A negyedik nap rendkívül izgalmasan indult! A fehérneműshow egy nagyon kényes műfaj. Nehéz a megfelelő lányokat megtalálni, mert ugyebár a topmedellek méretei általában olyanok, amik nem nagyon teszik lehetővé a melltartók szexi bemutatását. Sokszor egészen más lányok csinálják ezeket a munkákat, mint a többi kollekciót. A Victoria's Secret esetében más a helyzet, ott az összes kiemelkedő lány részt vesz a bemutatón, de azért megfigyelhető az a tendencia, hogy a formásabb hölgyeket választja a Dallasból ismert tervező, Pamela, azaz Victoria Principal.
Madridban a legérdekesebb fehérneműshow mindig az Andres Sardá márkához kötődik. Nekem személyesen sokal inkább tetszik, mint a nagy amerikai rivális, bár itt kevesebb a celebrity, keveseb a felhajtás, de minden évben kitalálnak valami olyat, ami mellett eltörpül a Victoria's Secret megalomán csillogása. Az idei Sardá show vezérmotívuma a mexikói és tágabban értelmezve az andoki folklór volt. Frida Kahlo, aki többek között Madonna nagy kedvence, a 20. század első felének kiemelkedő egyénisége inspirálta a briliáns stylingot, amivel utánozhatatlan közeget teremtettek a bugyiknak, melltartóknak és az összes többi szexi női fehérneműnek.
Lebilincselő dinamikával vonultak fel a virágos fejdíszekkel, indián pomponokkal, vagy gyapjú takarókkal díszitett modellek, az egymást követő torreádorok és a flamencó-táncosnők. Frida színpompás kreatív öltözködése, amivel Párizst is megbolondította remek köretként működött a "spanyol La Perla" darabjaihoz. A legizgalmasabb pillanat mégis az volt, amikor a díszlet stilizált Kahlo feje az UV-fényben átalakult egy fenyegető, de mégis szép koponyává, amivel az alkalmi kreációkat harangozták be a show rendezői.
Ha most nagyon "rosszmájú lennék", ahogy nem vagyok, azt mondhatnám, hogy ez az erős latin folklór hatás egy régebbi Galliano show elemeit juttatta az eszembe és a végén a menyasszony, aki a mexikói templomok arany glóriával ékesített Madonnáira utalt, megszólalásig hasonlított egy néhány évvel ezelőtti Gaultier haute couture bemutatón felvonuló modellre.
Persze felmerül a kérdés, hogy a másolatok és plágiumok korában, amikor már az egyetemen is "plágium-nyilatkozatot" kérnek a tanulóktól, hogy ki lehessen szűrni a "copy-paste" szakdolgozatokat, mit jelentenek ezek a "lopások"? Kínában amúgy is pont azokban a gyárakban gyártják a hamisítványokat, ahol azoknak a luxus francia márkáknak dolgoznak, akik több ezer euróért kínálják portékáikat. Persze a szellemi alkotások védelme fontos, de internetes, "belinkelős", oda-vissza utalós korunkban, ahol komoly írók is, mint Eszterházy Péter, egész oldalakat emelhetnek be mások "tollával ékeskedve", pont a divat ne dolgozna ezekkel a klisékkel?
Ha valaki részletesen megfigyeli a madridi divathetet, akkor az idei bemutatókon is észrevehet néhány meglepő egybeesést. Elég, ha a két nagy kedvencemre, Ana Lockingra és Davidelfinre gondolok. Tessék megnézni a férfimodellek dekonstruktív szabásvonalait, a klasszikus férfiruhatár egymásba oltott darabjait, amit a hölgyeknek is ajánl a két tervező. Ki volt előbb? Ana vagy David? Érdekes a kérdés.
Sőt, ha nagyon megkaparjuk a Locking kollekciót, akkor egy kis Balenciaga hatást is felfedezhetünk by Nicloas Ghesquiére a mozaikos, élénk színű modelleken. Nehéz igazságot tenni. Az európai kultúra görcsösen ragaszkodik a művészi zsenialitás egyediségéhez, a kreativitás individuális szentségéhez, amit a másolatok korában kicsit idejét múlt dolog foggal-körömmel, Jeanne d'Arc módjára védeni.
Mindenki utal valakire, minden tervező idézőjelbe teszi egy régebbi művész munkáját, elég, ha Yves Saint-Laurent Mondrian kollekciójára gondolunk. Vannak olyan divatdiktátorok, akik még a színeket is maguknak akarják kisajátítani, mint Valentino a vöröset. De a posztmodern "lopás-kultusz" kifog mindenkin. Az Andres Sardá show remek bizonyítéka volt mindennek. A lényeg szerintem az, hogy a végtermék egy erős, egységes, új minőséget hozzon létre, és ez a spanyol fehérneműcég esetében tökéletesre sikerült.
Holnap újra jelentkezem, Hasta Pronto!
Lakatos Márk
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.