Szabó Gergely: "Igazi, elegáns nőt csináltam Falusi Mariannból"

nyertes fashion week divattervező Divatkreátor
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
Szabó Gergelynek sikerült az, ami eddig még senkinek: hallássérültként nemcsak bekerült egy tehetségkutató műsorba, hanem kitartásával, szorgalmával, ötleteivel és magas minőségű munkájával maga mögé utasította az egész mezőnyt. A Divatkreátor második szériájának győztesével a döntő utáni napon beszélgettünk múltról, jövőről és arról, miért volt számára nehéz hírességeknek tervezni.

Tipp! Nézd meg a nyár legújabb fürdőruháit! Katt ide!


Fotó: Neményi Márton
Fotó: Neményi Márton


- Évek óta a szakmában dolgozol, mégis csak a második szériába jelentkeztél, miért?

- Már az első szériába jelentkezhettem volna, de pont akkor készültem egy nagy New York-i divatbemutatóra, így döntenem kellett, és a bemutatót választottam. (Itt tervezői fődíjat kapott - a szerk.) A Divatkreátor második szériájára már jelentkeztem. Időközben kaptam egy felkérést júliusra Orlandóból, Floridából egy körülbelül 20 ruhából álló kollekció tervezésére. Éreztem, hogy megint választanom kell: a Divatkreátor vagy Orlando. Úgy határoztam, hogy miután mind a két feladat egész embert kíván, minden erőmet a Divatkreátorra fordítom. Egyébként is az orlandói út meghaladta volna anyagi lehetőségeimet, és én először itthon szeretnék érvényesülni. A Divatkreátor ideje alatt semmilyen munkát nem tudtam vállalni. Győrből jártam fel hetente több alkalommal, ami az utazással együtt nagyon sok időmbe és energiámba került. Általában csak heti egy-két napom maradt arra, hogy tervezzek és kivitelezzek.

- Ez borzasztóan hajtósnak hangzik...

- Igen, és érzem is, hogy ez a gyors tempó igen nagy erőfeszítésembe és energiámba került. Szeretek belemélyülni a munkámba, időre van szükségem az inspirációs anyaggyűjtéshez. A döntő előtt - mikor már csak hárman maradtunk -, annyira volt csupán időm, hogy az elképzeléseimet felvázoljam. Két nap múlva a konzultáción a nagy sietségben úgy érzem, hogy nem tudtam megfelelő módon kifejezni az elképzeléseimet. Utána volt néhány napom, amikor otthon kicsit pihenhettem, és megkérdezhettem a tervekről azokat, akik nagyon közel állnak hozzám.

Tipp! A legtrendibb szandálok nyárra! Nézd meg képgalériánkat!



- Kik ők? Barátok? Vagy a versenytársak, akikkel jóba lettél?

- Barátok is, de nekem az édesanyám a múzsám. Számomra ő képviseli a női nemet. Vele nagyon jól meg tudok beszélni mindent, jobban ismer engem, mint én saját magamat, és gyakran kérek tőle tanácsot.

Fotó: Neményi Márton
Fotó: Neményi Márton

- Milyen volt a viszonyod a többiekkel?

- Velük nem volt olyan szoros a kapcsolatom, hogy a munkám apró részleteiről beszéljek. Inkább befelé koncentráltam, ami miatt nem mindig gondoltak segítőkésznek és együttműködőnek. A többiek munka közben figyelik a másikat és sokfelől kapják az információkat, én azonban csak saját magamra és a munkámra tudok figyelni. Volt olyan feladat, amikor csapatban kellett dolgozni. Akkor is azt a kritikát kaptuk, hogy túlságosan nagy volt a kontraszt az én ruhám és a másik két lány ruhái között. Bár mindent átbeszéltünk, nekik ez valószínűleg kevés volt. Velem nehezebb beszélgetni, nem tudom olyan választékosan kifejezni magam, és inkább magam dolgozok. Kész vagyok a kompromisszumokra és sokszor elfogadtam a döntésüket.

- Ezek szerint a kommunikáció és a csapatmunka volt számodra a verseny legnehezebb része?

- Nem, nekem a tervezés szempontjából sokkal nehezebb volt a tévés személyiségekkel dolgozni. Ilyenkor meg kell felelni az ő elvárásaiknak, az ő igényeiknek és az alkatukra is figyelni kell. Nem mindegy, milyen ruhát tervezel Falusi Mariannak vagy Orosz Barbarának. Figyelembe kellett venni a személyiségüket, és a végén jól kellett, hogy érezzék magukat a ruhában. De nagyon szerettem velük dolgozni, nagy kihívásnak tartottam.

- Azt hittem, neked ez könnyű, hiszen sokszor megrendelésre dolgozol. Vagy a hírességeknél nem ugyanúgy zajlik a tervezés, mint a hétköznapi embereknél?

- De igen. Ennél a feladatnál viszont nem lehetett túlságosan szárnyalni, korlátoztak, pedig egy ilyen versenynél jobb szabadon tervezni. A hírességek esetében nem is a tervezés, hanem a kivitelezés okozott gondot, hiszen nem csak egy ruhadarabot kellett elkészíteni.

- Kinek volt a legjobb tervezni?

