A szőrmefülekkel ellátott sapka évszázadokkal ezelőtt is ismert volt Oroszországban, Ukrajnában, Szerbiában, Szlovéniában, Horvátországban, Boszniában, Macedóniában, Bulgáriában, Grúziában és Örményországban. Az orosz polgárháború alatt, 1918-ban a szibériai uralkodó, Aleksandr Kolchak bevezette a téli egyenruhát, amit kolchakovkának hívtak, és aminek legjellegzetesebb része a füles sapka volt. Kolchak és a Fehér Hadsereg azonban elvesztette a háborút, és az általuk viselt fejfedőt sem fogadták el az új Szovjetunióban.
A Vörös Hadsereg katonái ehelyett a filcből készült budenovkát viselték, ami azonban sokkal kevesebb védelmet biztosított a hideg ellen. Az 1939 novemberében kezdődött téli háború, más néven szovjet–finn háború idején a Vörös Hadsereg nemcsak szervezeti kudarcok, hanem a megfelelő felszereltség hiánya miatt is folyamatos sikertelenséggel nézett szembe. A háborús veszteségek mellett a fagyásos betegségek és fagyás okozta halál sem volt ritka. A finn csapatoknak sokkal jobb felszerelése volt, köztük egy usánka stílusú prémes sapka, a turkislakki M36. A téli háború után a Vörös Hadsereg teljesen újratervezett téli egyenruhát kapott. A finn példa alapján a budenovkát is lecserélték a bőrből és szőrméből vagy plüssből készült usánkára. Később már a német hadsereg is bevette a hivatalos uniformisába, amikor a moszkvai csata idején megtapasztalták, milyen az orosz tél. Funkcionalitása miatt aztán több nyugati ország szerveinek hivatalos uniformisába is bekerült az usánkához hasonló sapka.
Ezzel együtt az usánka a Szovjetunió és később az orosz föderáció szimbóluma és média ikonja lett. 1963-ban Kínában az usánka kiemelkedő szerepet játszott egy országos propaganda-kampányban. A kampány központi figurája Le Feng, egy 21 éves katona volt, aki az előző évben halt meg. Fenget usánkában és egyenruhában ábrázolták, ő volt a szerény és önzetlen polgár, aki elkötelezett Mao Ce-tung és a kommunista párt felé. Ironikus módon évekkel később Fenget már nem a politikai elkötelezettség mintaképeként ünnepelték, hanem akként a példaként szolgáló tisztességes emberként, akinek sikerült emberségét megtartva átvészelni több évtizedes politikai változást Kínában.
Visszatér a divatba az usánka, kattints a képre és nézd meg a híres divattervezők által megálmodott darabokat!
1974-ben az usánka az Egyesült Államok és a Szovjetúnió közötti békekötés lehetőségét szimbolizálta, hiszen Gerard Ford amerikai elnök is hasonló sapkát viselt, amikor a fegyvermegállapodási szerződéssel a Szovjetúnióba utazott. Igazi divatholmivá aztán 1991-ben, a Szovjetúnió felbomlása után vált, amikor tömegével kezdték importálni az USA-ba. Hamarosan megtalálták maguknak a sztárok, 2009-ben berobbant a divatba, Rihanna, Jay-Z, Liv Tyler és Vanessa Hudgens is viselték, ezzel együtt pedig a divatheteken is feltűntek autentikus és újragondolt formában is. Olyan márkák kifutóin láthattuk azóta az usánkát, mint a Prada, Marc Cain, Antonio Marras, DSquared2, Moschino, Armani, Fendi, Chanel. Az usánka pillanatok alatt trendivé vált, ebben a szezonban pedig újra felkapták, ezúttal többek között Madonna, Margot Robbie és Keira Knightley fején láthattuk.
Kattints a képre és nézd meg a legnagyobb sztárokat usánkában:
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.