Talán az egyik leghíresebb és legtöbbet emlegetett internetes kihívás a 2014-ben, Amerikából indult Ice Bucket Challenge. Naponta több száz ember öntötte magát nyakon egy vödör jeges vízzel, az erről készült videót pedig posztolták a közösségi oldalakon. A posztban ismerőseiket tagelték, felszólítva őket ezzel, hogy vegyenek részt a kihívásban.
Az Ice Bucket Challenge-t nemes cél hívta életre, a résztvevők nagyobb figyelmet akartak irányítani az amiotrófiás laterálszklerózis (ALS) betegségre, adományokat gyűjtöttek a kór kutatásához. Ilyen betegséggel küzdött például Stephen Hawking angol elméleti fizikus is. A kihívás elterjesztésében jelentős szerepe volt Pete Frates (1984–2019) baseballjátékosnak, akinél 2012-ben diagnosztizáltak az ALS-t. Az akcióhoz csatlakozott többek között Mark Zuckerberg és Bill Gates is. Magyarországon először Gönczi Gábor öntötte le magát, őt követte Kovács Ákos, Dudzsák Balázs és Palvin Barbi is.
A kihívásnak köszönhetően 115 millió dollárt gyűlt össze, és a pénzből finanszírozott kutatásoknak köszönhetően sikerült is azonosítani a betegségért felelős gént.
Sajnos nem minden kihívás hoz pozitív dolgokat. Az Amerikából induló Tide Pod Challenge az egyik legveszélyesebb kihívás volt, 2018-ban kezdett elterjedni a neten. A résztvevőknek - általában tinédzserek - a kamerák előtt kellett megenni egy mosókapszulát. A kihíváshoz az ötletet internetes mémek szolgáltatták, amelyekben azon viccelődtek, hogy a zselatinszerű anyaggal bevont kapszulák olyanok, mint a cukorkák, és gyerekek vagy idősek könnyen összekeverhetik ezeket egy édességgel.
A növekvő médiafelháborodásra reagálva a Youtube, a Google és a Facebook elkezdte eltávolítani a kihívást bemutató videókat, a mosószergyártók pedig olyan reklámokat sugároztak, amelyekben a podok elfogyasztásának veszélyeire figyelmeztették az embereket. 2012 és 2013 között több mint 7000 olyan esetet jelentettek Amerikában, amikor kisgyermekek (5 évesnél fiatalabbak) mosókapszulát ettek, és mérgezéses tünetekkel kórházba kerültek. 2017-ig pedig hat halálesetet regisztráltak.
A balesetek után a gyártók keserű ízesítőt kevertek a kapszulákhoz, és megváltoztatták az átlátszó csomagolást.
Nem kevésbé volt veszélyes az úgynevezett a Bird Box kihívás, amit a Netflix 2018-ban megjelent Bird Box (Madarak a dobozban) című filmje inspirált. A horror-thrillerben Sandra Bullock alakítja a főszereplőt, Malorie Hayest, aki olyan entitásoktól akarja megvédeni a családját, amelyek az őket megpillantó embereket öngyilkosságra késztetik. A szereplők bekötött szemmel tesznek meg egy kétnapos utat, hogy megmeneküljenek, mindent vakon csinálnak. Ennek megfelelően a kihívás résztvevői is a szemüket eltakarva végeztek különböző tevékenységeket, például autót vezettek, mozgólépcsőztek, fociztak, sminkeltek, a videófelvételeket pedig feltöltötték a közösségi oldalakra. Elképzelni sem tudjuk, hány baleset történt, köztük nagyon súlyosak is. A sminkelés bekötött szemmel még vicces is lehet, a vakon vezetés tragédiába is fulladhat.
A Netflix 2019-ben közleményben figyelmeztette az embereket, hogy ne csináljanak balesetveszélyes dolgokat bekötött szemmel, nem szeretnék, hogy bárki kórházba kerüljön a film miatt.
Jó dologgal kezdtük, így is fejezzük be. 2021-ben, a Covid alatt lett nagyon népszerű a Jerusalema tánckihívás. A dél-afrikai Master KG és Nomcembo dala arról szól, hogy az élet szép, és örömteli még a világjárvány idején is. A kihívás Angolából indult, egy tánccsoport tagjai tányérral a kezükben, spontán tánccal ünnepelték meg fennállásuk ötödik évfordulóját. A koreográfiát lemásolva munkaközösségek, baráti társaságok, családok töltötték fel a megosztókra a videóikat. A Jerusalema végigsöpört a világon.
Itthon a Bethesda Gyermekkórház dolgozói által készített klip lett talán a legnépszerűbb, céljuk az volt, hogy reményt adjanak a beteg gyerekek szüleinek, de beszálltak a kihívásba a MÁV, a büntetés-végrehajtás és a Budapesti Rendőr-főkapitányság dolgozói is.
A fenti példák tökéletesen bemutatják a netes kihívások sokszínűségét, az Ice Bucket Challenge-nek és a Jerusalemának pozitív hatása volt, fontos dolgokra hívták fel a figyelmet, sokat adtak a világnak, ám a legtöbb kihívás nem ilyen, inkább veszélyt jelentenek az egészségünkre és a gyerekeinkre is. Sajnos hajlamosak vagyunk arra, hogy gondolkodás nélkül kövessük a tömeget, nem látjuk tetteink következményeit. Nagyon fontos, hogy tudatosak legyünk az online kihívások mögött rejlő üzenetek és potenciális veszélyek tekintetében, és hogy felelősségteljesen használjuk a közösségi médiát.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.