Végre kiderült: ilyen gyakran kellene fürdenünk

Getty Images/enjoy the music - stock_colors
zuhanyzás tisztálkodás higiénia
A megfelelő tisztálkodás régóta megosztó vitákat szít. Egy amerikai orvos meghökkentő kísérletbe fogott, hogy kiderítse: milyen lenne ideálisan a zuhanyzás gyakorisága?

Számos vita folyik arról, hogy milyen is megfelelő tisztálkodás, higiénia. Annak érdekében, hogy pontot tegyen a zuhanyzás körüli vita végére, egy orvos vakmerő kísérletbe fogott. Eredményei teljesen átformálták mindazt, amit eddig a zuhanyzás gyakorisága kapcsán gondoltunk.

zuhanyzás gyakorisága hogyan ideális?
Vajon milyen ideális esetben a zuhanyzás gyakorisága? Egy orvos minden normát felrúgott, hogy kiderítse!
Forrás:  Getty Images

Társadalmi normák a fürdésről

A közkeletű elképzelés szerint a megfelelő higiénia fenntartásához elengedhetetlen a napi zuhanyzás, méghozzá tusfürdővel. Ehhez a kozmetikai márkák is rendelkezésünkre állnak, hisz a drogériák, közértek polcai roskadoznak a tisztálkodási cikkektől. 

James Hamblin kísérlete – fókuszban az új egészségügyi trend

James Hamblin, amerikai orvos fejébe szöget ütött, hogy vajon tényleg szükség van erre a nagy választékra? Milyen a zuhanyzás gyakorisága ideálisan? Melyik módszer és termék az ideális? 

Ennek kiderítéséhez formabontó eszközhöz nyúlt: 5 évre abbahagyta a zuhanyzást.

Természetesen nem arról van szó, hogy ennyi ideig úgy kerülte volna a zuhanyrózsákat, mint a pestist, csupán különféle tisztálkodási módszerekkel kísérletezett, de többféle terméket is kipróbált. Meghökkentő kísérletének eredményeit 2020-as könyvében publikálta minimalista tisztálkodási tapasztaltairól.

Ilyen is létezik: a rendszeres tisztálkodás ártalmai

Az egyik legmeglepőbb eredmény, amit a kísérlet kihozott az volt, hogy a (túl) rendszeres tisztálkodás ártalmai komolyabban lehetnek, mint gondolnánk. Bőrünk szervezetünk legnagyobb szerve, a legfontosabb védelmi vonal és finoman hangolt mikrobiom él felületén, így a zuhanyzás gyakorisága lényeges.

Ha minden nap zuhanyozunk, akkor megzavarjuk ezt az érzékeny mikrobiomot, és fertőzéseknek tehetjük ki magunkat.

Ráadásul a mindennapi zuhanyzás bőrszárazságot, irritációt okozhat, ami felboríthatja a faggyútermelést. James Hamblin ezt a szokást a tarvágáshoz hasonlította, ami szintén nem tesz jót a földnek. 

tisztálkodás vs. higiénia
Tisztálkodás inkább szolgál regenerációs, semmint higiéniai célokat.
Forrás:  Getty Images

Tisztálkodás vs. Higiénia

Az orvos rávilágított, hogy a zuhanyzás gyakorisága körüli viták többsége abból fakad, hogy összekeverjük a higiéniát a tisztálkodással. A higiénia a fertőzések, irritációk elkerülése érdekében végzett rutin, míg a tisztálkodás a kellemetlen szagok eltüntetése mellett sokkal inkább rekreációs, személyes célokat szolgáló rituálé. Érdekes megállapítás, hogy amikor szappan, tusfürdő segítségével mosakszunk, a szennyeződések nagy részét a fizikai dörzsölés tünteti el.

Érdekes, de egy torzonborz, kellemetlen szagú ember is lehet higiénikus.

Milyen ideálisan a zuhanyzás gyakorisága?

Arra, hogy milyen gyakran kéne fürdeni, és hogy milyen a zuhanyzás gyakorisága ideális esetben, konkrét válasz nem létezik. Ez személye preferencia és életmód kérdése, de persze a régi szokások is sokat vetnek a latba.

Meglepő felfedezést tett a tusfürdőkkel és egyéb tisztálkodási termékekkel kapcsolatban: az egyes termékek között minimális a kémiai különbség így javaslata alapján elég a legolcsóbb terméket beszerezni. Meglátása szerint a zuhanyzás és tisztálkodás körüli tévhitek terjedése nagyban köszönhető a kozmetikai márkák marketingjének. 

Annyi bizonyos, hogy a mindennapi forró fürdő árt a bőrfelület mikrobiomjának, törekedni kell az arany középútra.

Miért olyan jó érzés a zuhany alatt sírni? Itt a válasz!Te is szeretsz forró zuhanyt venni? Nagyobb hibát el sem követhetnélEddig kell tartania a zuhanyozásnak ahhoz, hogy tényleg tiszta legyél

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a LIFE Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.