Mire figyeljünk online vásárláskor? Segít a szakértő

biztonság pénz online vásárlás
Az online vásárlás kényelmes és gyors megoldás, de fontos, hogy tudatosan és körültekintően járjunk el, hogy elkerüljük a kellemetlen meglepetéseket.

A megfelelő tájékozódással, a jogaink ismeretével és néhány egyszerű trükk alkalmazásával biztonságosan és hatékonyan vásárolhatunk az interneten. Dr. Kispál Edit a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének szóvivőjének tanácsai segítséget nyújtanak, hogy magabiztosabbak legyünk az online vásárlások világában.

online vásárlás
Online vásárlás: körültekintően kell eljárni, ha az interneten költünk pénzt
Forrás: Shutterstock

Mire kell figyelni online vásárláskor?

Ellenőrizzük az adatokat

Ne elégedjünk meg azzal, ha a weboldalon csak egy telefonszámot vagy egy e-mail-címet találunk. Nézzük meg, fellelhető-e akár az Általános Szerződési Feltételekben, akár a kapcsolatok menüpontnál a cég elérhetősége, székhelye, cégjegyzékszáma vagy adószáma. Gyanús, ha nem találunk semmit, vagy ha a megadott telefonszám huzamosabb ideig nem kapcsolható.

Hasonlítsuk össze

Az is intő jel lehet, ha áruösszehasonlító oldalakat megnézve valamelyik portál túl olcsón ad egy terméket. Emellett vásárlás előtt érdemes elolvasni a cégről írt véleményeket, az interneten fellelhető kommenteket, blogokat.

Keressünk termékleírást

Akkor is gyanakodhatunk, ha semmilyen információt nem kapunk az árucikk minőségéről, összetevőiről, csak a terméket és az árát találjuk meg a honlapon. Ez a tájékoztatás ugyanis nem felel meg a jogszabályoknak.

Hogyan legyünk biztonságban?

Mindig ellenőrizzük, hogy a felületen található-e adatvédelmi szabályzat. Az adatvédelmi törvények értelmében minden weboldalnak rendelkeznie kell olyan szabályzattal, amelyben elmagyarázzák, hogyan védik és kezelik a felhasználók személyes adatait.

Használjunk másik kártyát

Ma már számtalan olyan szolgáltató van, ahol ingyenesen regisztrálhatunk olyan virtuális bankkártyát, amit kifejezetten az online vásárlás során használhatunk. Érdemes ezen tartanunk a vásárlásra elkülönített összeget, így a tényleges bankkártya adatainkhoz sem biztosítunk hozzáférést.

Legyünk óvatosak

Külföldi rendelésnél is tanácsos megfogadni az eddig felsoroltakat. Egyszerűbb a dolgunk, ha az unión belüli országokból rendelünk, hiszen egységesek a jogszabályok. Ha a kereskedő székhelye külföldön található, jogaink érvényesítéséhez kérjünk segítséget az Európai Fogyasztói Központtól, amelynek működéséről a magyarefk.hu honlapon olvashatunk többet.

Hova forduljunk?

Nézzük meg a Fogyasztóvédelmi Hatóság a jogsertowebaruhazak.kormany.hu honlapján felsorolt webáruházak listáját. Itt minden olyan cég megtalálható, amelyeket már megbírságoltak, illetve amelyekkel kapcsolatban negatív tapasztalatok érkeztek. Ha bizonytalanok vagyunk egy oldal hitelességét illetően, jelentsük a hatóságnak.

Az a bizonyos 14 nap

Online vásárlás esetén a termék kézhezvételétől számított 14 napon belül indokolás nélkül elállhatunk a vásárlástól. Ez alól kivételt jelent, ha például egy egyedi pólót rendeltünk. Egészségvédelmi vagy higiéniai okból a zárt csomagolású termékeket, például egy borotvát, a lezárt csomagolású CD-, DVD-lemezeket sem küldhetünk vissza a felbontást követően.

Jelezzük írásban

Ahhoz, hogy visszakapjuk a pénzünket, e-mailben vagy postai úton kell eljuttatnunk az elállási nyilatkozatot a cégnek. Ebben ne csak azt írjuk le, hogy más terméket vártunk vagy hibás az árucikk, hanem kifejezetten a teljes átutalt összeget kérjük vissza. A visszaküldés költsége minket terhel, viszont az eredeti kiszállítási költséggel együtt köteles visszafizetni a cég a termék árát. Ha viszont sérült vagy hibás az áru, a visszaküldés költsége is az eladót terheli.

Visszajár a pénz

Ha él a 14 napos meggondolási lehetőség, a cég akkor sem utasíthatja vissza az elállási lehetőséget, ha például az eredeti csomagolást felbontottuk vagy az már nincsen meg. Csak akkor vonhatnak le használati díjat vagy bármilyen más összeget, ha a terméket a kipróbáláson felül rendszeresen használtuk, ezért az árucikk értéke csökkent.

Ha hibás a termék

Előfordul, hogy már csak a karácsonyi ajándék kipróbálásakor derül ki a kapott árucikk hibája, így például az nem működik, vagy be sem kapcsol. Ilyenkor ugyanazok a jogok illetnek meg minket, mint az üzletben történő vásárláskor. Kérhetjük a termék kijavítását, kicserélését is. Ha hibás terméket viszünk vissza, mindig tartsuk magunknál a vásárlást igazoló nyugtát. Minden meghibásodott termék esetében a vásárlástól számított két éven belül érvényesíthetjük szavatossági igényünket. Az első hat hónapban az eladónak kell bizonyítania, hogy a hiba nem gyártási eredetű, a további időszakban a bizonyítási teher megfordul.

Nem tetszik? 

Tudnunk kell, ha egy ajándékba kapott termékkel csak annyi a gond, hogy az nem tetszik, de működik, akkor nem minősül hibásnak, és csak a kereskedő jóindulatán múlik, hogy kicseréli-e azt vagy visszaadja-e annak vételárát.

A kötelező jótállás ténye

Bizonyos elektronikai szórakoztató termékek, számítástechnikai, háztartási eszközök esetében a vásárlástól számítva, a vételártól függően1-2-3 évig a kereskedőnek kell bizonyítania, hogy a hiba nem gyártási eredetű. Ha pedig a vásárlástól számított három munkanapon belül érvényesítjük csereigényünket, köteles kicserélni, és nem hivatkozhat arra, hogy a terméket javítani tudja.

 

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a LIFE Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.