A kiskorúak bőrének ápolása korábban kimerült annyiban, hogy tartottak otthon egy üveg Dalacin-T-t, és imádkoztak, hogy ne lepjék el az arcukat a pattanások. Ez ma már teljesen másképp van: a gyerekek elkezdték ugyanazokat a csúcskategóriás arckrémet, szérumokat használni, mint a szüleik.
A divatos, drága, márkás termékekért való rajonás a kamaszkor sajátossága, ám amíg a cipők és táskák viselése nem korhoz kötött, addig a felsőkategóriás kozmetikai termékek az idősebb vásárlókat - speciális bőroblémákkal - célozzák meg. Vezető brit gyógyszerészek szerint már a 10 éves kislányok is nyomást gyakorolnak a szüleikre, hogy megvásárolják azokat a drága termékeket, amelyek olyan erős összetevőket tartalmaznak, mint a retinol, a különböző savak vagy a C-vitamin. Ezek a kémiai anyagok tüntetik el - elvileg - a ráncokat, feszesítik a bőrt, és minimalizálják az UV-sugárzás okozta károkat. A tinik bőrének egyik hatóanyagra sem lenne szüksége, de akkor miért rajonganak ezekért a termékekért, miért menő az, aki ilyeneket használ, és mit tesznek ezek az összetevők a fiatal, hamvas bőrrel?
Dr. Anjali Mahto bőrgyógyász szakorvos arról beszélt az Independentnek, hogy sok tini azért keresi fel, mert szarkalábakat vélt felfedezni a szeme sarkában, komoly problémáik egyébként nincsenek. Az orvos úgy gondolja, a ráncokkal kapcsolatos korai megszállottság egyértelműen a közösségi média, különösen a TikTok miatt alakult ki. A tizenévesek ezen a felületen olyan influencereket látnak, akik nagyon részletesen mutatják be a sokszor eltúlzott bőrápolási rutinjukat és sminkelési szokásaikat.
A 2010-ben és az utána következő években született alfa generáció a digitális kultúrában elmerülve nőtt fel. Mindenféle tartalomhoz hozzáférnek, őrült mennyiségben fogyasztják a rövid, pörgős videókat, amelyekben fotogén influencerek különböző szérumokat kenegetnek a már amúgy is ragyogó arcukra, miköben erősebbnél erősebb hatóanyagokat emlegetnek. A videók hatása olyan nagy, hogy a Wunderman Thompson marketing ügynökség 2023-as, az alfa generációról szóló jelentése szerint a 6 és 16 év közötti korosztály 55 százaléka szeretne megvásárolni egy terméket, ha azt a kedvenc YouTube- vagy Instagram-sztárja használja, viseli vagy ajánlja. Ugyanebben az évben nagy port kavart egy 14 éves lány videója is, amiben részletesen bemutatta, milyen termékeket használ annak érdekében, hogy megelőzze bőre öregedését: napi kétszer tett fel arcmaszkot és kente be magát retinollal. A fiatalok rendszeresen hallják a varázserővel bíró szalicilsav, AHA vagy szérum szavakat, és azt gondolják, ezek bizony nekik is kellenek.
Az influencerek - akár fiatalok akár idősebbek - nem térnek ki a videókban arra, hogy az egyes hatóanyagoknak mi a konkrét szerepük, milyen a hatásuk. Hogy is férne ez bele 90 másodpercbe? A gyerekek hosszabb anyagokon már elunják magukat. Azt sem mondják el, hogy a kozmetikumok túl gyakori használata durva irritációkhoz vezethet, és minden termékhez apró lépésekben kell hozzászoktatni a bőrt. A tinédzsereknek nincs szükségük retinolra, hacsak nem írja fel nekik a bőrgyógyász extrém pattanásosságra. A tizenéveseknél a dermisz vagy másnéven irha is fejlődésben van, így elegendő kollagént termel, tehát felesleges ezt fokozni. Az is előfordulhat, hogy túlságosan felpörgetik a kollagéntermelést, ezzel pedig megzavarják a bőr természetes ciklusát, ami még több irritációhoz és idő előtti károsodáshoz vezet.
A fiatalok bőrgátja, divatos szóval élve barrierje (a sejtek külső védőrétege, amely megtartja a nedvességet, és megakadályozza a külső stresszhatások és toxinok bejutását) általában vékonyabb, mint a felnőtteké, az intenzív hatású összetevők ezért jobban irritálják. A C-vitamin, a hámlasztó savak, mint az AHA vagy a BHA és a niacinamid mind népszerűek a megszállott tinik körében, de a gyakori használat esetükben bőrgyulladáshoz vezethet. A helyzetet tovább rontja, hogy az influencerek gyors egymásutánban egyszerre több dolgot is felvisznek, nem jelzik, hol kell eltelnie bizonyos várakozási időnek. A tinik utánozzák őket, és kész a baj.
A szakértők azonban nem csak emiatt aggódnak, a pszichológiai hatás sokkal jelentősebb. Az alfa generáció tagjai teljesen torz módon gondolnak az öregedésre, nem alakul ki egészséges viszony a testükhöz, a bőrükhöz. Csak csendben tesszük fel a kérdést: hogyan teremthettünk olyan világot, ahol a gyerekek, akik még alig kezdtek el élni máris a ráncok miatt aggódnak?
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.