Magassarkú-történelem: Az egyiptomi hentesektől Carrie Bradshaw cipőgyűjteményéig

Forrás: Giphy -
magassarkú történelem magassarkú cipő
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
"Nem tudom, ki találta fel a magas sarkút, de a nők nagyon sokkal tartoznak neki" - mondta Marilyn Monroe. Nos, azt nem tudjuk pontosan ma sem, hogy kinek volt köszönhető az első ilyen cipő, de azt meg tudjuk mutatni, hogy miként alakult a története az évszázadok során. És mint látni fogjuk, ez nem is egy kizárólag női történet.

Ahhoz, hogy a magas sarkú cipők első ismert említésére bukkanjunk, egészen az időszámításunk előtti második évezredbe, az ókori Egyiptomba kell visszamennünk. Ott ekkoriban a szandál volt a bevett hétköznapi viselet, T vagy V alakú pánttal rögzítve azt a lábfejhez. Azonban egy bizonyos foglalkozás képviselői számára praktikus előnyt jelentett, ha a szandáljuk talpát megemelték: a hentesek lába ugyanis így nem szennyeződött be a földön folyó vértől. Fennmaradtak továbbá olyan egyiptomi falfestmények is, amelyen vallási ceremónia közben ábrázolnak embereket megemelt talpú cipőben - ezek gyakorlati vagy szimbolikus funkcióját illetően azonban csak találgatások léteznek.

Az ókori Egyiptomban szandál volt a hétköznapi viselet, a hentesek azonban magastalpút hordtak Forrás: AFP

Az antik Görögországban sem volt ismeretlen a magasított talpú (azaz még inkább platform-, mint magas sarkú) cipő, de ott sem az utcai viselet részeként. Hanem a híres-neves görög drámák előadásakor a színpadon, női és férfi szerepekben egyaránt. (A színészek ugyebár mind férfiak voltak.) A cipők magassága pedig a színpadi karakter rangjával és fontosságával állt arányban. Az időszámításunk utáni 9. században pedig a közel-keleti, leginkább perzsa férfiak egy bizonyos cipőviselete volt külön sarokkal ellátott, de csak egy bizonyos alkalomra hordták: lovagláskor, hogy a kengyel ne csússzon ki a lábuk alól.

Az első hely, ahol kimondottan női viseletnek számított az ilyesfajta cipő, a 15. századi Velence volt. Itt a kurtizánok öltözködésének bevett részeként szolgált a magasított, legtöbbször fából készült platformcipő/szandálszerűség, a 'chopine' - amiben járni nem igazán lehetett, de a tömegből kitűnni annál inkább. És ez utóbbi volt a cél, akárcsak a korabeli francia prostituáltak esetében is, akik szintén hordtak hasonló lábbeliket. A világ másik végén, Japánban pedig a gésák tipegtek magasított cipőkben.

Gésa szandál, a mai platform cipők őse Forrás: AFP

A reneszánsz korszaktól kezdve jött divatba a magas sarkú cipő az európai arisztokrácia körében, olyasmi megfontolásból, hogy azt sugallja: "olyan gazdag vagyok, hogy nem kell dolgoznom, sőt igazán gyalogolnom se". A divat megteremtéséért sokat tett Medici Katalin, aki a kora legfontosabb „celebesküvőjén", 1533-ban magas sarkú cipőben ment hozzá a francia trónörököshöz, hatalmas visszhangot kiváltva ezzel. 1595-ben pedig már I. Erzsébet angol királynő ruhatárának részeként is feljegyeztek "egy pár spanyol bőrcipőt magas sarokkal és ívelt talppal".

De még ekkoriban sem számított kizárólagosan női viseletnek a magas sarkú, sőt XIV. Lajos, a Napkirály hosszú uralkodása idején ez volt az első számú férfidivat a francia udvarban. Olyannyira, hogy magát a királyt is több festményen ábrázolták ilyennel a lábán, a hozzá legközelebb álló udvaroncai pedig azzal különböztethették meg magukat a többiektől, hogy az ő cipőjük sarka pirosra volt festve. A divatnak a francia forradalom vetett véget, ami után nem igazán akart egy ideig senki sem látványosan gazdagnak és arisztokratának látszani. Plusz a következő korszakot meghatározó Napóleon kimondottan rühellte a magas sarkú cipőket (és nem, nem lett volna neki magának szüksége rájuk, mert az alacsonysága csak történelmi legenda, amit a korabeli ellenfelei propagandája terjesztett el róla).

XIV. Lajos előszeretettel viselt magassarkú cipőt Forrás: AFP

A magas sarkú cipők csak a 19. század végén jöttek vissza a divatba, immár a tömegtermelés és a fogyasztói társadalmak fellendülésével, elsősorban Amerikában, és ezúttal már kizárólag a nők körében. (Jelentősen magasított sarkú férfi lábbelik azóta csak olyan speciális „célszerszámként" léteznek, mint a cowboycsizma, vagy a flamencotáncosok kopogó cipője.) A női cipők magas sarka ekkoriban még szinte kizárólag hasáb alakú volt, különben nem bírta volna el a ránehezedő testsúlyt. Aki ezen változtatott, annak a nevét viszont ismerjük: 1955-ben a Christian Dior alkalmazásában dolgozó Roger Vivier cipőtervező találta fel a tűsarkú modellt, az ehhez szükséges stabil anyagtechnikával együtt. A magas sarkú cipő ma ismert formája pedig villámgyorsan népszerű lett, többek között olyan hollywoodi szexszimbólumoknak köszönhetően, mint Marilyn Monroe (aki a legenda szerint az egyik sarokból mindig levágott fél centit, hogy szexibb legyen a járása).

Az elmúlt hatvan évben számtalanszor változott az, hogy épp mennyire volt divatban a magas sarkú cipő, illetve hogy annak épp melyik formái számítottak trendinek. Ezt persze meghatározták a magas sarkút hordó híres személyek is: a fülöp-szigeteki diktátorfeleség, Imelda Marcos például arról volt híres, hogy 3000-nél is több pár ilyen cipőt tartott otthon, a sorozatok és filmek világában Carrie Bradshaw az egyik leghíresebb cipőmániás, a popkultúrában pedig az utóbbi években leginkább Lady Gaga keltett feltűnést a különféle cipőkölteményeivel.

Carrie Bradshaw, az egyik leghíresebb cipőmániás Forrás: Giphy
Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a LIFE Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.