Az elmúlt 14 évben egy olyan halálos áldozattal járó vasúti baleset sem történt, amelyben a MÁV lett volna a hibás – írja közleményében a társaság. Ez azt jelenti, hogy minden esetben megfelelően működtek a biztosítóberendezések, ahol pedig volt sorompó, ott az is útját állta az autós forgalomnak. A pirosan villogó lámpa ellenére azonban sokan úgy gondolják, még átérhetnek a nagy sebességgel érkező szerelvény előtt.
A vasúti átjárókban történt baleseteket az autósok és a gyalogosok figyelmetlensége, a KRESZ előírásainak megszegése okozza. A közúti közlekedők a MÁV közlése alapján évente 800-900 félsorompó rúdját törik le, ezzel pedig nemcsak saját épségüket, hanem az utánuk következők életét is veszélyeztetik. A vasúttársaság ezért mindenkit arra kér, hogy körültekintően közlekedjen, és csak a kijelölt átkelőkön lépje át a síneket.
2020-ban 62 baleset történt az átkelőknél, 2021-ben pedig 86 esetben riasztották a mentőket. Az idei év eddig sajnos rekordnak számít, ugyanis három hónap alatt 26 esetben történt ütközés vagy gázolás a vasúttársaság hálózatán. Mivel egy vonat féktávolsága több száz méter, a mozdonyvezetőnek az átjárókban szinte semmi esélye sincs az ütközés megelőzésére.
Mi állhat a balesetek hátterében?
A MÁV közleménye szerint az autósok nem néznek körül az átjáróba történő behajtás előtt, illetve a csúcsforgalomban bent ragadnak a kereszteződésben, ahol tilos és életveszélyes megállni. A legtöbb vasúti átjárós balesetet a gyorshajtás, a "még átérek" gondolkodásmód, az agresszív vezetési stílus, a vezetés közbeni telefonálás és a vasúti fényjelző tilos jelzésének figyelmen kívül hagyása okozza. A társaság úgy látja, hogy a járművezetők a záródó sorompórudakat látva megállás helyett inkább gyorsítanak, hogy a vonat előtt átérjenek, néhányan pedig a félsorompót is képesek megkerülni.
Nemcsak az autósok, hanem a gyalogosok és a biciklisek is figyelmetlenek az átkelés során. Sokszor körültekintés nélkül haladnak át a síneken, vagy nem a kijelölt átjárókat használják. Az őket ért baleseteket sok esetben az érzékszerveket tompító tényezők okozzák, ilyen például a fülhallgató vagy a kapucnis ruházat, de a mobiltelefon-használat is kiemelt kockázatot jelent.
A MÁV arra kéri a közlekedőket, hogy mindig tartsák be a fenti szabályokat, és csak akkor hajtsanak be a vasúti átjáróba, ha minden kétséget kizáróan meggyőződtek arról, hogy semmilyen veszély nem akadályozza az áthaladást.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.