A film története röviden. A nyolcvanas évek közepén járunk, túl a szexuális forradalmon, az AIDS-korszak hajnalán. Egy heteroszexuális rodeós elképesztő ütemben pusztítja az egészségét, amikor is egy rosszullét miatt kórházba kerül. Itt tudja meg a diagnózist, HIV-fertőzött, és az orvostudomány állása szerint mindössze 30 napja van hátra, azután vége: meg fog halni.
Düh, tagadás, elutasítás - átmegy a legtipikusabb emberi reakciókon, mielőtt egy könyvtár mikrofilm-olvasójában megtudja a számára is megdöbbentő tényt: a védekezés nélküli, heteroszexuális aktusok okozzák a fertőzések 70%-át. Ettől kezdve kétségbeesetten kapaszkodik az életbe: jelentkezik egy gyógyszerkísérletre (elutasítják) illegálisan gyógyszert szerez (elapad a forrás) míg végül rátalál egy mexikói orvosra (a neve Vass, nyilván egykori hazánk fia), aki alternatív kezeléssel felerősíti - s így a lesújtó diagnózis ellenére a 30. nap után is életben marad.
Összeütközik az amerikai törvénnyel, a gyógyszergyártó-érdekekkel, a felügyelettel -mindenki ellene van, csak azok a szerencsétlen beteg emberek nem, akiknek árulni kezdi az illegálisan beszerzett életmentő szereket. Többet nem spoilerezek - inkább csak néhány szálat emelek ki, amely a film elsődleges célján, a közelmúlt megörökítésén és feldolgozásán túl is érdekes lehet.
Főhősünk kirekesztően viselkedik a „buzikkal”, kifejezetten homofób, miközben őt magát pedig „az egészségesek” rekesztik ki az AIDS-miatt. Segítői mégis „melegek” lesznek, hiszen velük közös a sorsa és rajtuk is múlik a jövője, a napokban mérhető túlélése. És ez a megbélyegezettség lassan ráébreszti arra, hogy szánalommal, empátiával, felelősséggel forduljon ember- és sorstársai felé - a stigmák, a „krisztusi sebek” kirekesztik, de egyben a „megváltói” útra is terelik. Matthew McConaughey színészi játéka olyan összetett, annyira hiteles és mindenre kiterjedő - hogy mindenkinél jobban megérdemelte az idei Oscar-díjat! (Bocs, Leó!)
Érdekes a gyógyszer-szál is - társadalomkritikában a film odáig megy, hogy az emberi jogok és az egészségügyi törvény között fennálló ellentétre hívja fel a figyelmet (igazságos-e az, ami jogos?), és arra, hogy a gyógyszerlobbinak a profit helyett inkább a gyógyításra kellene koncentrálnia. Máig probléma ez a modern világban: a döntéshozók egyes megoldásokat támogatnak (azokból pénz lesz) másokat elvetnek (azok lesznek a lúzerek) függetlenül attól, hogy melyik lett volna a jobb megoldás egy-egy adott probléma kezelésére.
És fontos az orvosetikai kérdésfelvetés is: felesküdött orvosként asszisztálhat-e valaki a hatalmi és pénzes érdekeknek - akár a beteg érdekei ellenében is. Asszisztálhat-e a legális keretek között folyó emberkísérletekhez? Mikor kell nemet mondani? Jennifer Garner (a doktornő) képviseli a helyes döntésen gondolkodó embert - és ahogy elindul az igaz úton, úgy válik fehér köpenyes varázslóból egyre szebb és jobb emberré, nővé (a film elején ugyanis még kifejezetten csúnya).
Ami a szépséget illeti - a két fiúnak is kijutott bőven! Matthew olyan sovány, hogy az rémisztő, Jared Leto pedig annyira nő, hogy az önmagában Oscart ér - meg is kapta érte! A film közepe táján van egy arcjátéka - Matthew megvédi a boltban - amikor reagál, ahogyan tényleg csak egy nő képes...
Súlyos kérdéseket vet fel a film, de emészthető keretek között - a nyolcvanas évek ronda dizájnjában tobzódó, zseniális színészi játékkal előadott sorsdrámát kapunk - a végén katarzissal, de happy end nélkül. Ahogy ez már csak az igaz történetek esetében lenni szokott...
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.