Wesselényi Miklós báró Pesti mesék Duna kultúrtörténet Óbuda Római-part gyógyvíz magazin Budapest Széchenyi István Rómaifürdő
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
Cikksorozatunkban olyan mindenki által jól ismert budapesti helyek, utcák, terek és városrészek elnevezéseinek eredetét derítjük fel, amelyek számos érdekességet, különleges sztorit rejtenek, és magukban hordozzák a magyar történelem néhány darabját is. A sorozatindító Hősök tere, az Oktogon és az Astoria után most következzék a nyár egyik kedvence, a Római-part.

Budapest egyik jellegzetessége, hogy ugyan folyóparti város, mégis kevés az olyan pontja, ahol a lakói tényleg érintkezhetnek a Dunával. Éppen ezért olyan népszerűek azok a helyek, ahol erre mégis lehetőség nyílik, és mindközül talán legnépszerűbb a Római-part, az utóbbi néhány évben legalábbis biztosan.

De pontosan mit is nevezünk Római-partnak, és miért épp így hívják? Hivatalosan, a térkép szerint a Római-part az Aranyhegyi-patak torkolatától tart a Losonc utcáig, bő egy kilométeren. A köznyelv azonban már ezen a néven emlegeti Óbuda Duna felőli részének teljes északi felét, vagyis az Újpesti vasúti hídtól egészen Budapest határáig tartó partszakaszt. Hogy miért éppen római? A Római-part onnan kapta a nevét, hogy ez az óbudai Rómaifürdő városrész Duna-menti sétánya – a Rómaifürdő pedig onnan kapta a nevét, hogy már az ókorban a rómaiak is élvezték az itteni gyógyvizeket.

Életkép a Római-parton 1934-ben Forrás: Fortepan

Maga a partszakasz a XIX. század első felében népesült be, amikor Magyarországon meghonosodott az evezősport, elsősorban Széchenyi István és Wesselényi Miklós révén. A látványosan fejlődő dunai vízisport egyik fő bázisa pedig a Római-part lett, ahol sorban épültek fel a csónakházak. A XIX. század végére már huszonhárom darab állt belőlük itt, mellettük pedig működött három strand és öt csárda is. Utóbbiak közül a legrégebbi (és máig álló) a Bivalyos vendéglő, melynek épületét 1798-ban a gázlónál kialakult vásártér mellé emelték, a nevét pedig onnan kapta, hogy a bivalykereskedők mellette csereberélték az állatokat.

A XX. században a Római-part fokozatosan fejlődött és terjeszkedett, egyre jobban kiépült, és Budapest vízisportjának központjává lett. Egy idő után természetesen már nem csak csónakházak, de magánnyaralók, villák is épültek a környéken, majd az idők változásával vállalati és egyesületi épületek is helyet kaptak. A vízisportélet a hetvenes évek végétől kezdett hanyatlani, nem függetlenül attól, hogy 1973-ban a Duna vízminőségének romlása miatt a strandokat megszüntették, és a folyóban fürdést megtiltották.

Római-part, Adria csónakház Forrás: Fortepan

A rendszerváltás után a csónakházakat és üdülőket privatizálták, sokat lebontottak közülük, és lakóépületek kerültek a helyükre, ahogyan a korábbi nyaralókból is sok esetben állandó lakhely lett némi átalakítás után. A Római-part végül a 2000-es évek második felétől találta meg új funkcióját, és a budapestiek kedvelt kiránduló- és pihenőhelye lett, ahol a folyópartra kiülve, akár a vízbe lábat lógatva lehet élvezni a nyári estéket a kiülős, napágyas bároknak köszönhetően.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a LIFE Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.