- Nagyon meglepődtem, de Falusi Mariannal volt a legkönnyebb dolgozni. Mariann első kérése az volt, hogy bohém, színes, nyárias ruhát szeretne. Én pedig magamban gondoltam, hogy "ne, ne térjünk vissza a Pa-dö-dő korszakba!" Hiszen ott volt mellette a Nagy duettben Árpa Attila, egy igazi macsó férfi. Éppen ezért úgy döntöttem, hogy Mariann legyen egy igazi, ízig-vérig nő. Olyan ruhát terveztem, ami kimondottan nőies. Mivel Mariann egyéniségéhez nem illik a szoknya, viszont nagyon szép lábai vannak, ezért a nadrág szabásvonalánál ezt igyekeztem kihangsúlyozni. Ehhez terveztem egy mélyen kivágott tunikát. A feladatoknál egyébként nem a szabásvonalakra, hanem az anyagok látványosságára törekedtem, mivel én hivatalosan anyagtervező vagyok. Farmerből készítettem hozzá bolerót, amit világító lámpákkal, biztosítótűkkel, tüllökkel dekoráltam. Mivel Mariannak a csípőjéhez képest keskeny a válla, ezért nyugodtan díszíthettem a vállrészt, hogy optikailag vékonyabbnak tűnjön.

- Szerette a ruhát?

- Igen, nagyon. Szerintem Orosz Barbara ruhája is nagyon jól sikerült, ő is nagyon szerette. Sajnos Peller Mariannak kevésbé tetszett a ruha, bár "bálkirálynőnek érezte magát benne" - saját szavaival élve. Amikor végignéztem a verseny alatt készült terveket, meglepődtem magamon, hogy vagy nadrágot, vagy kimonót terveztem, pedig én nagy szoknyapárti vagyok.

Tipp! A nyár divatőrülete képgalériánkban! Katt ide!



- Tegnap este derült ki, hogy te nyerted a Divatkreátor 2011-et. Meglepődtél?

- Nagyon. Nem hittem abban, hogy én fogok nyerni. A döntőben maradt két lány szerintem sokkal kreatívabb volt nálam. Ők még szárnyalnak, próbálkoznak, több formával, több stílussal dolgoznak. Nekem már kialakult a saját stílusom. Előfordult, hogy Andó Ildikóval (a zsűri szakmai vezetője, az Elle magazin stylistja - a szerk.) sem voltunk mindig egy hullámhosszon.

Fotó: Neményi Márton
Fotó: Neményi Márton

- Csak az ő véleménye számított?

- Minden egyes feladatnál jelent volt egy-egy divattervező, például Szegedi Kata, Léber Barbara és egy-egy híresség, de elsősorban Andó Ildikó és a divattervező közösen döntötték el, ki az, aki továbbjut és ki az, aki kiesik.

- Összességében ugyan sok mindent feladtál a versenyért, sokat küzdettél, de végül megnyerted. Mit vársz most?

- Nagyon remélem, hogy meglesz az eredménye! Amikor hazajöttem New Yorkból, ahol megnyertem a hallássérültek fesztiválján a tervezői díjat, szerettem volna népszerűsíteni a dolgot a médiában, de nem sikerült. Nem azért jelentkeztem a Divatkreátorba, hogy feltétlenül kitűnjek, hanem azért, hogy egyenrangú versenytársként megméressem magam. Egyedülálló dolog Magyarországon, és lehet, hogy a világon is, hogy egy hallássérült bekerül egy ilyen műsorba és meg is nyeri. Sokan mondják, hogy nem azért nyertem meg, mert hallássérült vagyok, hiszen teljes értékű partnere voltam a többieknek a versenyben. Nekem ez nagyon sokat jelent. Nagyon örülök neki, de ha nem nyertem volna meg, akkor is óriási lehetőség lett volna a számomra.

Szabó Gergely életútja

Szabó Gergely Győrben született. "Már általános iskolás koromban jó volt a kézügyességem, nagyon szerettem a színekkel kísérletezni, később felvételt nyertem a Győri Tánc- és Képzőművészeti Szakközépiskola vizuális tagozatára" - meséli. Az érettségi után úgy döntött, hogy a művészpályán marad és jelentkezik az Iparművészeti Egyetemre. "Az is emellett szólt, hogy a családomban többen is foglalkoztak textíliával. Itt végül nyomott anyagtervezőként diplomáztam." Gergő a mai napig nem érzi magát igazi divattervezőnek, inkább ruhatervezőként tekint magára. Nem a féléves trendek alapján készíti és adja el a kollekcióját, hanem a saját kreativitása, ötletei alapján születnek az újabb ruhák. A Divatkreátor előtt megrendelésekre dolgozott, kiállításokat tartott itthon és külföldön egyaránt, a Compagnie Pal Frenak kortárstánc-társulat jelmeztervezője. Győrben a CASCADE Galéria és Design Stúdió tulajdonosa volt, amelyet 2010 januárjában bezárt, hogy csak a ruhatervezéssel foglalkozhasson. 2010-ben megnyerte a New York-i "MICA RUNWAY" multikulturális és nemzetközi hallássérültek fesztiváljának tervezői fődíját. 2011-ben Divatkreátor lett, így egy teljes kollekciót tervezhet a Coin olasz áruházlánc támogatásával.


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.