Rotschild Klára, a magyar divatikon: botránnyal kezdődött és tragédiával végződött karrierje

ROTSCHILD Klára
MTI/MTVA/Balassa Ferenc - Balassa Ferenc
fashion week élet öngyilkosság
Rotschild Klára hozta el Budapestre a párizsi divatot, és noha sok támadás érte emiatt, sosem csak másolta a ruhákat. Már a kezdetektől a budapesti elitre igazította kollekcióit minden értelemben. A divat magyarországi nagyasszonyának persze nemcsak a trendekhez, a színekhez és a vonalakhoz volt érzéke, hanem ahhoz is, hogy legyen minden korszakban a sikk mérője az, hogy az ő ruháját viseli-e az elit.

Rotschild Klára neve hosszú ideig jelentett egyet Magyarországon a stílussal, legyen szó Horthy-, Rákosi- vagy Kádár-korszakról – de hogy csinálta? Egy botrány miatt került a köztudatba, de stílusérzékével, tudásával és munkamoráljával bizonyította, hogy helye is van a divatiparban. 

A szakma alapjai a vérében voltak, hiszen a szabászasztal mellett nevelkedett, de a négy lánytestvér közül mégis ő volt az egyetlen, aki kivívta magának a divat nagyasszonya címet.

Rotschild Klára 1903. február 22-én született Rotschild Ábrahám szabómester és Spirer Regina szabásznő harmadik lányaként. A szülők sikeres női szalont működtetek a mai Petőfi Sándor utcában és természetesen gyakran jártak Párizsba, hogy ellessék a legújabb trendeket. Amint lehetett, Klára is a szülőkkel tartott, így gyorsan kitanulta a szakma fortélyait. 

Érzékkel segítette apja szalonjának vásárlóit, egyenes út vezethetett volna számára a sikerhez, ám a tragédia nem kerülte el.

 Egy alkalommal megpróbálta behajtani Somogyi Pál Károly hírhedt aranyifjú tartozását. Klára a lakásán kereste fel a férfit, aki bedühödött és bántalmazta őt. Fizikailag is megsérült, de a lelki sebei sokkal súlyosabbak voltak: nagy adag altatóval próbált véget vetni az életének. Pszichiátriai kezelésre is szorult, de miután felépült, kártérítési pert indított a férfi ellen, amelyről a sajtó folyamatosan tudósított.

A hírverést és a kapott összeget saját hasznára hajtotta: 1934-ben a Deák Ferenc tér 3. szám alatt megnyitotta szalonját, és mindössze egy év alatt túlszárnyalta apja sikereit.

Rotschild Klára
Rotschild Klára, a magyar divatikon
Forrás: MTI/MTVA/Szlukovényi Tamás

Sokat számított, hogy remek kapcsolatteremtő képességekkel rendelkezett, a 30-as évek második felére már világhírű vendégek is érkeztek a szalonba, ahol természetesen a magyar elit is előszeretettel vásárolt. Rotschild Klára ruhájában ment hozzá Edelsheim-Gyulai Ilona grófnő Horthy Istvánhoz, de a szalon vendégeihez tartozott többek között az ismert francia ékszerész, Louis Joseph Cartier felesége, gróf Almássy Jacqueline és Faruk egyiptomi király édesanyja, Nazli és leányai is. 

A kollekciói megalkotásakor a jól bevált receptet alkalmazta: Párizsba utazott és az ott látottak felhasználásával készítette el a saját terveit.

Sokszor vádolták azzal, hogy csak lemásolja a ruhákat, pedig csak a szokásos gyakorlatot folytatta, ráadásul sikeresen, hiszen minden korszakban kedvelt és kegyelt volt. Ismertségének és jó kapcsolatainak köszönheti, hogy a zsidóüldözések idején sem kellett feladnia a szalonját, lakásuk épületét pedig csillagos házzá nyilvánították. Az államosítási hullámok idején is visszanyerte a vezető pozícióját, a régi neves szalonosok közül ezt egyedül neki sikerült elérnie. A Kádár-korszakban a politikai és szellemi elit asszonyainak luxusüzleteként működött, de 

A harmincas évek dámái, gróf Apponyi Geraldine, ifj. Pucher Józsefné és Törley Antalné 1935-ben talpig Rotschild-kreációban egy jótékonysági eseményen-Szinházi élet
A harmincas évek dámái, gróf Apponyi Geraldine, ifj. Pucher Józsefné és Törley Antalné 1935-ben talpig Rotschild-kreációban egy jótékonysági eseményen
Forrás: Szinházi élet

a művészvilág nagyjai is ott vásároltak: Honthy Hanna, Gábor Zsazsa, Tatyjana Szamojlova, Váradi Hédi, Psota Irén, Darvas Lili, Halász Judit, Fischer Annie zongoraművész és Kovács Margit keramikus is.

Rotschild Klára megjelenésében is tükrözte mindazt, amit a márkája képviselt: stílus, elegancia és egyediség. Idős korában is kitartott a fűző viselése és a különleges szemüvegkeretek mellett, amik a védjegyévé váltak. 

Sajnos azonban a hiúsága okozta a vesztét:

ragaszkodott ahhoz, hogy a fogát implantátumokkal pótolják, ez az eljárás azonban akkoriban még kiforratlan volt. A beültetések folyamatosan begyulladtak, állandó, már-már elviselhetetlen fájdalommal küzdött. 1976 szeptemberében rendezte meg utolsó divatbemutatóját a Gundelben, ekkorra azonban már borzasztó kínokat élt át. November 13-án ért véget az élete, kiugrott a Petőfi tér 3. szám alatti lakása konyhájának ablakán. A hetedik emeletről a ház belső udvarába zuhant. Az öröksége azonban fennmaradt: megalapították a nevével fémjelzett ruhatervező iskolát, amely sajnos ma már nem működik, de hosszú évekig oktatták ott a szakma legmagasabb művészetének számító "haute-couture"-t, amit maga Rotschild Klára is képviselt. 


 

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.