellem férfi energiákkal, az anyag női energiákkal van kapcsolatban
A szellemi út a férfiaké, övék a gondolat, ami felette áll a múlandó anyagnak. Az anyagi világ kapuja pedig maga a nő, hiszen rajta át érkezünk, és rajta át távozunk. A nők, akik testükben kilenc hónapig nevelgetik a magzatot, majd megszülik és táplálják, e földre teremnek, teremtenek. A görög mitológiában Gaia istenasszonya maga a Föld. Déméter a termékeny anyaföld, ajándékai a virágzó rét, a búza, a gyümölcsöktől roskadozó fák.
Buddha tanítása szerint az anyagi világ pusztán csak illúzió, melyben a test és lélek vágyai tartják fogva az egyént és a nagy megszabadulás a vágyakról való lemondás. A mai napig erőteljesen férfijogú társadalmakban élünk, ahol a férfiak a keretek, szerepek, törvények megalkotói, kijelölői. A szellemi, alkotó utakat évezredeken át maguknak tartották fenn. A női elv pedig leértékelődött.
A csábítás is a nő bűne
Ugyanez a helyzet a szexualitás területén is a nő a felelős az eszeveszett vágyakért. Azért, hogy férfi nem képes uralkodni az ösztönein, nyilvánvalóan a testét csábítóan viselő nő tehet, akinek többek között egyik legfőbb bűne, hogy nem engedi, hogy a férfi a tiszta szellemi síkon tartózkodjon, mert újra meg újra lerántja a férfit a múlandó anyag világába.
A bűnös nőt, aki nem engedi a férfit a tiszta szellemi utakon háborítatlanul haladni, vagy biztosnak lenni abban, hogy valóban az ő gyermekét hordja a szíve alatt, meg kell büntetni, el kell tüntetni: és gyúltak a máglyák, megjelentek az élve eltemetések, halálra kövezések.
Pedig egészségesebb lenne szembe nézni azzal, hogy a férfi és a nő ugyanúgy anyagi világba került. De mindkettő keresi a maga boldogulását itt a földön és az univerzális létezésben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.