Amikor üdülés során a különböző emléktárgyak között válogatunk, bele sem gondolunk, hogy évezredes folyamatok eredményét látjuk. Mert bizony a zsúfolt turista attrakciók árnyékéban megbúvó szuvenir boltok története az ókorban kezdődött.
Ma már nehéz elképzelni, hogy az első, utazók által szerzett emléktárgyak szorosan kötődtek a vallási turizmushoz. Ugyanis az első ilyen tárgyakat zarándokok gyűjtötték be, még az ókorban, amikor szent céljukat elérve egy helyi tárgyat vittek magukkal emlékbe. Mementóként őrizték az utazás emlékét, de ennél is fontosabb volt, hogy bizonyították: az illető elérte célját.
Az első ilyen szuvenirek sokszor voltak föld vagy épületdarabok, esetleg helyi kézművesek portékái.
Zarándokutakon beszerzett emléktárgyaknak azonban volt egy ennél is komolyabb szerepe: megőriztek egy darabot a szent hely szakralitásából. Akik gyógyulási célból keltek útra, adott hely gyógyító erejéből raktároztak el maguknak egy kisebb darabot. Tehát az első ilyen emléktárgyaknak elsősorban szakrális szerepe volt.
A szuvenír szó etimológiája
Maga a szuvenír szó a francia souvenir igéből származik, melynek jelentése „emlékeztet”, főnévként pedig „emlék, emlékezés”. A francia szó maga pedig a latin subvenire szó folytatása, mely az „eszébe jut, elmében zajlik” jelentéssel bír.
Kialakult egy szokás a 17-19. században, hogy amikor úri fiúk elértek egy bizonyos életkort – ez nagyjából 21 év volt – Itáliával a középpontban tettek egy európai körutazást. A kikapcsolódás mellett ezeknek az utazásoknak edukációs célja volt, hogy az ifjú kellő tapasztalattal lépjen be a felnőttek világába.
A fiatalok utazásaikról műtárgyakkal, és műkincsekkel megrakodva tértek vissza útjaikról, amit az egyes állomásokon szereztek.
Az emléktárgyak gyártásának aztán a 19. században berobbanó ipari forradalom, a nyomda fejlődése és a tömeges iparosodás adta meg az alapot. Például az első világkiállításokon számos képeslap és apró szuvenir várt a lelkes érdeklődőkre.
A járművek fejlődése ugyan egyre több ember számára tette elérhetővé az utazást, de az a 20. század elejéig egy szűk réteg hóbortja maradt. Egészen a tömegturizmus 20. században történő robbanásáig várni kellett arra, hogy a mai értelemben vett, tömeggyártott szuvenirek megjelenjenek.
Kifejezett szuvenir boltok alakultak a kis területen sok attrakciót ígérő turistagettók, valamint nagyobb látványosságok közelében, ahol hajlamosabbak kinyitni pénztárcájukat az óvatlan látogatók. Ma már el sem lehet képzelni egy nyaralást úgy, hogy ne fussunk bele ilyen bögrékbe, kulcstartókba, hűtőmágnesekbe.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.