A filmteoretikusok szerint a westernek valójában Amerika mitológiáját jelentik, egy fiatal ország megszületésének hősi történeteit téve a közös identitás alapjává. Ennek a műfajnak egyfajta összegzését jelenti a sztárparádéval készült A vadnyugat hőskora, ami monumentális léptékekben és generációk történetén keresztül mesél Amerika születéséről a műfaj szinte összes nagy filmcsillagát felvonultatva John Wayne-től kezdve Henry Fondán, Gregory Pecken, James Stewarton, Lee van Cleefen és Eli Wallachon át egészen Spancer Tracy-ig.
Minden idők egyik leghíresebb, és sokak szerint legjobb westernfilmjében Charles Bronson rejtélyesen harmonikázott, Henry Fonda ellenállhatatlanul gonoszkodott, de ebben játszotta Claudia Cardinale is a világszerte legismertebb szerepét, egy villámgyorsan megözvegyülő, jó útra tért örömlányt. A Volt egyszer egy Vadnyugat a közelmúltban ismét látható volt a hazai mozikban, a miskolci Cinefest pedig magát Claudia Cardinalét vendégül látva vetítette a filmtörténet eme kiemelkedő darabját.
A Vadnyugat mítoszához hozzátartoznak a poros főutcájú kisvárosok álmos pénzintézeteiben elkövetett pisztolyos bankrablások is, ebben a műfajban pedig verhetetlen párost alkotott a valóban élt Butch Cassidy és a Sundance kölyök. Egészen addig, míg egy utolsó balhéjuk rosszul sült el, amit legendás menekülés követett, a filmváltozatban egy legendás páros, Paul Newman és Robert Redford közreműködésével.
A western műfajának alakulása egy idő után persze eljutott a hőstörténetektől a romantikus illúziók lebontásáig. Ennek a típusnak a legemlékezetesebb darabja a rendezőlegenda Robert Altman és a magyar operatőrlegenda Zsigmond Vilmos filmje, amiben Warren Beatty egy utazó szájhőst alakít, aki egy isten háta mögötti határvároskában fog bele üzleti vállalkozásba, és fog össze a helyi bordély csinos tulajdonosnőjével. Amikor pedig az igazán súlyos arcok is megérkeznek a településre, fel kell vállalnia a korábban előadott pisztolyhős szerepet.
Johnny Depp a karrierje során számos nagy rendezővel dolgozott együtt, és számos emlékezetes figurát alakított, de az összes ilyen alkalom közül a legzseniálisabban Jim Jarmusch cseppet sem hagyományos, fekete-fehér, költői westernfilmjében játszotta el azt a félénk könyvelőt, aki a vadnyugaton bajba kerülve, egy golyóval a testében, élet és halál között lebegve menekül a fejvadászok elől.
Quentin Tarantino közismerten imádja a western műfaját, és a listánkra akár a Django elszabadult is választhattuk volna az életművéből. Az Aljas nyolcas mellett az döntött, hogy képviseli a műfaj egy különleges alfaját is: a havas westerneket. Tarantino hőseit egy óriási hóvihar tereli össze egyetlen útmenti menedékhelyen, hogy aztán fokozatosan kiderüljön: senki sem teljesen az, mint akinek mondja magát. A rendező mindig is vonzódott a párbeszédekre fokozottan építő, zárt helyszínre szituált jelenetekhez, de ebben az esetben egy egész, barokkosan burjánzó filmet szentelhetett ennek.
Kevin Costner is olyan filmes, akinek nem csak a western a kedvenc műfaja, de az életműve is jelentős mértékben a Vadnyugaton játszódik. A Silverado jelentette Costner első filmsikerét színészként, és karrierje legnagyobb sikere is egy westernhez kapcsolódik: a Farkasokkal táncolókért megkapta a Legjobb film és a Legjobb rendező Oscar-díját is, a főszereplői alakítását pedig jelöléssel honorálták. Azóta jó néhány Costner-western következett, és most érkezik egy hosszú ideje dédelgetett álomprojektje, amiben rendezőként és főszereplőként is igazi vadnyugati eposzt mesél el.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.