Amikor 2005-ben a korábban a Mementóval feltűnt fiatal rendezőtehetség, Christopher Nolan elvállalta a Batman-franchise újjáélesztését, vélhetően senki sem számított arra, hogy hét év múlva ő lesz Hollywood új királya, a denevéremberes filmek pedig soha nem látott bevételi adatokat és hisztériát generálnak majd maguk körül. Még Nolan első Batmanje (Batman: Kezdődik!) sem ígérte ezt: látványosan profi és ambíciózus darab, ami újjáírta a főhős eredettörténetét, és sokkal sötétebb, realistább közegben gondolta őt újra - de ennyi, még a fanyalgó kritikák sem voltak ritkák.
Aztán 2008-ban jött A sötét lovag, ami nemcsak minden idők tán legjobb képregényfilmje lett, de rekordokat döntött a pénztáraknál is, Heath Ledger alakítása és tragédiája pedig olyan hátborzongató pluszt adott az amúgy is zsigeri élményt nyújtó filmnek, hogy azóta példátlan méretűvé nőtt a szuperhős sorozatát övező rajongás. A trilógia harmadik, a történetet lezáró darabjáról a premier másnapján Amerikában negatív kritikát írni merészelő újságírót halálos fenyegetések tömkelege érte, a denveri éjféli vetítésen elkövetett mészárlás pedig Ledger halála után egy újabb szörnyű mítosszal vette körül a Batman-filmeket.
Ilyen körülmények között megfelelni a nézői elvárásoknak szinte lehetetlen feladat, még az is ritka a filmtörténetben, hogy valaki egy trilógiát azonos színvonalon és lendülettel végig tudjon vinni - nem véletlenül szokták a folytatásokat új rendezővel elkészíttetni. Nos, Christopher Nolan megugrotta a lécet: olyan zárófilmet tett le az asztalra, amire csak csettinteni lehet. A sötét lovag - Felemelkedés a legvégéig következetes marad a korábbi részek komor, kiábrándult és lehető legrealistább világképéhez, és az elődjeihez hasonlóan képes létrehozni jó néhány olyan jelenetet, amiktől tátva marad a szánk.
A cselekmény nyolc évvel az előző rész vége után játszódik: Batman eltűnt, Gotham City utcái az ő korábbi áldásos tevékenysége révén tiszták, Bruce Wayne milliárdos pedig szintén visszavonult a nyilvánosság elől, mivel Batman nélkül (és a szerelme halálával) nem talál értelmet az életében. Az ily módon derült (noha szomorú) égből érkezik azonban a legnagyobb villámcsapás: egy új gonosztevő támad a városra, akinek a tervei nagyszabásúak és tökéletesen szervezettek, és még Batman sem képes őt megállítani. Miután legyőzték és a városát romba és anarchiába döntötték, Batmannek meg kell találnia az utat vissza Gothambe és önmagához, hogy megmentse, ami menthető - és közben azt sem tudhatja, hogy végül milyen árat kell majd ezért fizetnie.
Egy trilógia lezárása nem tudja elkerülni, hogy a korábbi részekhez hasonlítsák, és rangsort állítsanak fel közöttük. Az új rész a mi listánkon mindenképpen erősebb a Batman: Kezdődik!-nél, és némileg elmarad A sötét lovagtól. Utóbbi okai főleg két dologból következnek: egyrészt hiába teljesít kiválóan Tom Hardy új főgonoszként (sőt még Anne Hathaway is a korábban cikinek tartott Macskanő szerepében), mégsem született meg itt most egy olyan ikonikus ellenfél Batmannel szemben, mint Joker volt. Másrészt a film legeslegvégén, noha felvillantja a lehetőségét annak Nolan, hogy miképpen tudná ezt ő igazán ütősen és bevállalósan lezárni, mégiscsak inkább a szép lekerekítés mellett dönt. Ha úgy tetszik: ha csak néhány utolsó képsor erejéig is, de végül cserbenhagyja a saját korábbi filozófiáját.
Tippünk: Nézd meg a film előzetesét!
|
Kiknek ajánljuk?
- akik szerették az előző két Nolan-féle Batmant isKiknek nem ajánljuk?
- akiknek jobban tetszik a régi, képregényesebb-viccesebb Batman-stílus
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.