"Ha valaki utcalánynak öltözik, nem fog normális pasit találni"

fashion week magamutogatás szex tinédzser közösségi média
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
A latexnadrág, a mélyen dekoltált miniruha és a platformcipő az éjszakai élet elmaradhatatlan kellékei, de úgy tűnik, a mai huszonévesek már nem csak az esti partikra bújnak ennyire kihívó cuccokba.

Thinkstock
Thinkstock

Ömlik a szex

"Napjainkban a tizenéves korosztály az érzéki benyomások bűvöletében él, amit a fogyasztásra ösztönző reklámdömping közvetít feléjük. Az öltözködés szerepe nagymértékben megváltozott az elmúlt ötven évben, a mai ledér és provokatív stílus egy komplex társadalmi kérdés, ami nem feltétlenül a divatról szól. A 21. században hódít a szexizmus, a tömegmédia minden promócióra erős szexualitással operál, és a több millió dolláros divatipar is tisztességtelenül kihasználja ezt a tendenciát" - mondja Herczeg Zoltán divattervező. "A mai fiatalok nem tudnak és nem akarnak semmiről sem lemondani, hiszen kényelmesek és individualisták. Különösebb erőfeszítések nélkül szeretnének sikeressé és népszerűvé válni, amire a média is ráerősít azzal, hogy a 'celeblányokat' sikeres nőként adják el. A provokatív öltözködés ugyanakkor világtendencia, és az amerikai popdívák sem feltétlenül dalaiknak, sokkal inkább feltűnő megjelenésünknek köszönhetik a sikereiket. Mindenki a szexszel próbálja menedzselni önmagát, és az embereket nem a tartalom, hanem a forma érdekli. A fogyasztói társadalom mindent eltűr, mindent elhisz, és az egész világ ennek a hatalmas reklámmarketingnek az áldozata" - fűzi hozzá a divattervező.

Dalma, fodrász (23 éves): "Szerintem ha valakinek jó az alakja, és felvesz egy rövidnacit vagy egy szűk minit, az teljesen rendben van. Ezzel szemben sokszor látok az egyetemi bulikban olyan ducibb csajokat is, akik utánozni akarják a barátnőiket, és olyan cuccokat húznak magukra, amik egyáltalán nem előnyösek számukra, így a pasik szemében nem vonzóvá, hanem közröhej tárgyává válnak."

Hiperszexualizáció és szabadelvűség

"Divat szempontjából az elmúlt 20 évben szinte teljesen uniformizálódtunk, és manapság nagyon kevés az igazi egyéniség, aki felvállalja önmagát. Ugyanakkor a fiatal csajok simán elhiszik, hogy ha magukra öltik ugyanazt az outfitet, amit pl. Rihanna vagy Beyoncé, akkor ugyanolyan menők és sikeresek lesznek. Miközben a nők az esélyegyenlőséget szajkózzák, és minden téren el akarják fogadtatni magukat a férfiakkal, magamutogató öltözködésükkel valójában ennek az ellenkezőjét érik el, mégpedig azt, hogy a pasik szexuális tárgyként kezelik őket. Az extrán kihívó ruha azonban szétrombolja az összhatást, elfedi a valódi szépség kisugárzását, és azt az üzenetet sugallja, hogy az illető könnyű préda. A szexi és a közönséges stílus között ugyanakkor egy jól látható határ húzódik, és a dekoratív külső mit sem ér, ha nincs összhangban a lelki világgal. A női vonzerő szoros összefüggésben áll az intelligenciával, és ha valaki utcalánynak öltözik, soha nem fog normális pasit találni magának" - vélekedik Herczeg Zoltán.

www.beyonceonline.com
www.beyonceonline.com

Fanni, egyetemista (20 éves): "Nem tartom magam csúnyának vagy butának, de valamiért azok a csajok, akik kivágott felsőben és miniszoknyában járnak, sokkal népszerűbbek a pasik körében. A barátom szereti, amilyen vagyok, de ugyanúgy megbámulja a mellkidobós csajokat is. Egy idő után elegem lett ebből, és elkezdtem bátrabban öltözni, de rájöttem, hogy nem érzem jól magam ezekben a göncökben. Most már egyáltalán nem érdekel, mert rájöttem, hogy akik az ilyen lányokat bírják, azok nekem úgysem kellenek."

