Kiből lehet Kurázsi mama? A Katona főpróbáján jártunk

Forrás: Origo -
díszlet bemutató előadás Keresztes Tamás Fullajtár Andrea Katona József Színház premier
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
Bertold Brecht (Koldusopera, A kaukázusi krétakör) egyik leghíresebb darabja a Kurázsi mama és gyermekei, amit a világháború borzalmai ihlettek. A Katona József Színház friss előadásának főpróbájáról jelenti a Life.hu újságírója, Bagdadi Hakima.

A történet középpontjában egy özvegy, Anna Fierling áll, aki a harmincéves háború alatt végig kereskedik, túlél és segít másokon. A kérdés az, hogy mennyire önzetlen a segítsége? Mennyire lesz rabja a pénznek, a hatalomnak, mennyire hajtja a nyereségvágy? Hiszen az egyik gyereke is kapzsisága áldozata lesz: túl sokáig alkudozik az ítélőbíróval, aki végül megunja és halálba küldi a fiút.

Forrás: Origo

A háború egyetlen igazi túlélője maga Kurázsi mama, aki elveszti mindhárom gyermekét, de a pillanatnyi béke nem hoz megnyugvást számára, hiszen őt a harc, az éhezés, a szenvedés tartja életben. Annyira a mindennapjai részévé válik a küzdelem, hogy nem képes megtalálni a helyét és letelepedni, így amikor folytatódnak az összeütközések, bűnös kedvvel örül neki.

A hangsúly nem a díszleten van, nem használtak túl sok kelléket. A szinte főszerepet játszó ekhós szekéren és a többfunkciós óriási fekete műanyag függönyön kívül csak pár szék és egyéb apróság látszik a háttérben. A Brecht védjegyévé vált songokhoz maguk a színészek adják a hangszeres kíséretet. Keresztes Tamás (akivel legutóbb A két Korea újraegyesítése kapcsán beszélgettünk) tangó- és szájharmonikán játszik, de természetesen nem ez az egyetlen érdekesség vele kapcsolatban a darabban. Amellett, hogy több szerepben is feltűnik - játszik többek között közkatonát és tisztet -, ő felel a színpadi mozgásért is, pedig nem túl megszokott alkotói módszer, hogy egy színész vállaljon ilyen feladatot.

Fotó: Zsigmond László /Life.hu

A Kurázsi mamát alakító Fullajtár Andrea olyan természetességgel hozza a karakterét, hogy nézőként az az érzésem támadt, mintha nem is előadáson lennék, hanem a valóság történne a szemem előtt. Nagyon izgalmas Kattrin karaktere is, a néma lányé, akinek egyetlen vágya, hogy férje, gyerekei legyenek, mégsem kapja ezt meg soha. Pálos Hanna mimikájából és mozdulataiból minden pillanatban lehet tudni, mire gondol - éppen szégyenkezik vagy örül -, így egyáltalán nem zavaró, hogy nem beszél, inkább érdekessé teszi a darabot a karaktere.

/1501/Sz_nh2015119122214

Miután Kurázsi mama elsiratta Kattrint, az összes szereplő feláll a színpadra és elénekelnek egy songot. Az előadás épp olyan hirtelenséggel ér véget, ahogyan elkezdődött. Bár szerencsére hazánkban nem folyik háború, de tőlünk nem is olyan messze sajnos ez a mindennapok valósága. Mégis ezen tűnődtem hazafelé: hasonló helyzetben nálunk kiből válna Kurázsi mama és kiből áldozat?

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.