Mi az, hogy drága?
Ha a csemetéd éppen könyörög valamiért a boltban, és erre csak azt a választ hallja, hogy "ezt nem lehet fiam, mert drága", akkor a kicsi csak megtanul egy rossz érzelmi töltetű szót, aminek értelméről fogalma sincs. Érdemes ilyenkor részletesen elmagyarázni neki, hogy miért nem veszed meg a vágyott dolgot: anya és apa egy hónapban adott mennyiségű forint felett rendelkezik, ebből sok mindent ki kell fizetni.
Beszéljétek meg, hogy mi mindent, mutasd meg a háztartási könyvet, a számlákat - mindazt, amire a fizetést költened kell. Számoljátok ki, hogy mennyi marad belőle, így meg tudod mutatni azt is, hogy arra a sok mindenre, amit szeretne naponta, milyen kevés pénz van. Azt is értesd meg vele, hogy néhány dologért sokkal többet kell fizetni, tehát ha azt megveszitek, másra már nem marad. Arról is lehet vele beszélni, hogy a boltokban nem mindig ugyanaz mindennek az ára, időnként változik, és ha megvárjátok, hogy a következő hónapban kevesebbet kérjenek érte, akkor nemcsak arra, de másra is jut majd.
Az akciók és a reklámok veszélyei
Már a gyerekeknek szóló tévécsatornák is tele vannak színes reklámokkal, arról nem is beszélve, hogy a felnőttek tévézéséből miket leshet el a kicsi. A reklámok ráadásul a gyerekekre - naivitásuknál fogva - jóval nagyobb hatással vannak, mint a felnőttekre: ők elhiszik, hogy az a mosópor varázslatosan eltünteti a foltot, és hogy az életnek semmi értelme anélkül a bizonyos cikk nélkül - legyen az bármi. Így előfordulhat, hogy a boltban áll neki követelőzni, hogy vegyétek meg a reklámban látott árut.
Ott és azonnal nehéz lesz elmagyarázni neki, miért nem lehet, hiszen a tévében azt mondták, hogy arra szükség van - és akkor az úgy is van. Így aztán, amikor a reklámokat látjátok együtt, magyarázd el neki a valóságot az ő szintjén: az a néni a reklámban tényleg azt szeretné, ha ezt megvennénk, de egyrészt nem biztos, hogy igazat mond, másrészt olyan jó terméket olcsóbban is tudtok venni, így több pénzetek marad - például a kedvenc kakaóra.
Ugyanez a helyzet a hipermarketben elhelyezett, hatalmas, színes táblákon hirdetett akciókkal is. A kicsi számára nagyon izgalmas lehet, hiszen figyelemfelkeltő, éppen ezért ne késlekedj neki már az első pillanatban elmondani, hogy azt a boltos bácsik tették ki, akik nagyon szeretnék, hogy azt a bizonyos terméket vegyék minél többen - attól függetlenül, hogy az jó vagy sem. Ha nagyon alacsony áron adnak valamit, ami később szükséges lehet, akkor is magyarázd el, hogy azt most azért viszitek haza, mert sokkal olcsóbb, az otthoni hamarosan elfogy, és így most takarékoskodtok.
Bankkártyák álomvilága
Régebben könnyebben átérezték a gyerekek a pénz értékét, hiszen apa és anya borítékban hazahozta a megfogható, látható papírpénzeket, és a fémpénzeket is megnézegethette a tárcában, a zsebpénzét belepotyogtathatta a malacperselybe. Ma már, amikor a számlákat is interneten keresztül fizetjük, a pénz bankszámlára érkezik, és interneten vásárolunk, a kicsik alig látnak pénzt.
A sok elektronikus eljárás álomvilág képét építheti fel a gyerekekben, ahol mindent meg lehet venni néhány gomb megnyomásával. Éppen ezért különösen fontos manapság a pénzzel való bánásmódra nevelés, ráadásul nem is akárhogyan: a modern világ elvárásainak megfelelően.
Tanuljon meg takarékoskodni!
A régi időkben az iskolás gyerekek takarékkönyvet vehettek, amibe szorgalmasan gyűjthették a pénzt. Nagyon sok gyerek költötte zsebpénze filléreit bélyegekre, amiket egész évben a füzetbe ragasztott fel, hogy aztán nyár elején a postán boldogan pénzre válthassa. Ez a pénzgyűjtési módszer izgalmas és szemmel láthatóan értelmes volt, és egyben felelősségre is nevelt, hiszen vigyázni kellett a füzetre is: ha elveszett, elveszett vele a gyűjtött pénz is. Ugyanezen okok miatt jó a malacpersely is, ezek játékosan mind spórolni tanítanak.
Ma már egyéb takarékoskodási lehetőségek is elérhetők, például a babakötvényről már a gyerek születésekor dönteni kell: a magyar állam minden 2005 után született babának életkezdési támogatást ad, melyet Start-számla néven ismerünk. Erre a számlára nemcsak a szülők, hanem a rokonok is befizethetnek különböző összegeket, és az összegyűlt pénzt a gyerek 18 éves korában felveheti. Emellett persze a legtöbb gyerek kapja a zsebpénzét is, amit a szülők szabályai szerint belátása szerint költhet el, vagy egy részét félre kell tennie - utóbbi módszer egyébként a hasznosabb, hiszen szintén takarékoskodni tanít.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.