A megfelelő tájékozódással, a jogaink ismeretével és néhány egyszerű trükk alkalmazásával biztonságosan és hatékonyan vásárolhatunk az interneten. Dr. Kispál Edit a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének szóvivőjének tanácsai segítséget nyújtanak, hogy magabiztosabbak legyünk az online vásárlások világában.
Ne elégedjünk meg azzal, ha a weboldalon csak egy telefonszámot vagy egy e-mail-címet találunk. Nézzük meg, fellelhető-e akár az Általános Szerződési Feltételekben, akár a kapcsolatok menüpontnál a cég elérhetősége, székhelye, cégjegyzékszáma vagy adószáma. Gyanús, ha nem találunk semmit, vagy ha a megadott telefonszám huzamosabb ideig nem kapcsolható.
Az is intő jel lehet, ha áruösszehasonlító oldalakat megnézve valamelyik portál túl olcsón ad egy terméket. Emellett vásárlás előtt érdemes elolvasni a cégről írt véleményeket, az interneten fellelhető kommenteket, blogokat.
Akkor is gyanakodhatunk, ha semmilyen információt nem kapunk az árucikk minőségéről, összetevőiről, csak a terméket és az árát találjuk meg a honlapon. Ez a tájékoztatás ugyanis nem felel meg a jogszabályoknak.
Mindig ellenőrizzük, hogy a felületen található-e adatvédelmi szabályzat. Az adatvédelmi törvények értelmében minden weboldalnak rendelkeznie kell olyan szabályzattal, amelyben elmagyarázzák, hogyan védik és kezelik a felhasználók személyes adatait.
Ma már számtalan olyan szolgáltató van, ahol ingyenesen regisztrálhatunk olyan virtuális bankkártyát, amit kifejezetten az online vásárlás során használhatunk. Érdemes ezen tartanunk a vásárlásra elkülönített összeget, így a tényleges bankkártya adatainkhoz sem biztosítunk hozzáférést.
Külföldi rendelésnél is tanácsos megfogadni az eddig felsoroltakat. Egyszerűbb a dolgunk, ha az unión belüli országokból rendelünk, hiszen egységesek a jogszabályok. Ha a kereskedő székhelye külföldön található, jogaink érvényesítéséhez kérjünk segítséget az Európai Fogyasztói Központtól, amelynek működéséről a magyarefk.hu honlapon olvashatunk többet.
Nézzük meg a Fogyasztóvédelmi Hatóság a jogsertowebaruhazak.kormany.hu honlapján felsorolt webáruházak listáját. Itt minden olyan cég megtalálható, amelyeket már megbírságoltak, illetve amelyekkel kapcsolatban negatív tapasztalatok érkeztek. Ha bizonytalanok vagyunk egy oldal hitelességét illetően, jelentsük a hatóságnak.
Online vásárlás esetén a termék kézhezvételétől számított 14 napon belül indokolás nélkül elállhatunk a vásárlástól. Ez alól kivételt jelent, ha például egy egyedi pólót rendeltünk. Egészségvédelmi vagy higiéniai okból a zárt csomagolású termékeket, például egy borotvát, a lezárt csomagolású CD-, DVD-lemezeket sem küldhetünk vissza a felbontást követően.
Ahhoz, hogy visszakapjuk a pénzünket, e-mailben vagy postai úton kell eljuttatnunk az elállási nyilatkozatot a cégnek. Ebben ne csak azt írjuk le, hogy más terméket vártunk vagy hibás az árucikk, hanem kifejezetten a teljes átutalt összeget kérjük vissza. A visszaküldés költsége minket terhel, viszont az eredeti kiszállítási költséggel együtt köteles visszafizetni a cég a termék árát. Ha viszont sérült vagy hibás az áru, a visszaküldés költsége is az eladót terheli.
Ha él a 14 napos meggondolási lehetőség, a cég akkor sem utasíthatja vissza az elállási lehetőséget, ha például az eredeti csomagolást felbontottuk vagy az már nincsen meg. Csak akkor vonhatnak le használati díjat vagy bármilyen más összeget, ha a terméket a kipróbáláson felül rendszeresen használtuk, ezért az árucikk értéke csökkent.
Előfordul, hogy már csak a karácsonyi ajándék kipróbálásakor derül ki a kapott árucikk hibája, így például az nem működik, vagy be sem kapcsol. Ilyenkor ugyanazok a jogok illetnek meg minket, mint az üzletben történő vásárláskor. Kérhetjük a termék kijavítását, kicserélését is. Ha hibás terméket viszünk vissza, mindig tartsuk magunknál a vásárlást igazoló nyugtát. Minden meghibásodott termék esetében a vásárlástól számított két éven belül érvényesíthetjük szavatossági igényünket. Az első hat hónapban az eladónak kell bizonyítania, hogy a hiba nem gyártási eredetű, a további időszakban a bizonyítási teher megfordul.
Tudnunk kell, ha egy ajándékba kapott termékkel csak annyi a gond, hogy az nem tetszik, de működik, akkor nem minősül hibásnak, és csak a kereskedő jóindulatán múlik, hogy kicseréli-e azt vagy visszaadja-e annak vételárát.
Bizonyos elektronikai szórakoztató termékek, számítástechnikai, háztartási eszközök esetében a vásárlástól számítva, a vételártól függően1-2-3 évig a kereskedőnek kell bizonyítania, hogy a hiba nem gyártási eredetű. Ha pedig a vásárlástól számított három munkanapon belül érvényesítjük csereigényünket, köteles kicserélni, és nem hivatkozhat arra, hogy a terméket javítani tudja.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.