Web 2.0 fiatalság

Az internet egyre szélesedő szubkultúrákkal az önkifejezés tömeges eszköze, és az új ismeretek elsajátításnak gyors platformja. A feltörekvő generációk már a digitális világban szocializálódnak, a kommunikáció jelentős része a virtuális közösségekben zajlik, ahol a fiatalok sokszor otthonosabbnak érzik magukat, mint a való életben. Az arctalan és amorális kibervilág létrehozott egy sajátos szexista divatkultúrát, és a szociális hálózati oldalak arra ösztönzik a tiniket, hogy minden információt megosszanak magukról, ahogyan idoljaik is teszik. A mai tizenévesek maximálisan elutasítják az előző generációk értékeit, és igyekeznek mindenben felülmúlni őket. A szexuális exhibicionizmus a mindennapi élet része és a szabad feltárulkozás új színtere. A magamutogatós, villantós partifotókat vagy a szórakozóhelyek mosdójában, a tükör előtt lőtt képeket azonnal lehet blogolni, posztolni vagy tweetelni, és a fiatalok többsége a népszerűség, a sikeresség mércéjének tekinti a "lájkolást".

Thinkstock
Thinkstock

Gábor, mérnök (25 éves): "A csajok sokszor túlzásokba esnek a külsejüket illetően. Én jobban kedvelem, ha valaki stílusosan és ízlésesen öltözködik, mintha mindenét kirakja a kirakatba. Persze egy ilyen nőt én is szívesen lefektetnék, de tuti nem mutatnám be a szüleimnek. Ha egy nő egyensúlyban van önmagával, azt feltűnő cuccok nélkül is észreveszik, és a haverjaimnak is inkább a szerényebb, visszahúzódóbb csajok jönnek be."

Slachta Krisztina, történész, szociológus véleménye:
"Mára teljesen elavulttá vált az a szlogen, hogy az öltözködés az egyéniség kifejezésének eszköze. Az öltözködés egy nem tudatos jelrendszer, ami megkülönbözteti egymástól az egyes társadalmi csoportokat. Alapvetően minden ember tartozni akar egy közösséghez, és aki kívülállóságát akarja szimbolizálni a külsejével, az is tagja valamilyen szubkultúrának. Kb. 10 évvel ezelőtt kezdődött el Magyarországon is a szubkultúrák kommercializálódása, a fogyasztói társadalom miatt a mai fiataloknak egyszerűen muszáj lépést tartaniuk a legújabb divatirányzatokkal, ha nem akarnak különbözni másoktól. Az öltözködési szokások megváltozására az is ráerősít, hogy a piacot elárasztó olcsó, mainstream márkák mindenki számára elérhetővé válnak, így a fiataloknak sem okoz különösebb problémát a legújabb partiruhák beszerzése. Ennek másik vetülete az a tinédzserkori jellegzetesség, hogy ebben az életkorban felértékelődik a kortárs közösségek szerepe. Az ügyeletes popsztárt vagy az osztály legmenőbb csaját utánozzák a többiek, és ha valaki nem tud, vagy nem akar ebbe a csoportba integrálódni, azt kiközösítik. A magamutogató stílussal a fiatal lányok legfőbb törekvése a tömegből való kitűnés és a figyelemfelkeltés, amit esetleg nem kapnak meg a szüleiktől. Ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy a férfiak többsége a mai napig hosszú távon konzervatív értékeket vár el a nőktől, és mindössze csupán egy szűk rétegről vagy társadalmi elitről beszélhetünk, akinél egy feltűnő külsejű csinibaba egyfajta státuszszimbólumként funkcionál."




Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.