Az első három év, a csecsemő- és a kisgyermekkor a látványos és ugrásszerű fejlődések időszaka, gondoljunk csak a mozgás és a beszéd fejlődésére. Ekkor tanul meg a gyermek kúszni, mászni, ülni, felállni, járni, futni, ugrani. Míg a csecsemőkorban egy adott ingerre a baba az egész testével reagál, addig ezek a mozgások a kor előrehaladtával finomodnak, differenciálódnak.
Egyre ügyesebben használja a végtagjait, az eszközökkel, játékszerekkel pontosabban bánik, például egyre precízebben rakja az építőkockákat egymásra, egyre szebb formákat tud építeni a homokozóban. A kúszás, mászás megindulásával birtokba veszi a teret, mely által a térben való tájékozódás is fejlődésnek indul.
A beszédfejlődés körülbelül egy-másfél éves kortól indul meg látványosan. A beszédmegértésen át több szakasz vezet a beszédprodukció tökéletesedéséig. Ez idő alatt nemcsak a szókincs bővül, hanem a nyelvtani formák és szabályok is fejlődnek. Óriási jelentősége van a mesélésnek (és nem a nézhető mesének), a mondókázásnak, az éneklésnek, ritmizálásnak.
Meghatározó szerepe van a változatos játékos tevékenységek biztosításának és a beszéd kialakulását segítő tevékenységeknek. Semmilyen más "foglalkozásra" nincs szüksége az ilyen korú gyermeknek, csak a szabad mozgásra és a megfelelő mintát adó beszélő környezetre, vagyis arra az ingergazdag közegre, ahol ő töretlenül tud fejlődni.
Az óvodáskor a minőségi változások időszaka: a képességek fejlődése szempontjából rendkívül érzékeny életkori szakasz, mert ekkor intenzíven fejlődnek az észlelési területek, a mozgáskoordináció, az értelmi képességek és a beszéd is. Ezen területek fejlődését segítik elő azok a játékos tevékenységek is, amelyek az óvoda mindennapjaira jellemzőek.
Minden játék fejlesztően hat. Kiemelkedő fontosságú azonban a mozgás, melynek jelentősége a transzferhatásában van, vagyis abban, hogy a mozgás által minden képesség fejlődik. Az óvodáskorban megindul a testalkat változása és a testi erő fejlődése is: a kisgyermek-formából az iskolásgyermek-formává fejlődés.
Az iskoláskor kezdetére tehát teljesen megváltoznak a testrészek arányai. Ebben a korban már nő a gyermekek testi ereje, fejlődik a mozgáskoordinációjuk, összerendezettebb, finomabb a mozgás kivitelezése. Képesek nagyobb aktivitást igénylő tevékenységek, mozgások végrehajtására is, mint például fogócska, kitartóbb futás, biciklizés. Ügyesedik a kezük, finomodnak az apróbb kézmozgást igénylő mozdulatok, a ceruzával egyre pontosabban rajzolnak.
Kíváncsiak, nyitottabbak mindenre, a logikai gondolkodásuk is nagymértékben fejlődik. Kezdik meglátni az ok-okozati összefüggéseket, keresik a dolgok reális magyarázatait. Bővül a szókincsük, fejlődik a szóbeli kifejezőkészségük. Nem utolsósorban pedig elkezdenek érdeklődni a betűk, a számok iránt.
A különböző részképességeknek az iskolakezdésre kell összeérniük. Erre fel lehet készülni tudatosan, célzottan összeállított fejlesztő tevékenységekkel, amelyet az óvoda - a nagycsoportban, vagyis az iskola-előkészítő évben - a foglalkozások alkalmával biztosít. Nem véletlen, hogy az óvoda utolsó éve minden iskolába készülő gyermek számára kötelező.
Nemcsak a testi, fizikai fejlettség és a részképességek megfelelő szintje fontos az iskolakezdésre, de a szociális készségek területén is érettséget kell mutatni. A közösségbe való beilleszkedés, a társakkal való együttműködés és közös munkálkodásra való hajlandóság legalább ennyire fontos.
Elmondhatjuk, hogy minden életkorban a korosztálynak megfelelő készség- és képességfejlesztő játékokat érdemes a gyerekek kezébe adni. A fejlődés szempontjából az ingerszegény környezet éppen olyan hátráltató tényező, mint amikor túl akarjuk képezni gyermekünket. A fejlődést nem tudjuk idejekorán siettetni, támogatni viszont kötelességünk.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.