A divat követői évről évre egyre nagyobb meggyőződéssel hangoztatják, hogy a London Fashion Weeknek sem helye, sem értelme nincsen szemben a párizsi divathéttel. Ha azonban az ember nyitott szemmel jár az egyhetes szépségbörzén, nem nehéz rájönni: ezen álláspont legalább annyira sznob megközelítés a trendszeretők között, mint mondjuk a hírhedt "szárított fűszernövényt használni felér egy bűncselekménnyel" a kulinária világában. Mert ugyan való igaz, hogy a legnagyobb nevű tervezők esztendőről esztendőre a francia fővárosban mutatják be legújabb kollekcióikat, azért a lokálpatrióta divatdiktátorok - a Burberry tervezője, Christopher Bailey és a divat dámája, Vivienne Westwood mellett - minden szezonban bebizonyítják, hogy Anna Wintournak, az amerikai Vogue magazin szerkesztőjének nagyon is igaza volt, amikor azt mondta: "Londont nem szabad összevetni New Yorkkal vagy Milánóval. Londonnak saját divatidentitása van."
A divat mint fehér zászló
Anglia fővárosának önáló trendszemélyiségét megfogni és megfogalmazni valójában nagyon egyszerű - legalábbis azok számára, akik hosszabb időt is eltöltöttek már Európa olvasztótégelyében. Itt, ahol mindössze néhány keresztutca választja el egymástól az ortodox zsidó negyedet a keleti fűszerektől illatozó indiai bazártól, majd újabb néhány sarokkal arrébb egy hatalmas mecset minaretjének tetejéről hív imára a müezzin éneke, a divat nem más, mint fehér zászló a különféle etnikumok békés szabadságharcosainak kezében. És bár nyilvánvaló, hogy a legismertebb divatkreátorok, akiket a nyugati kultúra tündöklésével azonosítunk be, szintén rengeteg ihletet merítenek indiai szárik, perzsa szőnyegek, japán kimonók vagy épp a kelet-európai népviselet jellegzetes motívumaiból. A London Fashion Week attól olyan különleges, hogy az itt bemutatott kollekcióknak nem csupán múzsája volt a keleti kultúra, hanem autentikus magja.
Érték és ítélet
Való igaz, hogy az utóbbi években a londoni divathét a világ divateseményeinek egyfajta kitagadott mostohagyermeke lett, ám éppen ez az, ami miatt mára egészen más értéket képvisel, mint a Föld más nagyvárosaiban megrendezett fashion weekek.
Míg néhány esztendővel ezelőtt Mary Kate-Olsen, Lindsay Lohan és Katie "Jordan" Price nevei garantálták a telt házas bemutatót, mára botrányhősök helyett olyan ismert arcok tűnnek fel a show-k első soraiban, akiknek neve garanciát jelent a minőségre, az elhivatottságra és a jóízlésre. A virtuóz török divattervező, Bora Aksu divatbemutatóján például az anorexiás, önmaguk árnyékává vált extinisztárok helyett olyan művészekkel találkozhattam, mint a Marina and the Diamonds zenekar csodaszép és tehetséges énekesnője és az élő legenda, Twiggy, aki rövid csevegés után megjegyezte: ma már kizárólag olyan divateseményeken vesz részt, amelyek nemcsak az ember szépérzékére, hanem a lelkére is hatnak. Váltottam pár szót a Bat For Lashes együttes tündérhangú énekesnőjével, és hosszasan beszélgettem a brit Vogue egyik szerkesztőjével, aki elárulta, hogy mikor a New York Fashion Week körbeugrált celebritásaival kell bájolognia, két témára szorítkozik: megkérdezi, merre van a mosdó, vagy bemutatja őket egy mellette álló ismerősének, hogy ő maga hamar elmenekülhessen.
Külcsíny és backstage
Évek óta járok újságíróként a London Fashion Weekre, és szezonról szezonra egyre kevésbé nyűgöznek le az exkluzív partik, amelyekre belépve tetőtől talpig feketébe öltözött fashionistákat látok, amint fehér porral az orrlyukukban egyensúlyoznak a gigantikus sarkú cipőiken. Éppen ezért idén ahová csak lehetett backstage belépőt igényeltem: a színfalak mögé látni olyan, mintha megszabadulnék egy hamis képet elémtáró szemellenzőtől. És bár számtalan, a divatvilágban dolgozó barátom mesélt már arról, hogyan tépik a modellek haját a fodrászok, miközben azért imádkoznak, hogy a sminkes ne szúrja ki a szemüket a szemceruzával, még engem is megdöbbentett a kulisszák mögötti, háborús készülődésre emlékeztető feszültség.
Carrie Bradshaw híres orra bukása óta még a laikusok is tudják: a divatbemutatók csak a külső szemlélő számára jelentenek csillogást és csinnadrattát. A divathét forgataga közelről leginkább egy drámai balettelőadásra hasonlít. A könnyed mozdulatok és az éteri szépség mögött véres verejték és bütykösre dolgozott kezek kőkemény munkája rejlik, ezeket figyelve pedig időről időre felmerül bennem: vajon megéri?
Isten óvja a Királynőt!
A kérdés persze költői: a London Fashion Week ugyanis a a divat szakemberei számára elsősorban nem a külsőségekről, hanem a kommunikációról, az önkifejezésről, és a legtöbbünk életében valamilyen kifejezési formában időről időre megjelenő forradalomról szól. Vivienne Westwood a legtökéletesebb példája annak a szubkultúrának, amely a divatot egy egészen új szintre emelte.
Az asszony, aki évtizedekkel ezelőtt megálmodta az anarchia szimbólumát, még ma is nyughatatlan: saját honlapján - amelyet nemes egyszerűséggel csak Get A Life-nak nevezett el - kendőzetlenül beszél politikai nézeteiről, a kellő odafigyelés nélkül a szemünk láttára összeomló ökoszisztémáról és a tudatos fogyasztói magatartásról. Az excentrikus, sárga hajú stílusikont figyelve az ember egy szempillantás alatt megérti a britek az évszázadok során oly sokszor, oly hangosan skandált jelmondatát: "Isten óvja a Királynőt!" És az ő esetében ez a deklaráció nélkülöz bármiféle iróniát vagy szarkazmust. Hölgyeim és uraim, kimondom: Londonban a divat bizony nagyon is komoly dolog.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.