Miután a cikksorozatunkban kitárgyaltuk már az őskor, az ókor, a középkor, a reneszánsz, és a 18. századi Franciaország egy-egy szépségideálját-szexszimbólumát, most következzék az első hazai szereplőnk! Ő pedig nem más, mint a magyar színjátszás nagyasszonya, a nemzet csalogánya: Blaha Lujza - akinek alakjában sajátos módon találkoztak a korban megerősödő nemzeti tudat és kultúra Magyarországának, valamint a 19. század nemzetközi divatjainak, főként a viktoriánus szellemnek az eszményei.
Szépséges nagyasszony,Tündére ennek a csodás kis világnak
- írta róla Ady Endre a Blaháné című versében, és már ebből is látszik, micsoda kultusz övezte a legendás színésznő alakját a maga idejében. A színpadi karrierje csúcsán szinte intézménynek számított: egy Budapestre tett kirándulást illendő volt összekötni a nagy művésznő egy-egy előadásának megtekintésével az úri közönség számára. De az is jellemző mozzanat, hogy élete utolsó éveiben Blaha Lujza a nagypolgári lakásából egy olyan térre látott rá, amely már akkor az ő nevét viselte (és viseli ma is).
Blaha Lujza mindössze egyetlen esztendővel a szabadságharc leverése után, 1850-ben született a felvidéki Rimaszombaton, és az édesapja aktívan részt is vett a korábbi harcokban - így aztán nem meglepő, hogy korábbi husztártiszti foglalkozását másra kellett cserélnie. Vándorszínész lett belőle, de amikor a kis Reindl Ludovika (igen, ez Blaha Lujza eredeti neve) még csak hatéves volt, az apja meghalt, ha a lehető legszebben is: épp a színpadon. A szintén színésznő édesanyja ezután hozzáment egy díszletfestőhöz, a kislány pedig a vándortársulatban nőtt fel, egy idő után persze a színpadon is szerepelve. Ily módon bejárta az egész korabeli Magyarországot Győrtől Pozsonyon és Szabadkán át Besztercebányáig és Pestig. A tehetségét pedig gyorsan felfedezték: még csak tizennégy éves volt, amikor szerződtette a budai Népszínház.
De akkor is még csak tizenöt volt, amikor először megházasodott: a férje Jan Blaha cseh származású karmester lett, és ezután az ő nevét viselte élete végéig, noha később még többször újra férjhez ment.
Blaha Lujza a debreceni színházban lett országos hírű primadonna, majd 1871-től a pesti Nemzeti Színház (és egy időben a Népszínház) tagja lett, és maradt haláláig. Ez volt az a korszak, amikor a magyar nyelvű színjátszás egyáltalán igazi, profi szakmává lett és színházépületet kapott, felnőve a korábban a fővárosban egyeduralkodó német nyelvű színház mellé. Ebben a folyamatban pedig kulcsszerepet játszott a magyar színház sztárszínésznője, aki ráadásul leginkább népszínművekben és operettekben csillogot, így kiérdemelve a „nemzet csalogánya" nevet. Sőt, miután a népszínmű és a népopera kezdett kimenni a divatból, Blaha Lujza prózai szerepekben is bizonyította a színésznői nagyságát. 1901-ben hozták létre az Örökös Tagság intézményét a Nemzeti Színházban, és Blaha Lujza kapta meg először a címet.
A színpadtól 1910-ben vonult vissza, noha utána egy-egy alkalmi díszelőadás kedvéért még fellépett. Sőt, filmezett is: rögtön a legelső magyar mozgóképben (A tánc, 1901) felbukkant, de az 1916-os, Nagymama című filmben is szerepet játszott, noha alapvetően idegenkedett ettől az újfajta technikától és másféle színjátszástól. (Sajnos mindkét film elveszett azóta.)
Blaha Lujza azért is lehetett a kor általános nőideálja, mert híresen kedves volt mindenkihez: azt tartották róla, hogy őt mindenki szereti, és ő mindenkit szeret. A magánélete is mentes volt a botrányoktól, minden mozgalmassága ellenére, hisz összesen háromszor ment férjhez. Igaz, a legenda szerint egyik férjébe sem volt igazán szerelmes, és egy kevesek által tudott titok is árnyalta a képet: 24 évesen, házasságon kívül (pontosabban két házasság között) is szült egy fiút, akit a saját lánykori vezetéknevén, Reindl-ként anyakönyveztetett. A népszerűségéhez az is hozzájárult, hogy nem csak a színházba járó úri közönség érezhette őt magához közel állónak, de a nemzeti kultúra fellendülésével és egyre szélesebb rétegekhez való eljutásával (meg persze a népszínművek okán) a szegényebb társadalmi rétegek is. Ezt pedig Blaha Lujza szorgalmazta is: amikor például egy földbirtokos volt a férje, gyakran hosszú időszakokat töltött nála vidéken, örömmel elvegyülve a földművesek és családjaik között, miközben persze a saját szerepeire való felkészülés okán tanulmányozta is őket.
Természetesen az is közrejátszott Blaha Lujza népszerűségében és ideállá válásában, hogy épp milyen volt akkoriban a nemzetközi divat ezen a téren.
A 19. század nagy részét a nyugati világban a viktoriánus korszellem határozta meg, a korban a bolygó első számú hatalmának számító Nagy-Britanniából indulva. A viktoriánus nőideál az „otthon angyala" és a „háztartás tábornoka" volt - Blaha Lujza híresen feltalálta magát a konyhában is, sőt a receptjeit kézről kézre adták a háziasszonyok. De megfelelt külsejében is a viktoriánus nőideálnak: a nyakig mindent eltakaró ruhák idejében elsősorban az arc bájossága számított, ezen a téren pedig Blaha Lujza igencsak jól állt. Ha pedig még valaki a visszaemlékezések szerint gyönyörű énekhangját is meghallotta, vagy beszélgetett a dévajkodó kedvességéről híres színésznővel, az pláne le volt véve a lábáról. A mai szemmel erősen teltkarcsú, széles csípőjű alakja szintén követte a kor ideáljait, ahogyan a jellegzetesen 19. század végi, fejtetőn feltornyozott és kontyba fogott frizura is.
Blaha Lujzáról 1920-ban nevezték el azt a teret, ami ma is a nevét viseli. Erre a térre nézett a lakása is, ahol élete utolsó éveiben visszavonultan töltötte napjait. Rálátott a legnagyobb sikereinek helyszínére, a Nemzeti Színházra is, amely az 1965-ös felrobbantásáig a tér közepén magasodott. Blaha Lujza 1926-ban, 76 éves korában halt meg, a temetésén meg sok tízezer tisztelője búcsúztatta egy korszak nőideálját.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.