A kreatív emberre azt mondják, hogy szokatlan ötletekkel rukkol elő, esetleg megengedi magának azt a luxust, hogy a megérzései vagy az álmai irányítsák az életét. A legtöbb nagy találmány ugyanis így született: váratlanul egyszer csak előpattant a "semmiből", és gyakran nem előzte meg évekig tartó szorgos kutatómunka.
Sokan azt állítják, hogy a kreatív alkotásnak leginkább a tudatalattihoz van köze. Aki zseniálisat hoz létre, az egyrészről engedi, hogy szabadon szárnyaljon a képzelete, másrészt úgy nyitogatja tudatalattija kapuját, mint más a lakása ajtaját. Akad, aki "kilinccsel" a kezében születik, és már egészen kicsi korában megmutatkozik a tehetsége, más azt érzi (vagy a környezete úgy véli), hogy ebben az emberben valami több van. Ez a rejtett és utat kereső kreativitás gyerekkorban megmutatkozhat magatartási zavarokban is, hiszen az alkotni vágyó gyerek ösztönösen ellensége a szabálykövetésnek. Amennyiben a környezet nem támogató, hanem elítélő módon akarja az egyébként fontos, vagy máskor fontosnak vélt szabályokat ráerőltetni a gyerekre, abból rengeteg feszültség születhet. A valóban kreatív gyerekek azért az esetek többségében "kiverekszik" maguknak az utat.
Mindenkiben ott lapul a zseni?
Egy feltételezés szerint a kreatív gondolkodás, vagyis az alkotásra való képesség mindannyiunk sajátja, és nem kell feltétlenül ihletre várni ahhoz, hogy valami olyat hozzunk létre, ami "megmozdítja" a világot körülöttünk. A kreativitás fészke a jobb agyfélteke. Itt zajlik a képeken alapuló gondolkodás, az asszociációk, érzelmek szűrése, értelmezése, összefüggések felállítása elem és elem között. Ezzel szemben a bal agyfélteke racionális, kategorikus, elemző és másoló. Míg egyfelől igaz a tétel, hogy ismétlés a tudás atyja, a monoton, az önálló gondolkodást nem igénylő, a tanár példáit másoló, közös problémamegoldó gondolkodást nélkülöző oktatás eltompíthatja a kreativitás fejlődését. A megoldás: olyan feladatokat kell végezni, ami a jobb agyfélteke munkáját is igényli. Ez lehet például a jobbagyféltekés rajzolás, hipnózis, ami a jobb agyféltekét veszi igénybe, de ilyen lehet a meditáció is. Minél többet meditál valaki, annál biztosabban indul be a képzelete.
Nincs kreatív emberkép
A kreatív embereket nem lehet se külső, se belső tulajdonságaik alapján egy kategóriába sorolni. Hogyan is lehetne, hiszen az élet ezernyi területén lehet meglepő, világmegváltó dolgokat létrehozni. Ami közös bennük: a határokat nem ismerő kíváncsiság, a szabályelutasító magatartás, a feladatvégzés közben érzett lobogó öröm, lelkesedés és a képzelet. Ami meglepő, hogy ez szinte minden 3 és 6 év közötti gyerekre igaz lehet, akik például még nem kezdték meg iskolai tanulmányaikat.
Kreatív-bölcső és a teremtő lustaság
A kreativitásnak tér kell, idő kell és általa bármikor újragondolható környezet. Ezt ismerte fel az egyik legnagyobb informatikai nagyhatalom, hiszen a Szílícium-völgyben állást elnyert kutatók-fejlesztők számára szinte paradicsomi környezetet teremtenek a kreatív ötletek előcsalogatásához. A rugalmas munkaidőn túl az "iroda" személyre szabott, a legtöbbször például íróasztal sincs benne, hanem ágy vagy kanapé gondoskodik a teremtő gondolkodáshoz szükséges kényelemről. Vagyis a helyiségek sokkal inkább hasonlítanak egy relaxáló szobához, mint komoly tudósok irodájához. A fejlesztők étkeztetésére is hatalmas gondot fordítanak a völgyben, és nem az a legmeglepőbb, hogy csak és kifejezetten a környéken termesztett alapanyagokat használják fel a főzés során, de szakács is csak az lehet, aki a reggel beszállított alapanyagokból kreatív módon tud valami meglepően finomat, újat előállítani. Vagyis a konyha sikere is legalább annyira az új ötleteken és közös gondolkodáson múlik, mint a felsőbb szinteken zajló munka.
Mindezek tükrében lehet, hogy a továbbiakban másként tekintünk a kanapén vagy a szőnyegen hasaló "lusta" kamaszgyerekre, hiszen a látszólagos tunyaság mellett lehet, hogy éppen olyan gondolatokat szövöget, amely egy csapásra megváltoztathatja a családja vagy a szélesebb környezete életét. Csak időt, teret és szabadságot kell biztosítani számára. Legalább ugyanilyen fontos a támogatás és a bátorítás is, mert a negatív visszajelzések hátráltathatják kreatív ötletei kibontakozását és azok megvalósulását.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.