Budapesten, 1893. febr. 21-én, Hügel Hajnalka néven látta meg a napvilágot a magyar operettjátszás királynője, „A primadonna”, Honthy Hanna.
Nem született gazdagságba, sőt, polgári életet sem élhetett, egy VII. kerületi szoba-konyhás lakásban élt apjával, Hügel János nagyváradi születésű nyomdásszal, édesanyjával, Hanrich Emma varrónővel és a nagyanyjával.
A Nefelejts utca 8. szám alatti földszinti lakás konyhaasztala nem a nagy lakomákról volt híres,
a kis Hanna ruháit édesanyja készítette és foltozta, ha kellett, és új cipőre sem gyakran tellett, így volt, hogy lyukas lábbeliben járt. Amikor apja elhagyta a családot, még rosszabb lett a család helyzete, rokonok könyöradományaiból éltek, az anya és nagyanya lepedővarrásból próbálta eltartani hármukat.
14 éves korában egy általa később mindig csak D. lovagnak nevezett nős férfi meglátta az opera balettkarában a tanulatlan kislányt. A gazdag és nős földbirtokos körülbelül 30 évvel lehetett idősebb a kamaszlánynál, de mivel nagyon megtetszett neki Hanna, hazáig követte őt, hogy aztán nagyanyjával megegyezzen egy havi összegben, amelyet onnantól rendszeresen küdött a családnak, kiemelte a tánckarból a kislányt, hogy színész- és énekleckéket fizessen neki. Ekkor még mindig Hügel Hanna volt, akit a magát mecénásaként aposztrofáló lovagja Rákosi Szidi színitanodájába járatott, majd beíratta a világhírű tenorhoz, Anthes Györgyhöz is, aki énekelni tanította a lányt. Mivel középkorú pártfogója borzasztóan féltékeny volt, Hanna mondhatni, felvigyázót is kapott maga mellé, igaz, hivatalosan a férfi német nyelvre oktatta a későbbi primadonnát.
Amikor végre szerepet kapott, először a Népoperában, Hajnal Hajnalkaként próbált karriert építeni. Ennek érdekében átszerződött a Vígszínházhoz, de ahogy korábban, ezúttal is csak kis szerepeket osztottak rá. Nagyjából ezidőtájt ismerkedik meg dr. Halmos Géza miniszteri tanácsossal, a fiatalemberrel, aki később a férje lesz. A fiatal lány a férfiért még az addigi mecénását is leépíti, bár nincs könnyű dolga. Azonban egy okos húzással ráveszi annak volt feleségét, hogy béküljön ki a férjével, aki ezt meg is teszi, így a férfi egyre ritkábban látogatja Hannát, majd végül a kapcsolat meg is szakad közöttük. Férje, Halmos Géza javaslatára veszi fel a Honthy Hanna nevet, miután impresszáriója, Réti bácsi névmódosításra sarkallja a fiatal színésznőt. Már ezen a néven szerződik Pozsonyba, ahol primadonnaszerepek várnak rá és siker, hírnév, csillogás. Pozsony, Fiume és Szombathely után versengenek érte a rendezők és színházigazgatók, Honthy Hanna pedig választ: elképesztően magas gázsiért Debrecenben folytatja karrierjét.
A I. világháború után ismét Pestre költözik, de a fővárosban csak szubrett szerepek várnak rá a Király Színházban, Fedák Sári, a már korosodó primadonna mellett, aki nem véletlenül hírhedt intrikáiról, ám ármányért Honthy Hannának sem kell a szomszédba mennie. Komoly párharc alakul ki a két nő között, melyből a fiatal Honthy kerül ki győztesen, az akkorra már megromlott hangú Fedák távozik a társulattól.
1925-től Honthy Hanna elsősorban a Fővárosi Operettszínház primadonnájaként szerepel a színpadon.
Halmossal elválnak, majd hozzámegy dr. Pethő Miklós fogorvoshoz, aki hatalmas rajongója, és aki magától az első férjtől kérte meg a művésznő kezét. Mire ez megtörténik, a doktor már jó ideje a primadonna szeretője. Ám szerelem ide vagy oda, 1939-ben elváltak útjaik.
A II. világháború kitörése után Honthy Hanna nem vállal szerepeket, csak 45 közepetáján tér vissza a színpadra, ám akkora már az 50 év feletti primadonnának leáldozott, ráadásul a legtöbb színház a gázsiigényét is sokallta, kivéve az állami operett igazgatónője, Gáspár Margit, aki gondolt egyet, és megkérte a Lehár Ferenc Luxemburg grófja című operett szövegkönyét jegyző Békeffi Istvánt és Kellér Dezsőt, hogy alakítsanak egy kicsit a szövegen úgy, hogy azzal Honthy Hanna méltó szerepben állhasson a színház közönsége elé. A darab óriási siker lett, az operett királynője még 25 évig játszotta Madame Fleury kibővített szerepét a színházban, ahogy a szintén átírt és az eredetinél jóval nagyobb kaliberű Cecíliát is a Csárdáskirálynőben. Utóbbit több mint 1600 előadáson keresztül kellett repertoáron tartania a színháznak, sőt külföldön is rengeteget turnéztak a darabbal, hatalmas sikerrel. Olyannyira, hogy egy moszkvai előadás után, tetszésnyilvánításaként, Nyikita Hruscsov egy Moszkvicsot ajándékozott a dívának.
Honthy Hanna, aki primadonnaként gyakran sértődött meg és mondott le aznap esti előadásokat vagy jelentett beteget, nemcsak a színpadon viselkedett az operett királynőjeként, több kollégája ki nem állhatta őt a viselkedése miatt, mások azonban emberként is rajongtak érte. Megosztó személyiség volt. Noha a művésznő a magánéletében is elvárta, hogy királynőként kezeljék, sosem feljtette el, honnan érkezett a svábhegyi villába, ahol élete végéig élt, ahogy azt sem, hogy kiknek köszönheti a sikereit. Az imádott díva a színpadról gyakran kikacsintott a közönségre, jelezvén, hogy ő azért pontosan tudja, mi a tündérmese és mi a valóság.
Az őstehetség, aki még 70 éves korában is tánc-és énekórákat vett, 1950-ben lett érdemes művész, 1953-ban pedig kiváló művész. Szintén 1953-ban kapott Kossuth-díjat. 2016-ban avatták fel szobrát a Budapesti Operettszínházban, majd 2017-ben megalapították a Honthy-díjat is, amelyet minden évben átadnak az arra érdemes művésznek.
Az operett királynője élete utolsó éveiben egyedül élt, de nem magányosan. Rengeteg programja volt, az utolsó pillanatig érdekelte a világ. Honthy Hanna 1978. december 30-án, 80 éves korában Budapesten hunyt el.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.