Már a cikksorozatunk első darabjában, a Hősök tere kapcsán is többször emlegettük a Városligetet és az Andrássy utat, amelyek történetével szorosan összefügg az Oktogon sztorija is. A XIX. század elején alakítottak ki a mai Városliget területén, az addigi mocsaras-erdős terület helyén egy közparkot, ami akkor még Pest szélén feküdt. A belvárosból (sőt eleinte magából a városból) rendszerint a Király utcán át közelítették meg a kirándulni vágyók a Városligetet, de a népesség és a forgalom gyarapodásával ez az útvonal idővel túl szűkösnek bizonyult. A Király utca ilyetén tehermentesítésére született meg egy igazi nagyvárosi sugárút gondolata, ezt pedig már maga Kossuth Lajos is javasolta 1841-ben.
A megvalósítására azonban csak a kiegyezés után nyílt lehetőség, a párizsi Champs-Élysées mintájára tervezett Sugár út építését a miniszterelnök gróf Andrássy Gyula tervezetére 1870-ben foglalták törvénybe. (Ezért is lett ő később a Sugár útból Andrássy úttá váló utca névadója.) A környéken ekkoriban kacskaringós kis utcák és ócska földszintes házak helyezkedtek el, a mai Oktogon területén pedig nem más, mint egy hatalmas, mély gödör. Ezt 1872-ben töltötték fel, amikor a Sugár út építése odáig ért. Az 1873-as nagy gazdasági válság megakasztotta a munkálatokat, de később új befektetők, a korabeli Magyarország leggazdagabb emberei csatlakoztak a projekthez, hogy a saját magánvagyonukból támogassák ezt a nemzeti ügyet.
1877-ben adták át a kész Sugár utat, melyet a tervek szerint mai Deák tértől a mai Hősök teréig három egyenlő hosszúságú szakaszra osztott és oszt azóta is két köztes állomás. A Hősök teréhez közelebbi állomás egy kerek tér (a mai Kodály körönd), a másik pedig egy szögletes tér lett, a mai Oktogon. A téren négy, eklektikus stílusú, egységes arculatú bérház épült fel Szkalnitzky Antal tervei alapján, a földszintjükön olyan üzlethelyiségekkel, mint az Abbázia, a Menton és a Nicoletti kávéházak, Deményi és Angyal varrógép- és kerékpárboltja, vagy a Cseléd Intézet nevű cselédközvetítő. A négy bérház és a térbe futó négy utcatorkolat egy szabályos nyolcszög alakzatot adott ki, ezért is lett az új közterület neve Nyolcszög tér. Ekkor még a tér részét képezték a kisföldalatti lejáratai fölé emelt díszes építmények is, amelyeket 1912-ben bontottak el.
Az Oktogon elnevezést az 1920-as évektől kezdték használni a térre, ami a nyolcszög síkidom görög eredetű, matematikában használatos neve. Azonban hosszú története során meglepően kevés esztendeig viselte magán az Oktogon nevet, hiszen 1936-tól 1945-ig a „baráti" fasiszta Olaszország tiszteletére hivatalosan Mussolini térnek hívták, majd 1950 és 1990 között November 7. tér néven futott (a köznyelvben pedig vagy Novhétnek, vagy továbbra is Oktogonnak hívták). A második világháború után egy ideig innen indultak, és ide futottak be a vidéki autóbuszok is.
A rendszerváltás óta ismét Oktogon néven Budapest és az ország éke ez a szabályos nyolcszög, amelyet története során közlekedési csomópontként szinte az összes jelentős tömegmegmozdulás, tüntetés, felvonulás, forradalom is érintett.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.