"A közösségi média kamu" - Új TikTok-trend a túlzott őszinteség

álarc, a közösségi média kamu, oversharing,
Shutterstock -
oversharing Z generáció TikTok TikTok-trend közösségi média
A social platformokon láttatott idealizált képpel megy szembe az új trend, az oversharing. Kérdés: a közösségi média kamu hashtag alatti túl sok intim tartalom megosztása nem ugyanolyan túlzás-e, mint életünk tökéletesre filterezése.

A közösségi média hamis: "nyolc dolog, amit szégyelltem hangosan kimondani"

Új trend biztatja a TikTok-felhasználókat arra, hogy az online platformokon osszák meg szorongásaikat, legnagyobb félelmeiket vagy hibáikat. A trendet egy 26 éves dániai fiatal, Rikke Drue indította el egy februári bejegyzésével, amelynek azt a címet adta, hogy Nyolc dolog, amit szégyelltem hangosan kimondani. A lány elárulta, hogy a videót azután készítette, hogy magányosnak és bizonytalannak érezte magát a karrierje kapcsán. "Ez egy módja annak, hogy kifejezd az érzéseidet, és kapj egy virtuális ölelést" - tette hozzá Drue, aki annak ellenére, hogy diplomája és jó végzettsége van, elveszettnek érzi magát a munkaerőpiacon. 

A közösségi média kamu
Kutatások szerint a Z generáció reménytelenebbnek látja a jövőt, mint a korábban születettek
Forrás: Shutterstock/Copyright (c) 2023 Prostock-studio/Shutterstock.  No use without permission.

A közösségi média a szorongás megosztásának felülete lett

A videót azóta több mint másfélmillióan nézték meg, Drue az egzisztenciális szorongása mellett megmutatta bőrhibáit, elmondta, gyakran szorong, hogy nem úgy néz ki, mint amit a közösségi oldalak elvárnak, és arról is beszámolt, retteg, hogy vajon sikerül-e valaha szerelmet találnia, karriert építenie és családot alapítania.  "Amikor közzétettem a videót, kiderült, hogy sokan mások is így éreztek" - mondta Drue. 

A követőim száma 700-ról 5000-re nőtt, és mindenki nagyon kedves volt velem. Nagyon sok üzenetet kaptam, megköszönték, hogy megosztottam ezeket a gondolatokat, így kevésbé ézik magukat egyedül a szorongásaikkal

 - tette hozzá. 

A lány által indított trend kinőtte magát, és egyre többen tesznek közzé tartalmat #socialmediaisfake és #overshared, illetve #oversharing hashtaggel. 

A tökéletes élet mítoszát eloszató trendhez használt akusztikus hangsávot pedig közel félmillió videóban használták fel, tehát a Dolgok, amiket szégyelltem bevallani a túlzott megosztás új szintjéhez vezetett a közösségi médiában, főleg a Z generációban. Az 1996 és 2010 között született emberek úgy érzik, különösen nagy kihívást jelent számukra az mindennapi élet idealizálása. A közelmúltban végzett felmérések pedig kimutatták, hogy a fiatalok attól tartanak, hogy életük rosszabb lesz, mint az előző generációké, és néhányan reménytelennek érzik a jövőt. 

a közösségi média kamu
A közösségi média kamu: új trend biztat arra, hogy mutasd meg magad, úgy, amilyen vagy
Forrás: Shutterstock/Copyright (c) 2021 Tero Vesalainen/Shutterstock.  No use without permission.

Oversharing a szakemberek szemével

Simon Gunning, egy öngyilkosság-megelőzési jótékonysági szervezet vezérigazgatója úgy véli, hogy az ilyen trendek menedéket nyújthatnak azoknak, akik általában magányosan szenvednének, így azonban azt érezhetik, nincsenek egyedül.

 

Mark Silvert, egy londoni székhelyű pszichiáter azonban óvatosságra int az oversharinggel kapcsolatban. Úgy véli, hogy a túlzott túlzott megosztással járó trendeknek potenciális buktatói vannak. „Fennáll annak a veszélye, hogy túlságosan leegyszerűsítik az összetett pszichológiai problémákat, vagy akaratlanul is egészségtelen megküzdési mechanizmusokat alakítanak ki” – mondta és hozzátette, ahogy az idealizált életet láttató trend, úgy ez is hajlamosít a másokkal való összehasonlításra. 

Eloise Skinner pszichoterapeuta pedig arról beszélt, hogy a túlzott megosztás inkább csak ugródeszka - és nem végcél - ahhoz, hogy szembenézzünk a mentális nehézségeinkkal.  "Ez lehet az első lépés ahhoz, hogy az emberek szakmai segítséget kérjenek mentális egészségük javításához."

 

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.